Nr 5 (67) Kwiecień 2021
Możliwość udzielania teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej wprowadzono kilka miesięcy temu w związku z pandemią COVID-19 i zaczęto je stosować bardzo chętnie. Obecnie jednak wizyta stacjonarna staje się obowiązkowa m.in. dla dzieci do 6. roku życia i dla pacjentów z chorobą przewlekłą, gdy ich stan się pogorszył lub wystąpiła zmiana objawów. Więcej na temat tego rozwiązania piszemy w artykule pt. „Teleporada nie jest już standardem dla dzieci i pacjentów przewlekle chorych” (s. 3). Prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej jest ogromnym przedsięwzięciem, uzależnionym od wdrożenia odpowiedniego oprogramowania w placówce, założenia kont w systemie, nadania personelowi uprawnień. Zdarza się, że w tym samym podmiocie nie wszyscy lekarze są jednakowo przygotowani do tego obowi... »
Nr 4 (66) Marzec 2021
Teleporada to usługa świadczona drogą elektroniczną, dlatego obejmuje ją procedura reklamacyjna, która może dotyczyć nie tylko technicznych aspektów związanych z funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego (np. przerwanie lub zła jakość połączenia), lecz także skarg w zakresie kwestii medycznych dotyczących udzielonego świadczenia. Z artykułu pt. „Co zawrzeć w regulaminie reklamacyjnym teleporad i kiedy pacjent może zgłosić reklamację” (s. 3) dowiesz się, jak opracować taki dokument i jak przyjmować ewentualne skargi od pacjentów związane z teleopieką. Sprawdzenie przez NFZ sposobu realizacji umowy przez placówkę medyczną nierozerwalnie wiąże się z kontrolą dokumentacji medycznej, gdyż z niej powinno wynikać, czy organizacja udzielania świadczeń zapewnia dostępność do świadczeń, właś... »
Nr 3 (65) Luty 2021
Koniec stycznia przyniósł nam zmiany w zakresie standardu organizacyjnego teleporad w POZ – od 30 stycznia 2021 r. obowiązują nowe zasady ustalania terminu i realizacji udzielenia teleporady w POZ. Ma to usprawnić kontakt na linii pacjent – świadczeniodawca, a także zwiększyć dostęp do świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Teleporady musisz udzielić w ciągu doby – poznaj nowe wytyczne” (s. 3). Ważnym zagadnieniem, które rodzi wiele pytań w związku ze zmianami obowiązującymi od 1 stycznia 2021 r., jest łączenie postaci papierowej i elektronicznej dokumentacji medycznej czy przechowywanie wyłącznie skanów dokumentacji medycznej. Odpowiedź na pytanie, czy jest to możliwe, znajdziesz w artykule pt. „Czy skan dokume... »
Nr 2 (64) Styczeń/Luty 2021
Oddajemy w Twoje ręce numer w zmienionej szacie graficznej, bardziej dostosowany do potrzeb Czytelników – uzupełniony o nowe działy tematyczne i artykuły związane z wdrożeniem e-zdrowia w Polsce. Już od stycznia 2021 roku obowiązuje elektroniczna postać dokumentacji medycznej i e-skierowania. Przed nami kolejne rewolucyjne zmiany związane z cyfryzacją, którym będziemy się przyglądać na bieżąco i radzić Ci, jak się do nich dostosować w praktyce. Ze strony placówek medycznych, aby móc wystawiać skierowania w postaci elektronicznej, na pozór wystarczy wygenerować certyfikaty na stronie internetowej Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą i zaktualizować swoje oprogramowanie. Ale czy to wystarczy? Jakie przeszkody mogą się pojawić i jak ich uniknąć? Więcej na temat e-skiero... »
Nr 1 Specjalny 2021
Cyfryzacja w ochronie zdrowia niesie za sobą wiele wyzwań związanych z bezpieczeństwem danych osobowych i danych wrażliwych przetwarzanych w dokumentacji medycznej pacjentów. Dlatego oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony bezpieczeństwu cyfrowemu w placówce medycznej. Jest to niezwykle istotny problem, biorąc pod uwagę, że od 1 stycznia 2021 r. priorytetową formą dokumentacji medycznej jest postać elektroniczna (rozporządzenie o dokumentacji medycznej dopuszcza wyjątki, gdy dokumentacja może być prowadzona w formie papierowej). Należy jednocześnie pamiętać, że stopień zaawansowania informatycznego podmiotów leczniczych jest różny – zależy on również od nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na ten proces. Dlatego przepisy gwarantujące elastyczność w tym zakresie i dopuszc... »
Nr 1 (63) Styczeń 2021
Od 8 stycznia 2021 r. zaczynają obowiązywać w Polsce obowiązkowe e-skierowania. Zmiana ma się przyczynić do ułatwienia korzystania z usług, usprawnienia całego systemu ochrony zdrowia, a także rozwiązać dotychczasowe problemy w zakresie z nieczytelności skierowań. Z artykułu pt. „E-skierowania – jak poprawiać z nich błędy i jak wpisywać pacjentów do kolejek” (s. 3) dowiesz się, jakie są szczegóły tego rozwiązania i w jakich sytuacjach możesz wydać ten dokument. Kolejną ważną datą w 2021 roku jest 1 lipca 2021 r. Do tego dnia Centrum e-Zdrowia ma umożliwić wymianę informacji między Systemem Informacji Medycznej a Centralnym Wykazem Usługobiorców i Centralnym Wykazem Pracowników Medycznych. Będzie to kolejny etap wdrażania rozwiązań w obszarze e-zdrowia. Co ułatwi to rozwiązanie? Czy... »
2021
Nr 5 (67) Kwiecień 2021
Możliwość udzielania teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej wprowadzono kilka miesięcy temu w związku z pandemią COVID-19 i zaczęto je stosować bardzo chętnie. Obecnie jednak wizyta stacjonarna staje się obowiązkowa m.in. dla dzieci do 6. roku życia i dla pacjentów z chorobą przewlekłą, gdy ich stan się pogorszył lub wystąpiła zmiana objawów. Więcej na temat tego rozwiązania piszemy w artykule pt. „Teleporada nie jest już standardem dla dzieci i pacjentów przewlekle chorych” (s. 3). Prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej jest ogromnym przedsięwzięciem, uzależnionym od wdrożenia odpowiedniego oprogramowania w placówce, założenia kont w systemie, nadania personelowi uprawnień. Zdarza się, że w tym samym podmiocie nie wszyscy lekarze są jednakowo przygotowani do tego obowi... »
Nr 4 (66) Marzec 2021
Teleporada to usługa świadczona drogą elektroniczną, dlatego obejmuje ją procedura reklamacyjna, która może dotyczyć nie tylko technicznych aspektów związanych z funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego (np. przerwanie lub zła jakość połączenia), lecz także skarg w zakresie kwestii medycznych dotyczących udzielonego świadczenia. Z artykułu pt. „Co zawrzeć w regulaminie reklamacyjnym teleporad i kiedy pacjent może zgłosić reklamację” (s. 3) dowiesz się, jak opracować taki dokument i jak przyjmować ewentualne skargi od pacjentów związane z teleopieką. Sprawdzenie przez NFZ sposobu realizacji umowy przez placówkę medyczną nierozerwalnie wiąże się z kontrolą dokumentacji medycznej, gdyż z niej powinno wynikać, czy organizacja udzielania świadczeń zapewnia dostępność do świadczeń, właś... »
Nr 3 (65) Luty 2021
Koniec stycznia przyniósł nam zmiany w zakresie standardu organizacyjnego teleporad w POZ – od 30 stycznia 2021 r. obowiązują nowe zasady ustalania terminu i realizacji udzielenia teleporady w POZ. Ma to usprawnić kontakt na linii pacjent – świadczeniodawca, a także zwiększyć dostęp do świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Teleporady musisz udzielić w ciągu doby – poznaj nowe wytyczne” (s. 3). Ważnym zagadnieniem, które rodzi wiele pytań w związku ze zmianami obowiązującymi od 1 stycznia 2021 r., jest łączenie postaci papierowej i elektronicznej dokumentacji medycznej czy przechowywanie wyłącznie skanów dokumentacji medycznej. Odpowiedź na pytanie, czy jest to możliwe, znajdziesz w artykule pt. „Czy skan dokume... »
Nr 5 Specjalny 2020
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony wdrożeniu elektronicznej dokumentacji medycznej, która będzie obowiązkowa we wszystkich placówkach medycznych od początku 2021 roku. Przejście na cyfrową wersję kartotek pacjentów skróci niezbędny czas potrzebny do ich wytworzenia, a także umożliwi zmianę sposobu raportowania informacji statystycznych np. do NFZ w taki sposób, aby jak najwięcej danych generować automatycznie. Z tego punktu widzenia bardzo ważnym zagadnieniem jest proces wymiany elektronicznej dokumentacji między placówkami. Sprowadzi się on głównie do obiegu skierowań i wyników zleconych badań lub konsultacji. Warto też zwrócić uwagę na nowe zasady podpisywania dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej. Tylko do końca 2020 roku możesz bowiem stos... »
Nr 13 (62) Grudzień 2020
W przypadku pacjenta podejrzanego o zakażenie bądź zakażonego koronawirusem, a także podczas zlecania testów w kierunku wirusa SARS-CoV-2, w tym testu molekularnego RT-PCR, przychodnie POZ mają obowiązek stosować standardy organizacyjne, które określono w rozporządzeniu. W artykule pt. „Jak stosować standard organizacyjny opieki nad pacjentem zakażonym wirusem SARS-CoV-2” (s. 6) podpowiadamy, w jaki wywiązywać się z tych obowiązków. Jednocześnie ze względu na zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w placówkach medycznych pojawiło się sporo ograniczeń. Świadczenia udzielane są głównie w formie teleporad. W artykule pt. „Jak udostępniać dokumentację medyczną w dobie pandemii” (s. 10) analizujemy, czy w związku z tym istnieją obostrzenia w zakresie wydawania kopii ... »
Nr 12 (61) Listopad 2020
Jeżeli pacjent przechodzi koronawirusa bezobjawowo, czas izolacji od momentu wykonania testu powinien wynosić 10 dni. Lekarz POZ, który udzielił teleporady lub porady w warunkach domowych nie wcześniej niż w ósmej dobie odbywania tej izolacji, może przedłużyć okres jej trwania. W artykule pt. „Jak dokumentować przedłużenie izolacji przez lekarza POZ” (s. 12) omawiamy nowe regulacje w tym zakresie i podpowiadamy, jak wypełniać stosowną dokumentację.W okresie epidemii zawieszono niektóre z obowiązków placówek medycznych wobec NFZ, np. przekazywanie informacji o listach oczekujących, udostępnianie elektronicznej rejestracji i monitorowanie kolejki online oraz przypominanie o wyznaczonym terminie udzielania świadczeń. Nie dotyczy to jednak obowiązku prowadzenia list oczekujących i harmon... »
Nr 11 (60) Październik 2020
Przychodnie POZ do końca października muszą dostosować swoją działalność do wymagań określonych w rozporządzeniu ministra zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Jednym z nich jest poinformowanie pacjenta podczas teleporady, czy konieczna jest osobista wizyta u lekarza. O pozostałych piszemy w artykule pt. „Wprowadzono standard organizacyjny teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej” (s. 6). Znajdziesz tam m.in. wskazówki związane z zakresem informacji przekazywanych pacjentowi i sposobem weryfikacji tożsamości rozmówcy.Proces cyfryzacji dokumentacji medycznej niesie za sobą wiele pytań dotyczących np. wydawania szpitalnych kart informacyjnych czy składania podpisów na oświadczeniach pacjentów. W artykule p... »
Nr 4 Specjalny 2020
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony cyfryzacji systemu ochrony zdrowia, która nabiera tempa między innymi w związku z nowym rozporządzeniem ministra zdrowia z 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. Jest to zbiór zasad regulujących sporządzanie i przetwarzanie dokumentacji medycznej, który od 1 stycznia 2021 r. musi stosować każda placówka medyczna. Niezwykle istotne w tym kontekście stają się takie zagadnienia, jak bezpieczeństwo i wymiana informacji w Systemie Informacji Medycznej. Jednocześnie Centrum e-Zdrowia będzie wspierać przychodnie POZ, AOS i szpitale w procesie informatyzacji. Placówki już teraz mogą się zgłaszać do udziału w Pilotażu Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, który potrwa do k... »
Nr 10 (59) Wrzesień 2020
NFZ poinformował o wznowieniu kontroli w podmiotach leczniczych. Decyzja podyktowana jest dużą liczbą skarg pacjentów w związku z ograniczoną dostępnością do świadczeń opieki medycznej. Trafiają one do Rzecznika Praw Pacjenta i dotyczą braku możliwości dodzwonienia się do placówki, trudności z uzyskaniem zlecenia na badania, problemów z kontynuacją farmakoterapii, odmowy udzielenia świadczenia i braku możliwości osobistego kontaktu z lekarzem. Na jakich obszarach skupią się kontrole funduszu i jak się do nich przygotować? Co sprawdzić w dokumentacji medycznej, aby nie narazić się na kary? Tego dowiesz się z artykułu pt. „NFZ wznawia kontrole podmiotów leczniczych” (s. 3).Do nowych gwarantowanych świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez pielęgniarki i położne podstawowej opieki zdrowo... »
Nr 9 (58) Sierpień - Wrzesień 2020
Stan epidemii w Polsce zwiększył zapotrzebowanie na telemedycynę. Ministerstwo Zdrowia opracowało wiele przepisów mających zapewnić szeroką dostępność do świadczeń i zmniejszyć ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa SARS-CoV-2. Jednym z wielu rozwiązań są przepisy o uproszczonej dokumentacji medycznej z e-wizyty, w tym budzący kontrowersje zapis ograniczający czas przechowywania kart teleporad do 30 dni. Jak zatem ograniczyć ryzyko nieporozumień z pacjentem? Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu pt. „COVID-19: zasady przechowywania dokumentacji medycznej z e-wizyty” (s. 10). Mamy ważną wiadomość dla placówek POZ i AOS. NFZ jeszcze przed 8 stycznia 2021 r., czyli obowiązkową datą wdrożenia e-skierowań, będzie premiował te placówki za wystawianie e-skierowań. Jak wylicza CSIOZ, św... »
Nr 8 (57) Sierpień 2020
Detektyw zwrócił się do placówki medycznej z prośbą o udostępnienie dokumentacji medycznej i informacji o pacjencie. Placówka medyczna odmówiła jej udostępnienia. Sprawa znalazła swój finał w sądzie. Jakie wskazówki wynikają z tego orzeczenia dla placówek medycznych? Przeczytasz o tym w tekście pt. „Czy musisz udostępniać dokumentację medyczną firmie detektywistycznej” (s. 3). W czasie pandemii koronawirusa nastąpił znaczny wzrost liczby telefonów na Telefoniczną Informację Pacjenta prowadzoną przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Wprowadzono dodatkowe dyżury i zwiększono aktywność związaną z ochroną praw pacjenta w mediach społecznościowych. Uruchomiono czat, by na zgłoszenia reagować na bieżąco. W uzasadnionych przypadkach łamania praw pacjenta ekspert pracujący w Telefonicznej In... »
Nr 7 (56) Lipiec 2020
Pandemia COVID-19 przyczynia się do postępu cyfryzacji – coraz więcej spraw załatwiamy drogą elektroniczną, także tych związanych z pozyskiwaniem dokumentacji medycznej. Niestety ta forma nie jest powszechnie stosowana przez osoby starsze, a brak znajomości obsługi komputera uniemożliwia im złożenie wniosku w formie elektronicznej. Dlatego w artykule pt. „Czy osoba pośrednicząca może złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji” (s. 3) analizujemy, kto może złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej danego pacjenta. Stale mnożą się pytania dotyczące odpowiedzialności podmiotów leczniczych za ewentualne zakażenia szpitalne tą chorobą. Czy należy informować pacjenta o podwyższonym ryzyku epidemicznym związanym z COVID-19? Jaką treść powinna przybrać zgoda pacjenta na przyję... »
Nr 3 Specjalny 2020
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony nowemu rozporządzeniu o dokumentacji medycznej, które wprowadza elektroniczną postać dokumentacji medycznej jako podstawową. Od 1 stycznia 2021 r. dokumentacja medyczna nie będzie już postrzegana jako zbiór odrębnych dokumentów, często powielających te same dane, a punkt ciężkości będzie przenoszony na zbiór danych przetwarzanych w systemie teleinformatycznym. Z systemu będą mogły być generowane poszczególne rodzaje dokumentacji medycznej i dokumenty zbiorcze o charakterze sprawozdawczym. Przepisy, oprócz wyznaczenia terminów nowych rozwiązań, wprowadziły wiele uproszczeń związanych z prowadzeniem dokumentacji medycznej. Przykładowe to brak dokumentacji zbiorczej wewnętrznej w podmiotach leczniczych prowadzących dokumentację medyczną... »
Nr 6 (55) Czerwiec 2020
W czasie pandemii koronawirusa niejednokrotnie pojawia się pytanie, które wnioski o udostępnienie dokumentacji medycznej są wiążące dla placówek medycznych – mowa tutaj o wnioskach prokuratury, policji czy inspektorów sanitarnych. W artykule pt. „Komu możesz udostępnić dokumentację medyczną pacjentów zakażonych COVID-19” (s. 3) radzimy, kiedy na placówce medycznej ciąży obowiązek udostępnienia tym podmiotom dokumentacji medycznej leczonych pacjentów. Placówki medyczne mogą korzystać z systemu teleporad, który powstał w celu uproszczenia procedur związanych z udzielaniem świadczeń w związku z przeciwdziałaniem COVID19. Dzięki temu rozwiązaniu lekarze mogą udzielać telekonsultacji. W artykule pt. „Jak prowadzić dokumentację medyczną teleporad” (s. 4) podpowiadamy, jak obsługiwać ten... »
Nr 5 (54) Maj 2020
Kierownicy podmiotów leczniczych w czasie epidemii koronawirusa mają obowiązek opracować i wdrożyć procedury zapobiegające zakażeniu, a następne je nadzorować. Z artykułu pt. „Jak dokumentować zakażenia koronawirusem – obowiązki kierowników” (s. 3) dowiesz się, jaką niezbędną dokumentację, w tym rejestr zakażeń, musisz prowadzić w tej wyjątkowej sytuacji. Organizacja pracy przychodni w czasie epidemii spowodowała, że w dużej mierze wykorzystuje się teleporady, a e-receptę można zamówić np. przez system informatyczny. Wszystkie te działania mają zminimalizować ryzyko zakażenia się. W artykule pt. „Jak wystawiać recepty i e-ZLA w czasie epidemii koronawirusa” (s. 6) podpowiadamy, jak zorganizować pracę przychodni, aby ograniczyć kontakty międzyludzkie do minimum. W związku z e... »
Nr 4 (53) Kwiecień 2020
Od 1 lipca 2020 r. placówki medyczne będą prowadzić dokumentację medyczną w postaci elektronicznej, lecz np. gdy dojdzie do awarii sprzętu komputerowego czy awarii systemu teleinformatycznego do prowadzenia e-dokumentacji, będziesz mógł prowadzić ją w formie papierowej. W artykule pt. „Dokumentacja medyczna – od kiedy wyłącznie postać elektroniczna” (s. 4) opisujemy, jakich jeszcze sytuacji to dotyczy. Dzięki tabletowi z warstwą biometryczną pacjent może złożyć podpis odręcznie na ekranie urządzenia, tak samo jak dotychczas na papierze, ale zapisuje się on w ustalonym miejscu w systemie gabinetowym. Czy jednak możesz takie rozwiązanie stosować w elektronicznej dokumentacji medycznej? Twoje wątpliwości rozwiejemy w artykule pt. „Czy pacjent może potwierdzić wykonany zabieg fizjotera... »
Nr 2 Specjalny 2020
Na początku tego roku wystawiono już ponad 2 miliony e-recept, a informatyzacja ochrony zdrowia nabiera tempa. W 2020 roku – zgodnie z zapowiedziami resortu zdrowia – będzie kontynuowana. W związku z tym procesem dużym wyzwaniem dla placówek medycznych i gabinetów lekarskich staje się przede wszystkim należyte zabezpieczenie elektronicznej dokumentacji medycznej i systemów informatycznych do jej obsługi. Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny, który pomoże Ci pewniej poruszać się w tych kwestiach. Dowiesz się m.in., jakie informacje możesz uzyskać od pacjenta, aby założyć mu elektroniczną dokumentację medyczną i postępować przy tym w zgodzie z przepisami, m.in. unijnym rozporządzeniem RODO. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, że przetwarzasz dane osobowe pacjentów, w tym przede wszys... »
Nr 3 (52) Marzec 2020
Pacjentowi przyjętemu do szpitala zapewnia się bezpłatnie leki, jeżeli są one konieczne. Dodatkowo nie można takiej osobie wystawić recepty. Z artykułu pt. „Czy w trakcie hospitalizacji można wypisać pacjentowi e-receptę” (s. 4) dowiesz się, czy rzeczywiście istnieje całkowity zakaz wystawiania pacjentowi przebywającemu w szpitalu jakichkolwiek recept. Częstą praktyką zarówno w dużych, jak i małych placówkach, jest zlecenie uzupełniania dokumentacji medycznej pod dyktando lekarza. W artykule pt. „Kiedy musisz osobiście uzupełniać dokumentację medyczną” (s. 13) podpowiadamy, w jakich sytuacjach musisz wprowadzać wpisy do historii choroby samodzielnie, a kiedy możesz zaangażować do tego zadania asystentkę. Każda placówka medyczna ma mniej lub bardziej sformalizowany, system rozpatr... »
Nr 2 (51) Luty 2020
Od 1 lipca 2020 r. lekarze specjaliści będą mogli wypisywać pacjentom 75+ recepty na bezpłatne leki. Obecnie pacjenci muszą korzystać z wizyt lekarskich podwójnie – zarówno w POZ, jak i w przychodni specjalistycznej. Co się jeszcze zmieni? O szczegółach piszemy w artykule pt. „Czy lekarze bez listy aktywnej mogą wypisywać e-recepty na bezpłatne leki dla seniorów” (s. 3). Ustalenie tożsamości pacjenta/kuracjusza przed udzieleniem mu świadczenia jest jednym z najistotniejszych obowiązków każdego podmiotu leczniczego, przede wszystkim ze względu na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z pomyłki, które mogą zaważyć na zdrowiu, a nawet życiu pacjenta. W artykule pt. „Czy masz obowiązek umieszczania numeru PESEL w dokumentacji medycznej kuracjuszy” (s. 6) podpowiadamy, jak postąp... »
Nr 1 (50) Styczeń 2020
Resort zdrowia mobilizuje placówki medyczne do podłączenia się do Platformy P1, co umożliwi wystawianie e-recept i e-skierowań. Ustawodawca zakłada jednak także kary finansowe za niewywiązanie się z tego obowiązku – 5.000 zł dla szpitali, 1.000 zł dla innych podmiotów. Więcej szczegółów tego rozwiązania przedstawiamy w artykule pt. „Placówki będą karane za brak podłączenia do Platformy P1 – poznaj możliwe konsekwencje” (s. 3). Dodatkowo środowisku medycznemu udostępniono darmową aplikację – narzędzie, za pośrednictwem którego mogą wystawiać elektroniczne skierowania i recepty. To ważna pomoc resortu zdrowia w informatyzacji systemu opieki zdrowotnej. Z artykułu pt. „Jak korzystać z aplikacji gabinetowej, żeby wystawiać e-recepty i e-skierowania” (s. 6) dowiesz się, jak wykorzystać ... »
Nr 1 Specjalny 2020
Oddajemy w twoje ręce numer specjalny poświęcony tematyce informatyzacji ochrony zdrowia – zarówno e-receptom, e-zwolnieniom, jak i e-skierowaniom. Placówki medyczne, w tym gabinety lekarskie, powinny podłączyć się do platformy P1. Wprowadzenie tego obowiązku ma na celu umożliwienie wystawiania dokumentacji medycznej w formie elektronicznej. Niektórzy już to zrobili, inni będą podejmować działania w ostatniej chwili. Co ważne, od 23 października 2018 r. lekarze mogą upoważnić asystentów medycznych do wystawania e-zwolnień w swoim imieniu. Asystentem medycznym będzie osoba wykonująca zawód medyczny lub czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. W tym numerze podpowiadamy, jakie są warunki prawne wykonania tej czynności. Analizujemy także inne korzyści płynące z ... »
2020
Nr 5 Specjalny 2020
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony wdrożeniu elektronicznej dokumentacji medycznej, która będzie obowiązkowa we wszystkich placówkach medycznych od początku 2021 roku. Przejście na cyfrową wersję kartotek pacjentów skróci niezbędny czas potrzebny do ich wytworzenia, a także umożliwi zmianę sposobu raportowania informacji statystycznych np. do NFZ w taki sposób, aby jak najwięcej danych generować automatycznie. Z tego punktu widzenia bardzo ważnym zagadnieniem jest proces wymiany elektronicznej dokumentacji między placówkami. Sprowadzi się on głównie do obiegu skierowań i wyników zleconych badań lub konsultacji. Warto też zwrócić uwagę na nowe zasady podpisywania dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej. Tylko do końca 2020 roku możesz bowiem stos... »
Nr 13 (62) Grudzień 2020
W przypadku pacjenta podejrzanego o zakażenie bądź zakażonego koronawirusem, a także podczas zlecania testów w kierunku wirusa SARS-CoV-2, w tym testu molekularnego RT-PCR, przychodnie POZ mają obowiązek stosować standardy organizacyjne, które określono w rozporządzeniu. W artykule pt. „Jak stosować standard organizacyjny opieki nad pacjentem zakażonym wirusem SARS-CoV-2” (s. 6) podpowiadamy, w jaki wywiązywać się z tych obowiązków. Jednocześnie ze względu na zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w placówkach medycznych pojawiło się sporo ograniczeń. Świadczenia udzielane są głównie w formie teleporad. W artykule pt. „Jak udostępniać dokumentację medyczną w dobie pandemii” (s. 10) analizujemy, czy w związku z tym istnieją obostrzenia w zakresie wydawania kopii ... »
Nr 12 (61) Listopad 2020
Jeżeli pacjent przechodzi koronawirusa bezobjawowo, czas izolacji od momentu wykonania testu powinien wynosić 10 dni. Lekarz POZ, który udzielił teleporady lub porady w warunkach domowych nie wcześniej niż w ósmej dobie odbywania tej izolacji, może przedłużyć okres jej trwania. W artykule pt. „Jak dokumentować przedłużenie izolacji przez lekarza POZ” (s. 12) omawiamy nowe regulacje w tym zakresie i podpowiadamy, jak wypełniać stosowną dokumentację.W okresie epidemii zawieszono niektóre z obowiązków placówek medycznych wobec NFZ, np. przekazywanie informacji o listach oczekujących, udostępnianie elektronicznej rejestracji i monitorowanie kolejki online oraz przypominanie o wyznaczonym terminie udzielania świadczeń. Nie dotyczy to jednak obowiązku prowadzenia list oczekujących i harmon... »
Nr 15 (49) Grudzień 2019 - Styczeń 2020
Dzięki usłudze mTożsamość pacjenci mogą wylegitymować się dowodem tożsamości na urządzeniu mobilnym, który w takim przypadku staje się elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnego dowodu osobistego. A zatem jeżeli w przychodni lub w szpitalu zjawi się pacjent i okaże w rejestracji urządzenie mobilne, a wraz z nim za pośrednictwem aplikacji mTożsamość dowód osobisty, będzie to wystarczające do potwierdzenia jego tożsamości. Więcej na temat tego rozwiązania piszemy w artykule pt. „Pacjent potwierdzi tożsamość i prawo do świadczeń dowodem w smartfonie” (s. 6). Rolą audytów dokumentacji jest wskazanie jej słabych stron, błędów i ewentualnych zagrożeń w przypadku, gdyby rozpoczęła się kontrola NFZ. Bez względu na cel, jaki ma przyświecać audytowi, każda decyzja o jego przeprowadzeniu wyda... »
Nr 14 (48) Grudzień 2019
Od tego roku szkolnego – zgodnie z ustawą o opiece zdrowotnej nad uczniami – wprowadzono opiekę stomatologiczną w szkołach i dentobusach. Jednak przed przystąpieniem do udzielania świadczeń ogólnostomatologicznych dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia trzeba uzyskać pisemną zgodę ich rodziców albo pełnoletnich uczniów na realizację danego świadczenia. W artykule pt. „Co powinna zawierać zgoda na objęcie ucznia opieką stomatologiczną w szkole” (s. 4) podpowiadamy, co zawrzeć w tym dokumencie. Resort zdrowia planuje rozszerzenie koszyka świadczeń gwarantowanych o wizyty online. Czy takie wizyty na odległość, realizowane za pomocą systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, należy dokumentować w jakiś szczególny sposób? Odpowiedzi udzielamy w artykule pt. „Jak dok... »
Nr 13 (47) Listopad 2019
Ostatnio otrzymaliśmy pytanie od naszego Czytelnika, jakie dane wpisać ma recepcie nierefundowanej dla pacjenta obcokrajowca. Przypomnijmy, że obcokrajowcy mogą się posługiwać w Polsce m.in. kartą EKUZ, poświadczeniem NFZ, kartą stałego pobytu czy dowodem uchodźcy, co gwarantuje im uzyskanie usług zdrowotnych w naszym kraju. Z artykułu pt. „Jakie dane muszą znaleźć się na recepcie nierefundowanej dla cudzoziemca” (s. 3) dowiesz się, czego nie może zabraknąć na takim dokumencie – czy to w wersji papierowej, czy elektronicznej. Dynamiczny rozwój systemów teleinformatycznych i szybki postęp innowacyjnych metod leczenia to istotne wyzwania dla systemu ochrony zdrowia. Nowoczesne technologie i ich stały postęp nakłaniają ustawodawcę do w zmian w obszarze e-zdrowia. Polegają one na zwery... »
Nr 4 Specjalny 2019
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony tematyce postępowania z roszczeniowym pacjentem i sposobom zabezpieczenia się przed roszczeniami. Z roku na rok zwiększa się liczba spraw sądowych związanych z naruszaniem praw pacjentów, a wynika to między innymi z coraz szerszej świadomości prawnej pacjentów. Z artykułu pt. „Jakie znaczenie ma dokumentacja medyczna w świetle sprawy sądowej o błąd medyczny” (s. 6) dowiesz się, co zbada sąd, gdy dojdzie do sprawy o błąd medyczny, i jakie wpisy w kartotekach mają znaczenie z punktu widzenia takiej sprawy. Prawo do informacji jest nagminnie łamane z przyczyn wynikających nie tyle ze złej woli czy niewiedzy o obowiązujących przepisach, ale z głęboko zakorzenionego w świadomości świata medycznego przekonania o słuszności paternalizmu w r... »
Nr 12 (46) Październik 2019
Zgodnie z przepisami dokumentację medyczną udostępniasz „bez zbędnej zwłoki”, czyli „możliwie jak najszybciej”. Ale właściwie kiedy? W świetle dotychczasowego orzecznictwa dookreślanie terminu udostępnienia dokumentacji medycznej jest obarczone znacznym ryzykiem. W artykule pt. „Czy w regulaminie placówki można określić termin udostępnienia dokumentacji medycznej” (s. 3) podpowiadamy, co w tym zakresie możesz uregulować w wewnętrznych dokumentach. Już kilka miesięcy placówki medyczne muszą codziennie przesyłać do NFZ raporty o stanie list oczekujących. Oznacza to więcej obowiązków sprawozdawczych, ale nowe przepisy mają poprawić monitorowanie dostępności do wybranych świadczeń opieki zdrowotnej. Jak radzą sobie z tym podmioty lecznicze, co jest największym problemem? Tego dowiesz s... »
Nr 11 (45) Wrzesień 2019
Świadczeniodawcy liczą, że informatyzacja zmniejszy liczbę przechowywanych dokumentów związanych z leczeniem pacjentów. Na pewno tak będzie dzięki dokumentacji elektronicznej. Co jednak zrobić z dokumentacją sporządzoną w postaci papierowej, a odwzorowaną cyfrowo? W jakich sytuacjach możliwe jest jej zniszczenie? Na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Co zrobić z papierową dokumentacją po jej cyfrowym odwzorowaniu” (s. 3). Przepisy jednoznacznie określają, co powinno się znaleźć w opisie wizyty lekarskiej. Mimo to podczas kontroli dokumentacji medycznej prowadzonej przez różne instytucje często dochodzi do tych samych błędów. Z artykułu pt. „Obligatoryjne elementy opisu wizyty – czego nie może zabraknąć w dokumentacji medycznej” (s. 6) dowiesz się, jak uniknąć przykrych konsekwen... »
Nr 10 (44) Sierpień 2019
Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadziła rewolucyjne zmiany w zakresie uprawnień kontrolnych NFZ. Zmieniono kompetencje do przeprowadzania kontroli z dyrektorów oddziałów wojewódzkich na rzecz prezesa NFZ i korpusów kontrolerów. Jeśli NFZ w trakcie tzw. czynności sprawdzających stwierdzi, że nie przekazałeś do NFZ listy oczekujących, będzie miał możliwość potrącenia nienależnych środków finansowych, które Ci przekazał. Z artykułu pt. „Czy NFZ może Cię ukarać za nieprzekazanie listy oczekujących” (s. 9) dowiesz się, co się zmienia w zakresie weryfikacji realizacji obowiązków wynikających z umowy.NFZ wydał też szczegółowe regulacje, które mają zapewnić lepszą jakość realizacji zadań kontrolnych i poszczególnych etapów ... »
Nr 3 Specjalny 2019
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony najważniejszym kwestiom związanym z zarządzaniem elektroniczną dokumentacją medyczną i bezpieczeństwem danych przetwarzanych w systemach informatycznych. Nie pomijamy także istotnych spraw związanych z planowaniem tej inwestycji i podpowiadamy, jak się przygotować do zakupu oprogramowania do EDM. Biorąc pod uwagę wielkość kwot – do 2020 roku Unia Europejska przekaże Polsce blisko 13 mld zł na rozbudowę infrastruktury medycznej i telemedycynę – wszystkie inwestycje w informatyzację, np. platformy regionalne i platforma centralna P1 – powinny być ze sobą połączone. W związku z tym procesem przed placówkami medycznymi i lekarzami stoi wiele wyzwań, które ostatecznie doprowadzą do tego, że informatyzacja zwiększy efektywność systemu op... »
Nr 9 (43) Lipiec/Sierpień 2019
Decyzja o przeprowadzeniu audytu dokumentacji medycznej zapada najczęściej po kontroli NFZ bądź wtedy, gdy otrzymałeś już karę finansową. Dotkliwość kary zadecyduje, jak szybko zdecydujesz się na kroki zapobiegawcze. Z pewnością w pierwszej kolejności spróbujesz na własną rękę zmotywować personel medyczny do zmiany sposobu prowadzenia dokumentacji. Niestety bardzo często te starania i prośby nie przynoszą skutków. Z artykułu pt. „Audyt dokumentacji medycznej – dlaczego go warto przeprowadzić” (s. 10) dowiesz się, jak zweryfikować poprawność prowadzenia dokumentacji medycznej i wyeliminować błędy. Wskutek zmian w przepisach ustawy refundacyjnej, które weszły w życie 1 czerwca, NFZ zyskał dodatkowe uprawnienia w zakresie nakładania kar pieniężnych w związku z nienależycie udokumento... »
Nr 8 (42) Lipiec 2019
Ostatnio pojawia się wiele nieścisłości dotyczących podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej i dokumentów wytwarzanych elektronicznie. Warto podkreślić, że te dwa typy dokumentacji się różną i w odniesieniu do nich przepisy odmienne definiują wymogi. W artykule pt. „Co możesz zrobić, aby świadomie wykorzystywać podpis elektroniczny” (s. 10) podpowiadamy, jakiego podpisu zatem używać. Przypominamy też, że od 1 czerwca obowiązują przepisy rozszerzające katalog przesłanek nałożenia kary na lekarzy, lekarzy dentystów oraz świadczeniodawców realizujących kontrakty z NFZ za błędy przy wystawianiu recept refundowanych. Podwójne karanie za wystawiane recepty może skutecznie powstrzymać lekarzy przed wypisywaniem leków, co do których istnieją jakiekolwiek wątpliwości związane z re... »
Nr 7 (41) Czerwiec 2019
Recepty w postaci papierowej mogą być wystawiane do końca tego roku. Z każdym miesiącem rośnie liczba podmiotów, które już się zinformatyzowały w tym zakresie. Od 1 stycznia 2020 r. e-recepty będą już obowiązkowe. W związku z tym Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia prowadzi szeroko zakrojoną akcję informacyjną i zachęca do wcześniejszego przygotowania się do zmian. Z artykułu pt. „Jakie korzyści daje lekarzowi możliwość wystawiania e-recept” (s. 3) dowiesz się, co możesz zrobić już dziś, aby uniknąć pośpiechu. Od 1 czerwca zmieniają się zasady kontroli NFZ, a dokumentacja medyczna może stanowić jeden z zakresów prowadzonej przez NFZ kontroli udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Na co więc zwrócić uwagę, aby nie narazić się na przykre ko... »
Nr 2 Specjalny 2019
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony nowym zasadom kontroli Narodowego Funduszu Zdrowia, które zaczynają obowiązywać od 1 czerwca. Wtedy wejdzie w życie znowelizowana ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Resort zdrowia określa tę zmianę jako największą reformę kontroli NFZ od 15 lat. Nowe regulacje mają zwiększyć skuteczność NFZ w tym obszarze, którą będzie można porównać do skuteczności Krajowej Administracji Skarbowej. Co się zmienia? Warto podkreślić, że z ustawy usunięto przepis, iż kontrola NFZ może objąć dokumentację medyczną dotyczącą świadczeń opieki zdrowotnej. Czy to oznacza, że dokumentacja medyczna nie będzie już przedmiotem kontroli? Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Dokumentacja medyczna – czy po 1 cz... »
Nr 6 (40) Maj 2019
Za miesiąc zaczną obowiązywać nowe procedury kontroli świadczeniodawców przez NFZ. Ma być prościej, szybciej i skuteczniej, a jednocześnie bez karania za naruszenia, które nie mają znaczącego charakteru. Czy centralizacja kontroli NFZ będzie temu sprzyjać? O tym, jaki wpływ mają te zmiany na uprawnienia NFZ w zakresie kontroli dokumentacji, przeczytasz w artykule pt. „Jak przebiegnie kontrola dokumentacji medycznej od 1 czerwca” (s. 12). Gdy pacjent za życia zażądał utrzymania w tajemnicy wszelkich informacji o leczeniu, uchylenie tego żądania może nastąpić tylko sądownie, na wniosek osoby bliskiej. Z artykułu pt. „Kto i kiedy może złożyć wniosek o uchylenie tajemnicy lekarskiej” (s. 17) dowiesz się, kiedy lekarz może być zwolniony z tajemnicy lekarskiej po najnowszych zmianach. ... »
Nr 5 (39) Kwiecień 2019
Już 1 czerwca wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące kontroli NFZ. Nowelizacja o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych umożliwi prowadzenie efektywniejszych kontroli realizacji umów. Kontrole będą również scentralizowane, ponieważ kompetencje w tym zakresie przejmuje prezes funduszu. Więcej na temat najnowszych zmian dowiesz się z artykułu pt. „Umowy z NFZ – poznaj zmiany, które sprawią, że kontrole będą skuteczniejsze” (s. 10). Od początku roku stopniowo wchodzą do obiegu e-recepty. Dzięki informatyzacji system dystrybucji leków będzie się uszczelniał, stanie się bezpieczniejszy dla pacjentów i bardziej efektywny ekonomicznie. W artykule pt. „Wystawianie e-recept coraz bliżej – sprawdź, jak się włączyć do systemu P1” (s. 12) podpowiadamy, jak w peł... »
Nr 1 Specjalny 2019
Ostatnio otrzymujemy wiele pytań związanych z cyfryzacją ochrony zdrowia. Dlatego oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony zagadnieniom e-recept, e-zwolnień, Internetowego Konta Pacjenta i e-dokumentacji. W ostatnich miesiącach ubiegłego roku rozpoczął się pilotaż e-skierowań. Skierowanie, po receptach, to kolejny dokument, który ma docelowo przybrać postać elektroniczną i przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania ochrony zdrowia. Ważne daty dla placówek medycznych i gabinetów lekarskich, o których powinieneś pamiętać, to: październik 2018 roku – czerwiec 2019 roku – pilotaż e-skierowań; 31 grudnia 2019 r. – obowiązek podłączenia usługodawców do systemu teleinformatycznego Platforma P1; lipiec 2019 roku – grudzień 2020 roku – wdrożenie e-skierowań w Polsce; 1 styczni... »
Nr 4 (38) Marzec 2019
Nowelizacja ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty zmieniła przepisy dotyczące obowiązku zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem po jego śmierci przez osoby wykonujące zawód medyczny. Stanowi ona, że pacjent za życia będzie mógł wyrazić sprzeciw wobec dostępu bliskich do informacji medycznej o nim po jego śmierci. O szczegółach tego nowego rozwiązania przeczytasz w artykule pt. „Tajemnica medyczna wiąże lekarza także po śmierci pacjenta” (s. 13). Prawo do informacji o stanie zdrowia pacjenta lub do dokumentacji medycznej ma przedstawiciel ustawowy pacjenta. W odniesieniu do tego tematu pojawiła się jednak wątpliwość, czy prawo to obejmuje również kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, który wspiera osobę starszą w codziennych czynnościach. Odpowiedź na... »
Nr 3 (37) Luty/Marzec 2019
Jednym z koniecznych elementów skierowania na fizjoterapię do niedawna było wskazanie zabiegów, wraz z określeniem okolicy ciała, ewentualnej strony, i ich liczby w cyklu. Praktyka w tym zakresie była różna i zdarzało się, że braki w skierowaniu były przeszkodą w rozpoczęciu zabiegów. To jednak się zmieni, bo fizjoterapeuci od nowego roku zyskali nowe kompetencje i mogą już samodzielnie zlecać zabiegi. Od tej pory skierowania nie będą już zawierały wskazania konkretnych zabiegów. A co jeśli takie mimo to się w nich znajdą? Przeczytasz o tym w artykule pt. „Skierowanie na zabiegi fizjoterapeutyczne – co się zmieniło od 1 stycznia 2019 r.” (s. 6). E-ZLA określa czas zwolnienia z pracy. Nikt nie ma wątpliwości, że może obejmować swoją datą dzień rozpoczęcia przez lekarza postępowania ... »
Nr 2 (36) Luty 2019
Niezbędne minimum informacji o pacjencie i jego stanie zdrowia w dokumentacji medycznej pozwala na właściwą identyfikację osoby i dotyczących go problemów zdrowotnych. Nie zawsze jednak jest tak, że możesz postawić rozpoznanie podczas pierwszej wizyty lub po pobycie w szpitalu. W artykule pt. „Brak wpisu o rozpoznaniu choroby – jakie może powodować konsekwencje” (s. 8) podpowiadamy, których danych nie może zabraknąć i jak postępować, gdy masz tylko rozpoznanie wstępne. Od początku 2019 roku każdy podmiot ma obowiązek prowadzenia e-kartotek pacjenta. Dotyczy to trzech dokumentów, które są już wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej. Wprowadzenie nowego systemu to wciąż duże wyzwanie, ponieważ sporo placówek nie ma odpowiednich narzędzi ani zaplecza informatycznego. W artykule p... »
Nr 1 (35) Styczeń 2019
Żeby upoważnić asystenta medycznego do wystawiania zaświadczeń lekarskich, musisz mieć profil informacyjny na platformie ZUS. Konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można założyć w bardzo prosty sposób, bez wychodzenia z domu, zaś samo zakładanie profilu jest dwuetapowe. Z artykułu pt. „Jak założyć profil PUE ZUS, aby wystawiać e-ZLA i upoważnić do tego asystentów medycznych” (s. 3) dowiesz się, jak przebiega tam procedura. Planowana nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zakłada, że dyrektorzy oddziałów NFZ utracą dotychczasowe kompetencje i kontrole będzie prowadził prezes NFZ za pośrednictwem upoważnionych kontrolerów. Kontrolerzy będą tworzyć tzw. korpus kontrolerski. To scentralizowanie ma służyć również temu, aby... »
2019
Nr 15 (49) Grudzień 2019 - Styczeń 2020
Dzięki usłudze mTożsamość pacjenci mogą wylegitymować się dowodem tożsamości na urządzeniu mobilnym, który w takim przypadku staje się elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnego dowodu osobistego. A zatem jeżeli w przychodni lub w szpitalu zjawi się pacjent i okaże w rejestracji urządzenie mobilne, a wraz z nim za pośrednictwem aplikacji mTożsamość dowód osobisty, będzie to wystarczające do potwierdzenia jego tożsamości. Więcej na temat tego rozwiązania piszemy w artykule pt. „Pacjent potwierdzi tożsamość i prawo do świadczeń dowodem w smartfonie” (s. 6). Rolą audytów dokumentacji jest wskazanie jej słabych stron, błędów i ewentualnych zagrożeń w przypadku, gdyby rozpoczęła się kontrola NFZ. Bez względu na cel, jaki ma przyświecać audytowi, każda decyzja o jego przeprowadzeniu wyda... »
Nr 14 (48) Grudzień 2019
Od tego roku szkolnego – zgodnie z ustawą o opiece zdrowotnej nad uczniami – wprowadzono opiekę stomatologiczną w szkołach i dentobusach. Jednak przed przystąpieniem do udzielania świadczeń ogólnostomatologicznych dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia trzeba uzyskać pisemną zgodę ich rodziców albo pełnoletnich uczniów na realizację danego świadczenia. W artykule pt. „Co powinna zawierać zgoda na objęcie ucznia opieką stomatologiczną w szkole” (s. 4) podpowiadamy, co zawrzeć w tym dokumencie. Resort zdrowia planuje rozszerzenie koszyka świadczeń gwarantowanych o wizyty online. Czy takie wizyty na odległość, realizowane za pomocą systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, należy dokumentować w jakiś szczególny sposób? Odpowiedzi udzielamy w artykule pt. „Jak dok... »
Nr 13 (47) Listopad 2019
Ostatnio otrzymaliśmy pytanie od naszego Czytelnika, jakie dane wpisać ma recepcie nierefundowanej dla pacjenta obcokrajowca. Przypomnijmy, że obcokrajowcy mogą się posługiwać w Polsce m.in. kartą EKUZ, poświadczeniem NFZ, kartą stałego pobytu czy dowodem uchodźcy, co gwarantuje im uzyskanie usług zdrowotnych w naszym kraju. Z artykułu pt. „Jakie dane muszą znaleźć się na recepcie nierefundowanej dla cudzoziemca” (s. 3) dowiesz się, czego nie może zabraknąć na takim dokumencie – czy to w wersji papierowej, czy elektronicznej. Dynamiczny rozwój systemów teleinformatycznych i szybki postęp innowacyjnych metod leczenia to istotne wyzwania dla systemu ochrony zdrowia. Nowoczesne technologie i ich stały postęp nakłaniają ustawodawcę do w zmian w obszarze e-zdrowia. Polegają one na zwery... »
Numer 5 Specjalny 2018
Ostatnio otrzymujemy wiele pytań związanych z obowiązkowym wprowadzeniem zwolnień elektronicznych od 1 grudnia 2018 r. Dlatego oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony tym zagadnieniom - od kwestii wystawiania e-zwolnień, upoważnień dla asystentów medycznych, obsługi Platformy Usług Elektronicznych ZUS po problematykę kontroli zaświadczeń lekarskich. Mimo, że ZUS przeprowadził kilkadziesiąt tysięcy szkoleń dla lekarzy i placówek medycznych z zasad wystawiania e-zwolnień, a lekarze wystawili ich już kilka milionów, wciąż pojawiają się pytania i wątpliwości. Jednym z nich jest problem z papierową postacią zaświadczeń lekarskich, które jeszcze nie całkiem znikną. Ustawodawca przewidział bowiem sytuacje, w których zastosowanie znajdą wydruki zwolnień. Jednak w każdym przypadk... »
Nr 14 (34) Grudzień 2018
Zdarzają się sytuacje, że placówki nieprawidłowo prowadzą i udostępniają dokumentację medyczną, co naraża je na wysokie, wynoszące nawet pół miliona złotych, kary ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Z artykułu pt. „4 najczęstsze błędy w dokumentacji medycznej, które mogą skutkować wysoką karą” (s. 10) dowiesz się, jakie błędy najczęściej popełniają placówki medyczne i jak możesz ich uniknąć. Mimo że przepisy przewidujące obowiązek wystawiania zwolnień w formie elektronicznej wejdą ostatecznie w życie 1 grudnia 2018 r., asystenci medyczni mogą już wystawiać e-zwolnienia od 23 października 2018 r. Jest to zmiana, która ma odciążyć lekarzy od biurokratycznej pracy. A jak sprawdzi się w praktyce? Co trzeba zrobić, aby upoważnić asystentów do wykonywania tych czynności? Więcej na ten... »
Nr 13 (33) Listopad 2018
Wdrożenie e-skierowań wymaga dostosowania przepisów dotyczących list oczekujących. Pojawił się już projekt nowelizacji przepisów, który przewiduje kilka zmian m.in. dotyczących informowania o wszystkich pacjentach wpisanych do kolejki i wysyłania przez NFZ do pacjentów informacji o terminach wizyt. Więcej na ten temat piszemy w artykule pt. „Jakie zmiany na listach oczekujących wymusi pilotaż e-skierowań” (s. 12) Szefowie placówek medycznych zastanawiają się, czy muszą skanować wszystkie kartoteki papierowe, decydując się na wdrożenie e-dokumentacji. W artykule pt. „Czy wdrażając e-dokumentację, musisz zeskanować papierowe kartoteki” (s. 13) podpowiadamy, czy obowiązek prowadzenia e-dokumentacji wdrażany ostatecznie etapami i stopniowo wymusi archiwizowanie dokumentów w postaci cyf... »
Nr 12 (32) Październik/Listopad 2018
Od 1 grudnia 2018 r. będziesz mieć obowiązek wystawiania wyłącznie zwolnień elektronicznych. Zaświadczenie lekarskie e-ZLA po wypisaniu i podpisaniu z wykorzystaniem certyfikatu z ZUS, bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego ePUAP, przekażesz elektronicznie do ZUS. W artykule pt. „Czy możesz upoważnić inną osobę do wystawiania e-zwolnień” (s. 13) podpowiadamy, jak będzie wyglądać ta kwestia, zwłaszcza w sytuacji, gdy powstają przepisy przewidujące taką możliwość w odniesieniu do asystentów medycznych, którzy mają wesprzeć lekarzy w tym biurokratycznym obowiązku. Ministerstwo Zdrowia pracuje też nad kolejnym etapem cyfryzacji w systemie ochrony zdrowia. Tym razem chodzi o e-skierowania. Projekt nowelizacji przepisów wprow... »
Numer 4 Specjalny 2018
Oddajemy Ci numer specjalny poświęcony prowadzeniu dokumentacji medycznej, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Dobrze uzupełniania kartoteka pacjentów to silny oręż do obrony lekarza, pielęgniarki i całego podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Zwiększanie świadomości lekarzy i zwracanie ich uwagi na jakość oraz zawartość wpisów znajdujących się w dokumentacji medycznej jest więc ważnym zadaniem menedżera. A przecież często zdarza się że lekarze nie opisują rzetelne wszystkich czynności terapeutycznych lub prowadzą dokumentację medyczną nieczytelnie. Zadanie więc nie jest łatwe. O tym, jak się z niego wywiązać, przeczytasz w artykule pt. "Jak zwiększać jakość wpisów w dokumentacji medycznej" (s. 3). Wierzysz, że sytuację może zmienić system do prowadzenia elektro... »
Nr 11 (31) Październik 2018
Do końca listopada 2018 roku przesunięto graniczny termin obligatoryjnego wdrożenia elektronicznych zaświadczeń lekarskich (e-ZLA). Obecnie jesteśmy w okresie przejściowym, tzn. można wystawiać zaświadczenia lekarskie zarówno w formie papierowej i elektronicznej. Żeby wystawiać e-ZLA, musisz utworzyć profil informacyjny za pomocą systemu udostępnionego przez ZUS. W artykule pt. „Elektroniczne zwolnienia lekarskie – jak się przygotować do obowiązkowej daty ich wdrożenia” (s. 9) podpowiadamy, jak się przygotować do tej zmiany. Technologia cyfrowego długopisu jest w stanie usprawnić i przyspieszyć organizację pracy lekarzy i innego personelu w placówkach ochrony zdrowia. Osoba czekająca na zabieg, wypełniając dokumenty papierowe, tworzy jednocześnie ich cyfrową wersję. Z artykułu pt. ... »
Nr 10 (30) Wrzesień 2018
Obowiązujące przepisy nie pozwalają na sprostowanie e-zaświadczenia przez jego edycję i zastąpienie pierwotnych wpisów nową, poprawną treścią. Gdy doszło do wskazania w formularzu e-ZLA nieprawidłowych danych, konieczne jest anulowanie całego dokumentu i wystawienie nowego, poprawnego e-zwolnienia. Szczegółowe wskazówki dotyczące tej procedury znajdziesz w artykule pt. „Błąd w e-ZLA – jak go poprawić” (s. 13). Przepisy przewidujące możliwość wystawiania e-recept istnieją w prawie farmaceutycznym już od grudnia 2015 roku, jednak do tej pory były martwe. W najbliższym czasie ma się to jednak zmienić, a to za sprawą zmian przyjętych w ustawie z 1 marca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty. Założeniem docelowym jest, aby w przyszłości recepty były wyst... »
Nr 9 (29) Sierpień 2018
Przepisy przewidują kilka wyjątków dotyczących okresów przechowywania dokumentacji medycznej. W artykule pt. „Jak długo przechowywać poszczególne rodzaje dokumentacji medycznej” (s. 3) podpowiadamy, jakich terminów musisz przestrzegać do przechowywania np. zdjęć rentgenowskich czy dokumentacji monitorującej losy krwi. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej jest jednym z podstawowych obowiązków lekarzy. Jednak co zrobić, gdy w dokumentacji znajdzie się błąd? Z artykułu pt. „Dostrzegłeś błąd w dokumentacji medycznej – według jakiej procedury go poprawić” (s. 5) dowiesz się, jak zgodnie z przepisami poprawić tę nieprawidłowość. Trzeba pamiętać, że prawidłowo prowadzona dokumentacja medyczna jest cennym dowodem w przypadku ewentualnych procesów sądowych. Gromadzenie informacji... »
Numer 3 Specjalny 2018
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony prawom pacjenta, które obejmują m.in. prawo do otrzymania świadczeń zdrowotnych, do poszanowania życia prywatnego, do informacji o stanie zdrowia itd. Należy pamiętać, że nieprzestrzeganie praw pacjenta odnośnie otrzymania świadczeń zdrowotnych może powodować nałożenie na lekarza kary grzywny. Więcej o konsekwencjach braku realizacji tego podstawowego prawa pacjenta przeczytasz w artykule pt. „Prawo do świadczeń zdrowotnych – kto wyznacza standardy postępowania i ocenia ich stosowanie” (s. 3). Wiedza na temat podstawowych praw pacjenta jest niezbędna do bezpiecznego prowadzenia działalności i wykonywania zawodu, a także uniknięcia przykrych konsekwencji. Znaczący popyt na realizację świadczeń zdrowotnych może powodować powstawanie ko... »
Nr 8 (28) Lipiec 2018
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w szpitalach jednodniowych z reguły nie różnią się od tych obowiązujących w pełnej hospitalizacji, mimo, że zakres opieki sprawowanej nad pacjentem jest znacznie mniejszy, a wypis następuje jeszcze tego samego dnia, co zabieg. Z artykułu pt. „Pacjent trafia do szpitala jednodniowego – jaką dokumentację musisz prowadzić” (s. 6) dowiesz się, w jakim zakresie zawężono zakres tej dokumentacji i kiedy nie musisz wypełniać wszystkich kart medycznych. Placówki medyczne mogą ustalać opłatę za udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi, ale te kwestie wciąż przysparzają wielu problemów. Maksymalną wysokość opłaty określają przepisy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, które uwzględniają wskaźniki przeciętnego wynagrodzenia wedł... »
Nr 7 (27) Czerwiec 2018
Prowadząc listę pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, masz obowiązek umieszczać na niej pacjentów według kolejności zgłoszeń. Musisz jednak uwzględnić stan ich zdrowia, a więc sprawdzić, czy jest to przypadek „pilny” czy „stabilny”. W artykule pt. „Prowadzenie list oczekujących - w jakiej kolejności wpisywać pilne przypadki” (s. 3) podpowiadamy, jakie jeszcze kryteria trzeba brać pod uwagę, prowadząc tę dokumentację dla NFZ. Jeden z naszych czytelników zwrócił uwagę, że pacjent upoważnił do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia i dokumentacji medycznej osobę, która jest konfliktowa, publicznie oświadcza, że jej sposobem na załatwianie spraw jest pisanie skarg. W artykule pt. „Czy możesz odmówić dostępu do dokumentacji medycznej osobie konfliktowej... »
Numer 2 Specjalny 2018
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony nowym zasadom przetwarzania danych osobowych pacjentów, zgodnie z najnowszymi zmianami, jakie wprowadza unijne ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Wchodzi ono w życie 25 maja 2018 r. Oznacza to, że każdy pomiot, placówka medyczna, gabinet lekarski, muszą się dostosować do nowych wymogów, a jednym z nich jest realizacja obowiązku informacyjnego względem osób, których dane są przetwarzane. Polega on m.in. na tym, że pacjent musi uzyskać klarowną informację, czy podanie danych jest obowiązkowe czy dobrowolne, a język, jakim napisany jest formularz zgody, musi być zrozumiały. Z artykułu pt. „Jak zagwarantować spełnienie rozszerzonego obowiązku informacyjnego” (s. 3) dowiesz się, jak przygotować dokumentację, która pomoże Ci wyw... »
Nr 6 (26) Maj 2018
Dokumentacja medyczna często bywa niespójna i niejednolita. Problemem może być np. charakter pisma lekarza w dokumentacji papierowej, nieczytelna pieczątka czy wadliwie wpisana data. Dobrym rozwiązaniem wydaje się wprowadzenie szablonów dokumentacji medycznej. W artykule pt. „Jakie szablony dokumentacji medycznej stworzyć i przed czym Cię zabezpieczą” (s. 4) podpowiadamy, czym się kierować, opracowując takie wzory i jakie jeszcze korzyści Ci przyniesie ich stosowanie. Jednocześnie przypominamy, że udzielanie informacji przez telefon nie jest nigdzie zakazane, jednak może prowadzić do wielu komplikacji. Podmioty lecznicze podchodzą do tego zagadnienia ostrożnie. Z artykułu pt. „Do placówki dzwoni osoba bliska pacjenta – czy możesz jej udzielić informacji przez telefon” (s. 9) dowies... »
Nr 5 (25) Kwiecień/Maj 2018
Od 2020 roku wszyscy lekarze będą obowiązkowo wystawiać e-recepty, a pacjenci nie zawsze będą musieli iść po receptę do przychodni - lekarze będą mogli ją wystawić zdalnie – po konsultacji telemedycznej. Zmiany, które przybliżą nas w kierunku telemedycyny, poprzedzi pilotaż w dwóch polskich miastach - Siedlcach i Skierniewicach. Z artykułu pt. „Lekarz wystawi e-receptę po zbadaniu pacjenta przez Internet – sprawdź, co się zmieni” (s. 13) dowiesz się, jak informatyzacja procesu wystawiania recept wpłynie na funkcjonowanie Twojego gabinetu/placówki i prowadzenie działalności leczniczej czy praktyki lekarskiej. Przedstawianie nieprawdziwych danych w sprawozdawczości do NFZ, zwłaszcza świadome i podyktowane chęcią zysku, wydaje się dla większości świadczeniodawców czymś niewyobrażalnym... »
Nr 4 (24) Kwiecień 2018
Obok błędów, które mogą się zdarzyć w wypełnianiu dokumentacji medycznej, mamy do czynienia ze świadomym i celowym wpisywaniem nieprawdy, czyli z fałszowaniem dokumentacji. Może to być np. próba wyłudzenia i poświadczenia nieprawdy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, np. od NFZ, czy podrabianie dokumentacji medycznej przez tworzenie wpisów niewykonanych badań sugerujących istnienie choroby bądź jej brak. Z artykułu pt. „Fałszowanie dokumentacji medycznej – jak nie dopuścić do tego czynu” (s. 3) dowiesz się, jakie są konsekwencje takich czynów i jak do nich nie dopuścić. Podpisywanie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej już od kilku lat nie podlega szczególnym obostrzeniom. Inaczej jednak będzie z elektroniczną dokumentacją medyczną, której częściowe wdrożenie ma nast... »
Nr 3 (23) Marzec 2018
W związku z wejściem w życie ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej i rozporządzenia, które ma być wydane na jej podstawie, zmienią się deklaracje do świadczeniodawcy POZ. Nowe wzory poszerzono m.in. o adres e-mail świadczeniobiorcy (pole nieobowiązkowe). Ponadto pole „numer telefonu” jest już nieobowiązkowe do wypełnienia przez pacjenta. O tym, co jeszcze zmienia i do kiedy stare deklaracje zachowują ważność, dowiesz się z artykułu pt. „Podstawowa opieka zdrowotna – co się zmieni w deklaracjach wyboru świadczeniodawcy” (s. 4). Coraz częściej zdarzają się sytuacje, że do placówki zgłasza się rodzina pacjenta i prosi o wydanie dokumentacji medycznej. W dokumentacji brak jest jednak informacji o tym, aby pacjent upoważnił kogokolwiek do dostępu do niej. Rodzina przedstawia upoważnien... »
Numer 1 Specjalny 2018
Naruszanie praw pacjentów jest bardzo istotnym źródłem wzrostu ich roszczeniowości. Tendencja ta z roku na rok zwiększa się, również ze względu na coraz szerszą świadomość prawną pacjentów. Jednocześnie niezmiennie najbardziej newralgiczne punkty funkcjonowania placówek medycznych to kwestie dostępu do świadczeń zdrowotnych, dokumentacji medycznej, prawa do informacji i wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, prawa pacjenta do poszanowania intymności i godności. Z tego powodu oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony zagadnieniom związanym z roszczeniowym pacjentem, w którym analizujemy istotne dla placówek medycznych i gabinetów lekarskich kwestie zabezpieczenia się przed roszczeniami. Z artykułu pt. „Jak ustrzec się przed roszczeniowym pacjentem – poznaj skut... »
Nr 2 (22) Luty 2018
Rozwój oprogramowania do e-dokumentacji spowodował zwiększone zainteresowanie rejestracją pacjentów przez Internet. Jednak obowiązujące przepisy nie zobowiązują wszystkich podmiotów leczniczych do wdrożenia takiego systemu. W artykule pt. „Rejestracja elektroniczna – sprawdź, co zyskasz dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania” (s. 10) wskazujemy zalety tego rozwiązania, jakimi są m.in. ułatwienie zarządzania czasem pracy lekarza i powiadomienia sms o terminach wizyt. Problemy zdrowotne – własne lub najbliższych, są częstą przyczyną wrogiego nastawienia pacjenta do personelu medycznego, który chce mu udzielić mu pomocy. Nie są rzadkością sytuacje, w których pacjenci obrażają lekarza, podważają postawioną diagnozę i proponowany sposób leczenia. Niejednokrotnie także dochodzi do agresji ... »
Nr 1 (21) Styczeń 2018
W dokumentacji medycznej dotyczącej szczepień powinieneś umieszczać dokładną godzinę, o której zakwalifikowałeś pacjenta do wykonania szczepienia, ponieważ - zgodnie z prawem - taka kwalifikacja jest ważna tylko 24 godziny. W artykule pt. „Kwalifikacja pacjenta do szczepienia – jakich zapisów nie może w niej zabraknąć” (s. 3) podpowiadamy, jakie jeszcze adnotacje są niezbędne, aby dokumentacja miała - w razie potrzeby - wartość dowodową w sądzie. Obecnie - zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - obowiązującymi od 11 maja 2017 r. - dokumentacja może być wydana w oryginale (za potwierdzeniem odbioru i potwierdzeniem zwrotu po wykorzystaniu) na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych oraz gdy zwłoka w wydaniu dokume... »
2018
Numer 5 Specjalny 2018
Ostatnio otrzymujemy wiele pytań związanych z obowiązkowym wprowadzeniem zwolnień elektronicznych od 1 grudnia 2018 r. Dlatego oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony tym zagadnieniom - od kwestii wystawiania e-zwolnień, upoważnień dla asystentów medycznych, obsługi Platformy Usług Elektronicznych ZUS po problematykę kontroli zaświadczeń lekarskich. Mimo, że ZUS przeprowadził kilkadziesiąt tysięcy szkoleń dla lekarzy i placówek medycznych z zasad wystawiania e-zwolnień, a lekarze wystawili ich już kilka milionów, wciąż pojawiają się pytania i wątpliwości. Jednym z nich jest problem z papierową postacią zaświadczeń lekarskich, które jeszcze nie całkiem znikną. Ustawodawca przewidział bowiem sytuacje, w których zastosowanie znajdą wydruki zwolnień. Jednak w każdym przypadk... »
Nr 14 (34) Grudzień 2018
Zdarzają się sytuacje, że placówki nieprawidłowo prowadzą i udostępniają dokumentację medyczną, co naraża je na wysokie, wynoszące nawet pół miliona złotych, kary ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Z artykułu pt. „4 najczęstsze błędy w dokumentacji medycznej, które mogą skutkować wysoką karą” (s. 10) dowiesz się, jakie błędy najczęściej popełniają placówki medyczne i jak możesz ich uniknąć. Mimo że przepisy przewidujące obowiązek wystawiania zwolnień w formie elektronicznej wejdą ostatecznie w życie 1 grudnia 2018 r., asystenci medyczni mogą już wystawiać e-zwolnienia od 23 października 2018 r. Jest to zmiana, która ma odciążyć lekarzy od biurokratycznej pracy. A jak sprawdzi się w praktyce? Co trzeba zrobić, aby upoważnić asystentów do wykonywania tych czynności? Więcej na ten... »
Nr 13 (33) Listopad 2018
Wdrożenie e-skierowań wymaga dostosowania przepisów dotyczących list oczekujących. Pojawił się już projekt nowelizacji przepisów, który przewiduje kilka zmian m.in. dotyczących informowania o wszystkich pacjentach wpisanych do kolejki i wysyłania przez NFZ do pacjentów informacji o terminach wizyt. Więcej na ten temat piszemy w artykule pt. „Jakie zmiany na listach oczekujących wymusi pilotaż e-skierowań” (s. 12) Szefowie placówek medycznych zastanawiają się, czy muszą skanować wszystkie kartoteki papierowe, decydując się na wdrożenie e-dokumentacji. W artykule pt. „Czy wdrażając e-dokumentację, musisz zeskanować papierowe kartoteki” (s. 13) podpowiadamy, czy obowiązek prowadzenia e-dokumentacji wdrażany ostatecznie etapami i stopniowo wymusi archiwizowanie dokumentów w postaci cyf... »
Nr 13 (20) Grudzień 2017
Jedna z placówek pobierała od pacjentów wyższe niż maksymalne opłaty za udostępnienie dokumentacji. Przekazywała ją na informatycznym nośniku danych jedynie, gdy do dokumentacji medycznej dołączano płytę CD. Z artykułu pt. „Czy możesz ustalać wyższe niż ustawowe opłaty za udostępnianie dokumentacji” (s. 8) dowiesz się, w jakich sytuacjach możesz ustalać dodatkowe opłaty za tę czynność, a kiedy jest to zabronione. Zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia przewidziano, że nie będzie już całościowego przejścia na elektroniczną dokumentację medyczną, co – według poprzedniego stanu prawnego – miało nastąpić od 1 stycznia 2018 r. Zamiast tego pojawią się tylko trzy dokumenty, które będzie trzeba wystawiać w postaci elektronicznej, ale i tak dopier... »
Nr 12 (19) Listopad/Grudzień 2017
Organy rentowe oraz zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności mogą mieć dostęp do dokumentacji medycznej w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem. Dotyczy to np. sytuacji, gdy ustalają danej osobie prawo do przyznania renty. Z artykułu pt. „Udostępniasz dokumentację medyczną KRUS – czy możesz pobierać za to opłatę” (s. 6) dowiesz się, czy placówka medyczna, udostępniając dokumentację medyczną Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, może to robić odpłatnie czy lepiej, aby nie pobierała z tego tytułu opłat. Zdarza się, że lekarze - gdy nie mają pewności do co do rozpoznania - zbyt pochopnie wpisują do historii choroby jednostki chorobowe. Może to też wynikać z faktu, że otrzymają np. badania laboratoryjne z pomyłkami. Z artykułu pt. „Dyskusyjne wyniki badań – co s... »
Nr 11 (18) Listopad 2017
Bardzo często kierownicy podmiotów leczniczych lub lekarze stwierdzają, że nie ma potrzeby sprawdzania dokumentacji medycznej pod kątem procesowym, bo ktoś ciągle ją „audytuje”, np. NFZ, NIK i ZUS lub firmy wdrażające ISO. Jednak inne czynniki mogą okazać się istotne dla sądu. Z artykułu pt. „Audyt procesowy dokumentacji medycznej – sprawdź, przed czym Cię uchroni” (s. 3) dowiesz się, co możesz zrobić, aby dokumentacja medyczna była dobrym źródłem dowodowym w sądzie. Terminy wdrożenia obowiązku prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) wciąż się zmieniają. Niemniej jednak większość placówek medycznych już teraz intensywnie pracuje nad tym, aby w momencie nastania tzw. godziny zero były gotowe sprostać wymogom ustawodawcy. Jednak wdrożenie EDM to nie tylko obowiązki zw... »
Nr 10 (17) Październik 2017
Zdarza się, że lekarze pytają o to, czy mogą używać skrótów w dokumentacji medycznej. Żadne przepisy nie zabraniają bowiem ich wykorzystywania. Z artykułu pt. „Stosowanie skrótów w dokumentacji medycznej - co jest dozwolone” (s. 3) dowiesz się, jakie skróty możesz stosować w dokumentacji medycznej, aby mieć pewność, że zachowasz jej czytelność. Do najczęstszych błędów, które mogą mieć daleko idące negatywne skutki dla pacjenta, są przede wszystkim nieczytelna dokumentacja medyczna (pisana ręcznie), bardzo skąpo opisane przeprowadzone zabiegi czy badania albo wywiad z pacjentem. W artykule pt. „Wymieszanie się dokumentacji medycznej pacjentów – co grozi placówce” (s. 8) podpowiadamy, jak uniknąć najczęściej popełnianych niedociągnięć, wśród których jest m.in. dołączenie do kartote... »
Nr 9 (16) Wrzesień 2017
W dokumentacji medycznej warto odnotowywać pewne kwestie, które mogą stać się niezwykle istotne w razie sporu prawnego. Niektóre wpisy znacząco podnoszą wiarygodność dokumentacji medycznej. Z artykułu pt. „4 wpisy w dokumentacji medycznej, które potwierdzą, że fachowo informujesz pacjenta” (s. 3) dowiesz się, o jakie adnotacje chodzi. Brak w dokumentacji medycznej potwierdzenia udzielonych świadczeń lub porad zajmuje trzecie miejsce na liście typowych nieprawidłowości stwierdzanych przez NFZ podczas kontroli. Tak wynika z najnowszej kontroli realizacji umów przeprowadzonych w I kwartale 2017 roku. W artykule pt. „8 najczęstszych błędów w dokumentacji medycznej – sprawdź, co zakwestionował NFZ w I kwartale 2017 roku” (s. 15) podpowiadamy, jakie działania podjąć, aby nie dopuścić do ... »
Nr 8 (15) Sierpień 2017
Zmiany wprowadzone w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych spowodowały konieczność wydania nowego wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego. Wzór uproszczono i uelastyczniono możliwości wystawiania karty. Teraz może ją wydać np. lekarz specjalista, jeżeli podejrzewa lub stwierdził u pacjenta nowotwór złośliwy. Z artykułu pt. „Nowy wzór karty diagnostyki i leczenia onkologicznego - jak go wypełnić” dowiesz się, co należy wpisać do DiLO (s. 4). Trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Zmiany w ustawie zakładają m.in. zmianę definicji elektronicznej dokumentacji medycznej. Jest to istotne ze względu na zakres obowiązkowego tworzenia dokumentów medycznych w postaci elektronicznej. W tym obszarze planu... »
Nr 3 Specjalny 2017
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony ochronie danych medycznych w dokumentacji medycznej, zgodnie z najnowszymi zmianami, jakie wynikają z unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Będą one obowiązywać w naszym kraju już od 25 maja 2018 r., a więc czasu na dostosowanie się do nowych wymogów pozostało niewiele. Jedną ze zmian, którą wprowadza RODO, jest usunięcie z polskiego systemu ochrony danych osobowych pojęcia administratora bezpieczeństwa informacji (ABI). Zamiast niego prawodawca unijny ustanawia inspektora ochrony danych (IOD). W artykule pt. „Czy będziesz musiał wyznaczyć inspektora ochrony danych” (s. 5) podpowiadamy, które placówki medyczne będą musiały go powołać i jakie będą jego obowiązki. Ponadto według RODO zgoda osoby, której dane dot... »
Nr 7 (14) Lipiec 2017
W dotychczasowym stanie prawnym istniała niepewność, czy Rzecznika Praw Pacjenta możemy zaliczać do grona organów władzy publicznej, kto może mieć dostęp do dokumentacji medycznej podczas procedury akredytacji czy prac zespołu kontroli zakażeń szpitalnych. Z artykułu pt. „Więcej osób zyska wgląd w dokumentację medyczną - o jakie podmioty chodzi” (s. 4) dowiesz się, co w tym zakresie zmieniła nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Osoby wykonujące zawód medyczny oraz placówki medyczne, które je zatrudniają, ponoszą wspólną odpowiedzialność za przestrzeganie i ochronę praw pacjenta. Naruszeniem w tym obszarze jest m.in. brak lub nieczytelne wpisy w dokumentacji medycznej. Najlepiej byłoby, abyś nie dopuścił do takiej, sytuacji, ale gdy już się zdarzyła, może... »
Nr 6 (13) Czerwiec 2017
Znaczna część zapisów długo wyczekiwanej nowelizacji ustawy o prawach pacjenta z Rzeczniku Praw Pacjenta z 23 marca sankcjonuje rozwiązania, które już wcześniej wypracowała praktyka. Placówki medyczne będą mogły między innymi udostępniać dokumentację w formie skanu i przekazać go wnioskodawcy e-mailem lub na informatycznym nośniku danych. Warunkiem skorzystania z tej furtki jest zawarcie takiej możliwości w regulaminie organizacyjnym podmiotu. O tym, jakie jeszcze zmiany wprowadzają nowe przepisy, piszemy w tekstach pt. „Udostępniasz dokumentację – jaka nowa forma jest dopuszczalna” (s.3), „Kto przechowa dokumentację po likwidacji placówki – poznaj najnowsze zmiany” (s. 8), „Pobierasz opłaty za udostępnienie dokumentacji – sprawdź, co się zmienia” (s. 10). Przy tej okazji przypomi... »
Nr 5 (12) Maj 2017
Placówka medyczna czy gabinet lekarski, na wniosek uprawnionego podmiotu, ma obowiązek wydać oryginał dokumentacji medycznej. Obowiązkowi temu towarzyszy równoległe zobowiązanie do bieżącego, nieprzerwanego prowadzenia dokumentacji medycznej, zapewnienia jej integralności i chronologii wpisów. W artykule pt. „Jak wypełniać dokumentację medyczną, gdy nie masz jej oryginału” (s. 4) przeczytasz, jak postąpić, gdy w placówce nie ma oryginalnej dokumentacji, a zachodzi potrzeba wprowadzenia kolejnego wpisu. Elektroniczna dokumentacja medyczna umożliwia precyzyjne ustalenie, kto ją modyfikował, kiedy to robił i co dokładnie zmienił. Jeżeli więc obrońca lekarza (placówki medycznej) wykaże, że od ostatniej wizyty nie wprowadzono żadnych zmian w opisie wizyty (ewentualnie, że zmiany nie ma... »
Nr 2 Specjalny 2017
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony elektronicznej dokumentacji medycznej. Zgodnie z najnowszą nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia przesunięto termin wdrożenia e-dokumentacji na 1 stycznia 2019 r. Pierwotnie przypadał on na 1 sierpnia 2014 r., następnie na 1 sierpnia 2017 r. Po kolejnej nowelizacji odroczono go do 1 stycznia 2018 r. Powodem ustawicznego przesuwania terminu na wdrożenie e-dokumentacji jest brak przygotowania systemów informatycznych przez poszczególne placówki do przyjęcia nowych rozwiązań. Z artykułu pt. „Jaka dokumentacja będzie obowiązkowa w wersji elektronicznej od 1 stycznia 2019 r.” (s. 3) dowiesz się, jak przebiegnie informatyzacja według nowych reguł. Obowiązkowe prowadzenie dokumentacji medycznej w formie elektronicznej ... »
Nr 4 (11) Kwiecień 2017
W Polsce wielu lekarzy ciągle jeszcze nie docenia roli, jaką dokumentacja medyczna odgrywa w zapobieganiu niesłusznym roszczeniom pacjentów. Z artykułu pt. „5 zasad prowadzenia dokumentacji, które zwiększą jej wiarygodność w sądzie” (s. 17) dowiesz się, o jakich podstawowych zasadach prowadzenia dokumentacji medycznej musisz pamiętać, aby była dobrym dowodem przed sądem w przypadku skierowania przez pacjenta roszczenia do podmiotu leczniczego lub lekarza. »
Nr 3 (10) Marzec 2017
Lekarze muszą wpisywać do dokumentacji medycznej informacje, które są istotne. Zdarza się jednak, że mają problem z pacjentami, którzy nie chcą odnotowywania konkretnych informacji, np. kierowca z rozpoznaną cukrzycą prosi o niewpisanie, że miewa epizody hipoglikemii. Muszą bowiem W tekście pt. „Pacjent żąda niewpisywania wszystkich informacji do dokumentacji – czy możesz mu tego odmówić” (s. 3) podpowiadamy, co możesz zrobić w takiej sytuacji i jak zadbać o to, aby dokumentacja zawierała istotne z medycznego punktu widzenia informacje. Z końcem roku – zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia - wygasły umowy z NFZ na wystawianie recept. W to miejsce pojawił się obowiązek złożenia do NFZ wniosku o utrzymanie uprawnienia do pobierania numerów recept po w... »
Nr 2 (9) Luty 2017
Skuteczną metodą udostępniania dokumentacji medycznej jestudostępnianie danych przez stronę internetową. Wymaga to stworzenia odpowiedniej bazy danych z dostępem dla poszczególnych użytkowników systemu oraz założenia indywidualnego konta przez pacjenta. Innym sposobem jest udostępnianie dokumentacji medycznej za pomocą poczty e-mail. Metoda ta nie wymusza na użytkowniku zakładania dodatkowego konta na stronie placówki medycznej i utrzymywania systemu przez placówkę lub gabinet lekarski. Problemem jest natomiast weryfikacja tożsamości i zakresu uprawnień osoby ubiegającej się o dostęp do dokumentacji medycznej. O tym, jak sobie poradzić z tymi wyzwaniami, przeczytasz w artykule pt. „Udostępniasz dokumentację e-mailem – co musisz zagwarantować” (s. 8). Błędy w tworzeniu oraz prowadze... »
Nr 1 Specjalny 2017
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony udostępnianiu dokumentacji medycznej. Od 11 maja 2017 r. obowiązuje nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, która wprowadziła kilka zmian w tym obszarze. Ważną zmianą jest wprowadzenie ograniczenia w wypożyczaniu oryginałów dokumentacji medycznej. Zawsze był to problem dla placówek, bo dokumentacja nie wracała albo oddawano ją niekompletną. Z artykułu „Rzadziej wypożyczysz oryginały dokumentacji - poznaj najnowsze zasady” (s. 3) dowiesz się, w jakich sytuacjach będziesz mógł odmówić wydania oryginału, a jakim instytucjom musisz je wypożyczyć. Oprócz tradycyjnych metod, takich jak wgląd do dokumentacji medycznej w siedzibie placówki medycznej czy sporządzenie wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków, pojawiła się... »
Nr 1 (8) Styczeń 2017
Od 1 stycznia 2017 r. nie masz już obowiązku podpisywania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia na wystawianie recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne. W artykule pt. „Wypisujesz recepty na leki refundowane – dowiedz się, co się zmieniło od 1 stycznia” (s. 7) sprawdzisz, jak uzyskiwać od NFZ numery recept na nowych zasadach i przekonasz się, jak te zmiany wpłyną na kontrole ordynacji, które – mimo zmiany przepisów - nadal mogą się zdarzyć. Oczywiste jest, że nie możesz usunąć wpisu z dokumentacji medycznej, a jeżeli jest błędny,skreślasz go i zamieszczasz adnotację o przyczynie zmiany. Jeżeli jednak pacjent żąda sprostowania dokumentacji, a nie ma ku temu podstaw, pamiętaj, żeby sformułował to żądanie na piśmie. Przed c... »
2017
Nr 3 Specjalny 2017
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony ochronie danych medycznych w dokumentacji medycznej, zgodnie z najnowszymi zmianami, jakie wynikają z unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Będą one obowiązywać w naszym kraju już od 25 maja 2018 r., a więc czasu na dostosowanie się do nowych wymogów pozostało niewiele. Jedną ze zmian, którą wprowadza RODO, jest usunięcie z polskiego systemu ochrony danych osobowych pojęcia administratora bezpieczeństwa informacji (ABI). Zamiast niego prawodawca unijny ustanawia inspektora ochrony danych (IOD). W artykule pt. „Czy będziesz musiał wyznaczyć inspektora ochrony danych” (s. 5) podpowiadamy, które placówki medyczne będą musiały go powołać i jakie będą jego obowiązki. Ponadto według RODO zgoda osoby, której dane dot... »
Nr 13 (20) Grudzień 2017
Jedna z placówek pobierała od pacjentów wyższe niż maksymalne opłaty za udostępnienie dokumentacji. Przekazywała ją na informatycznym nośniku danych jedynie, gdy do dokumentacji medycznej dołączano płytę CD. Z artykułu pt. „Czy możesz ustalać wyższe niż ustawowe opłaty za udostępnianie dokumentacji” (s. 8) dowiesz się, w jakich sytuacjach możesz ustalać dodatkowe opłaty za tę czynność, a kiedy jest to zabronione. Zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia przewidziano, że nie będzie już całościowego przejścia na elektroniczną dokumentację medyczną, co – według poprzedniego stanu prawnego – miało nastąpić od 1 stycznia 2018 r. Zamiast tego pojawią się tylko trzy dokumenty, które będzie trzeba wystawiać w postaci elektronicznej, ale i tak dopier... »
Nr 12 (19) Listopad/Grudzień 2017
Organy rentowe oraz zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności mogą mieć dostęp do dokumentacji medycznej w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem. Dotyczy to np. sytuacji, gdy ustalają danej osobie prawo do przyznania renty. Z artykułu pt. „Udostępniasz dokumentację medyczną KRUS – czy możesz pobierać za to opłatę” (s. 6) dowiesz się, czy placówka medyczna, udostępniając dokumentację medyczną Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, może to robić odpłatnie czy lepiej, aby nie pobierała z tego tytułu opłat. Zdarza się, że lekarze - gdy nie mają pewności do co do rozpoznania - zbyt pochopnie wpisują do historii choroby jednostki chorobowe. Może to też wynikać z faktu, że otrzymają np. badania laboratoryjne z pomyłkami. Z artykułu pt. „Dyskusyjne wyniki badań – co s... »
Nr 7 Grudzień 2016
Nasz Czytelnik otrzymał z sądu pismo zobowiązujące go do przesłania dokumentacji medycznej byłego pacjenta w związku z toczącym się postępowaniem przed ubezpieczycielem. Ma wątpliwość, czy powinien ponieść koszty związane z udostępnieniem tej dokumentacji. Z artykułu pt. „Sąd wzywa do udostępnienia dokumentacji – czy poniesiesz koszty kopiowania” (s. 8) dowiesz się, czy możesz się ubiegać o zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją wezwania sądu. Lekarze stomatolodzy mają coraz więcej pacjentów, którzy są niezadowoleni z procesu leczenia i decydują się na rozpoczęcie batalii przed sądem. Wiele z tych spraw dotyczy stomatologii estetycznej – zabiegów, które mają na celu głównie poprawę wyglądu zębów, są inwazyjne i kosztowne. W tekście pt. „Jakich błędów powinien uniknąć st... »
Nr 6 Listopad 2016
Niewłaściwe prowadzenie dokumentacji medycznej rodzi dotkliwe skutki finansowe, m.in. we współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Może przyczynić się do uznania winy placówki medycznej i zasądzenia na rzecz pacjenta odszkodowania. Z artykułu pt. „Zapisy w umowie, które zmotywują lekarzy do starannego wypełniania dokumentacji’ (s. 6) dowiesz się, co możesz zrobić, aby dokumentacja medyczna zawierała pełne informacje o leczeniu pacjenta. Podczas kontroli ordynacji lekarskiej przeprowadzonej przez oddziały NFZ w II kwartale 2016 roku stwierdzono nieprawidłowości w wystawianiu recept. Dotyczyły one m.in.: błędnych danych pacjenta na recepcie, nieprawidłowych oznaczeń poziomu odpłatności, wystawiania i realizacji recept podczas hospitalizacji, czy kilkukrotnego użycia tych samych form... »
Nr 5 Październik 2016
Lekarze i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej zyskali nowe uprawnienia do wypisywania recept na bezpłatne leki seniorom. Trzeba na nich wpisać odpowiedni kod uprawnień dodatkowych pacjenta. Z artykułu pt. „Jak wystawiać recepty na bezpłatne leki dla seniorów - nowe zasady” (s. 4) dowiesz się, jakich jeszcze zasad trzeba przestrzegać, aby postępować zgodnie z przepisami. Placówki medyczne często nie prowadzą rejestrów wniosków o udostępnienie dokumentacji lub robią to nierzetelnie. Pomożemy Ci wypracować zasady, które ułatwią proces udostępniania dokumentacji medycznej i uchronią placówkę przed ewentualnymi zarzutami ze strony pacjenta. Porady, jak postępować, znajdziesz w tekście pt. „Rejestr wniosków - uniknij zarzutu niewłaściwego udostępniania dokumentacji” (s. 6). Gdy ... »
Nr 4 Wrzesień 2016
Od 30 lipca wszystkie osoby, które mają prawo wykonywania zawodu medycznego, muszą stosować nową procedurę uzyskiwania unikalnych numerów recept od NFZ. Mimo zniesienia obowiązku zawierania umów upoważniających do wystawiania recept, numery nadal nadają dyrektorzy oddziałów NFZ. Co się zmienia i jak postępować zgodnie z nowymi przepisami? Więcej przeczytasz w tekście pt. „Jak uzyskiwać numery recept od NFZ – poznaj nowe zasady” (s. 3). Od 5 sierpnia 2016 r. obowiązują zmiany dotyczące tajemnicy lekarskiej. Wynikają one z nowelizacji Kodeksu postępowania karnego, ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie z nimi lekarz musi przekazać informacje o stanie zdrowia zmarłego pierwszej bliskiej osobie, która się do niego ... »
Nr 3 Sierpień 2016
W praktyce placówki medyczne mają problem z udostępnianiem pustych stron dokumentacji medycznej. Nie mają pewności, czy w takim przypadku można za pacjenta podjąć decyzję o zminimalizowaniu kosztów i nie skserować pustych stron. Z artykułu pt. „Puste strony w dokumentacji, czy trzeba je udostępniać” (s. 3) dowiesz się, jak udostępniać dokumentację, aby nie narazić się na zarzut ograniczania prawa pacjenta do informacji. Lekarze codziennie wypisują recepty na leki refundowane. Jednak nie zawsze, gdy są spełnione wskazania lecznicze do zastosowania danego leku, jest on objęty refundacją. Z artykułu pt. „Refundacja leków, za co każe NFZ” (s. 9) dowiesz się, kiedy NFZ kwestionuje refundację leków i jak uniknąć zapłaty wysokich kar. Pacjenci często zmieniają lub odwołują oświadczeni... »
Nr 2 Lipiec 2016
Placówki medyczne mają kłopoty z udostępnianiem dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta, jeśli za życia nikogo nie upoważnił do otrzymywania informacji o jego stanie zdrowia. Z artykułu pt. „Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta - planowane zmiany” (str. 4) dowiesz się, co zrobić, żeby uniknąć ewentualnych problemów oraz kiedy placówka może udostępniać dokumentację medyczną zmarłego bez obaw. Żeby e-dokumentacja trafiała tylko w upoważnione ręce, użytkownik systemu może mieć dostęp do danych wyłącznie po wprowadzeniu identyfikatora i uwierzytelnieniu. W tekście pt. „Zmieniasz hasło do komputera co 30 dni? Jeśli nie, sprawdź, co Ci grozi” (str. 10) radzimy, jakie procedury wdrożyć,aby nie narazić się na zarzut fałszowania dokumentacji. Lekarz musi uzyskać zgodę pacj... »
Nr 1 Czerwiec 2016
Oddajemy w Państwa ręce pierwszą na rynku publikację, która zawiera sprawdzone wskazówki ekspertów dotyczące bezbłędnego prowadzenia dokumentacji medycznej. Pozwolą one zaoszczędzić na poradach prawników, uniknąć kar finansowych nakładanych przez NFZ, zyskać gwarancję należytej ochrony i poczucia bezpieczeństwa w razie procesów sądowych związanych z roszczeniami pacjentów. Placówki medyczne muszą przestrzegać praw pacjenta i uzyskiwać od nich oświadczenia, że są świadomi możliwych powikłań. Takie postępowanie jest obowiązkiem, który nie tylko wynika z przepisów, ale jednocześnie zabezpiecza podmiot na wypadek roszczenia. Gwarantuje także, że dokumentacja - w sądach nazywana niemym świadkiem - jest prowadzona rzetelnie. Jak zatem w sytuacji, gdy dochodzenie odszkodowań za błędy medy... »
2016
Nr 7 Grudzień 2016
Nasz Czytelnik otrzymał z sądu pismo zobowiązujące go do przesłania dokumentacji medycznej byłego pacjenta w związku z toczącym się postępowaniem przed ubezpieczycielem. Ma wątpliwość, czy powinien ponieść koszty związane z udostępnieniem tej dokumentacji. Z artykułu pt. „Sąd wzywa do udostępnienia dokumentacji – czy poniesiesz koszty kopiowania” (s. 8) dowiesz się, czy możesz się ubiegać o zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją wezwania sądu. Lekarze stomatolodzy mają coraz więcej pacjentów, którzy są niezadowoleni z procesu leczenia i decydują się na rozpoczęcie batalii przed sądem. Wiele z tych spraw dotyczy stomatologii estetycznej – zabiegów, które mają na celu głównie poprawę wyglądu zębów, są inwazyjne i kosztowne. W tekście pt. „Jakich błędów powinien uniknąć st... »
Nr 6 Listopad 2016
Niewłaściwe prowadzenie dokumentacji medycznej rodzi dotkliwe skutki finansowe, m.in. we współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Może przyczynić się do uznania winy placówki medycznej i zasądzenia na rzecz pacjenta odszkodowania. Z artykułu pt. „Zapisy w umowie, które zmotywują lekarzy do starannego wypełniania dokumentacji’ (s. 6) dowiesz się, co możesz zrobić, aby dokumentacja medyczna zawierała pełne informacje o leczeniu pacjenta. Podczas kontroli ordynacji lekarskiej przeprowadzonej przez oddziały NFZ w II kwartale 2016 roku stwierdzono nieprawidłowości w wystawianiu recept. Dotyczyły one m.in.: błędnych danych pacjenta na recepcie, nieprawidłowych oznaczeń poziomu odpłatności, wystawiania i realizacji recept podczas hospitalizacji, czy kilkukrotnego użycia tych samych form... »
Nr 5 Październik 2016
Lekarze i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej zyskali nowe uprawnienia do wypisywania recept na bezpłatne leki seniorom. Trzeba na nich wpisać odpowiedni kod uprawnień dodatkowych pacjenta. Z artykułu pt. „Jak wystawiać recepty na bezpłatne leki dla seniorów - nowe zasady” (s. 4) dowiesz się, jakich jeszcze zasad trzeba przestrzegać, aby postępować zgodnie z przepisami. Placówki medyczne często nie prowadzą rejestrów wniosków o udostępnienie dokumentacji lub robią to nierzetelnie. Pomożemy Ci wypracować zasady, które ułatwią proces udostępniania dokumentacji medycznej i uchronią placówkę przed ewentualnymi zarzutami ze strony pacjenta. Porady, jak postępować, znajdziesz w tekście pt. „Rejestr wniosków - uniknij zarzutu niewłaściwego udostępniania dokumentacji” (s. 6). Gdy ... »