
Czy lekarz może się kontaktować z pacjentem z prywatnego numeru telefonu
Lekarz zatrudniony w szpitalu badał dokumentację medyczną pacjenta. Po wgłębieniu się w historię choroby postanowił dopytać pacjenta o kilka kwestii. W tym celu zadzwonił do niego z prywatnego telefonu. Czy taka praktyka jest dopuszczalna? Jeżeli tak, to jakie dodatkowe wymagania powinien spełnić lekarz? Czy powinien np. pozyskać dodatkową zgodę pacjenta na kontaktowanie się z nim ze swojego prywatnego telefonu?

Zaginęły wyniki badań diagnostycznych pacjenta – kogo musisz powiadomić
Pracownik przychodni przeprowadzający badania USG zauważył, że nie ma na biurku wyników badań pacjenta. Powiadomił o tym kierownika placówki i inspektora ochrony danych. Czy należy również poinformować o incydencie samego pacjenta, którego dotyczy sprawa?

Papierowa dokumentacja pacjenta w gabinecie – jakie środki bezpieczeństwa stosować
Często zdarza się, że na biurku lekarza leży dokumentacja medyczna innych pacjentów. W takich sytuacjach należy kierować się odpowiednimi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Sprawdź, jakie środki bezpieczeństwa w celu zabezpieczenia danych pacjentów przed dostępem osób nieuprawnionych należy zastosować.

Cyberbezpieczeństwo w placówkach medycznych – jakie zasady musisz stosować
Podmiot prowadzący daną placówkę, czyli administrator (ADO), odpowiada za ustalenie zasad cyberbezpieczeństwa. Powinien ustalić, jakie zabezpieczenia są właściwe, wziąwszy pod uwagę charakter placówki i możliwe rodzaje ryzyka. Sprawdź, co będzie pomocne w tym zadaniu.

Jak minimalizować zagrożenie cyberataku w placówkach medycznych
Współcześnie obserwujemy znaczący wzrost liczby ataków cyberprzestępców, które są skierowane przeciwko placówkom medycznym. Dla przestępców te instytucje są szczególnie atrakcyjne ze względu na dostęp do baz danych pacjentów, które zawierają niezwykle wrażliwe informacje dotyczące chorób i procesów leczenia. Jak się przed nimi bronić?

Czy trzeba szyfrować załączniki, udostępniając dokumentację medyczną w wiadomości e-mail
Wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej wymaga zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych, zwłaszcza tych wysyłanych drogą e-mail do pacjentów. Sprawdź, czy masz obowiązek szyfrowania załączników w poczcie elektronicznej?

Bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych w EDM. Jak przestrzegać wszystkich zasad?
Domyślne ustawienie ochrony prywatności w systemie informatycznym do prowadzenia dokumentacji medycznej czy przetwarzanie danych wyłącznie w celu, dla którego je zebrano, to tylko przykładowe obowiązki placówki medycznej wynikające z rozporządzenia RODO. Sprawdź, jak wywiązać się z tych zadań.

Jakie kroki powinien podjąć administrator danych po otrzymaniu sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych
Prawo wniesienia sprzeciwu odnosi się do przetwarzania danych danej osoby i ich przekazywania innemu administratorowi. W jaki sposób powinna postąpić placówka medyczna po otrzymaniu takiego sprzeciwu?

Rejestry medyczne w służbie jakości. Jakie dane udostępnią placówki
Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta określa nowy cel, w jakim minister zdrowia może tworzyć i zlecać prowadzenie rejestrów medycznych podmiotom leczniczym. Jest nim monitorowanie jakości świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą.

Systemy monitoringu w placówkach medycznych – zmiany od 6 września 2023 r.
Od 6 września 2023 r. weszły w życie istotne zmiany w regulacjach odnoszących się do stosowania systemów monitoringu w placówkach medycznych. Nowe przepisy, będące efektem nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, wpłynęły na art. 23a ustawy o działalności leczniczej, wprowadzonej już w 2019 roku.