Teleporada

Jakich błędów nie popełniać, kierując pacjenta na teleporadę

Zgodnie ze standardem organizacyjnym teleporady jako placówka POZ jesteś zobowiązany informować o świadczeniach wykonywanych w tej formie na stronie internetowej oraz o udzielaniu teleporad na żądanie pacjenta. Informacja musi także obejmować świadczenia wykonywane tylko w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. W jakich warunkach nie należy udzielać teleporad?

teleporada

Jak bezpiecznie wystawiać e-ZLA podczas teleporady

Prowadzone przez ZUS kontrole prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy, ze szczególnym uwzględnieniem e-ZLA wystawionych podczas teleporad, spowodowały pewien niepokój i niepewność wśród lekarzy w następujących kwestiach: czy dopuszczalne jest wystawianie zwolnień podczas teleporady, jak to robić, aby ustrzec się kłopotów w przyszłości.

Teleporada

Trudności w dodzwonieniu się do przychodni – sprawdź, jakie działania naruszają zbiorowe prawa pacjentów

W jednym z podmiotów leczniczych pacjenci mieli trudności przy rejestracji na teleporady. Rzecznik Praw Pacjenta sprawdził, czy w tej sytuacji doszło do zbiorowego naruszenia praw pacjentów. Sprawdź, jak przebiegła ta sprawa.

Nie dla teleporady

Kiedy teleporada powinna być wykluczona

Właściwe udzielanie świadczeń zdrowotnych obejmuje zarówno te, które są realizowane w bezpośrednim kontakcie z pacjentem zgłaszającym się do lekarza, gabinetu zabiegowego czy na salę rehabilitacyjną, jak i te z wykorzystaniem nowoczesnych systemów łączności, czyli w formie teleporady. Sprawdź, kiedy teleporada nie jest dopuszczalna.

Teleporada

Jakie są zasady wystawiania e-ZLA podczas teleporady w świetle kontroli ZUS

Zgodnie z przepisami ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (ustawa zasiłkowa) każde zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy może być objęte kontrolą w zakresie prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich.

Znamiona

Czy lekarz rodzinny w czasie teleporady może poprosić o dokumentację fotograficzną np. znamion na ciele

Narzędzia komunikacji zdalnej nie zawsze pozwalają na dokładne zbadanie pacjenta. Czy w określonych sytuacjach lekarz powinien przekierować pacjenta na wizytę osobistą, czy może posiłkować się innymi środkami, np. poprosić pacjenta o dokumentację fotograficzną zmienionych chorobowo miejsc lub znamion na ciele?

Teleporady

Teleporady w AOS – jakich standardów należy przestrzegać

Świadczenia telemedyczne na stałe zagościły już w podmiotach leczniczych i raczej nikt nie ma wątpliwości, czy leczenie pacjenta na odległość jest dopuszczalne i czy będzie finansowane przez NFZ. Dyskusje toczą się teraz wokół tego, w jaki sposób zorganizować opiekę zdalną, aby nie ucierpiało na tym ani bezpieczeństwo pacjenta, ani jego prawa. Poznaj wskazówki dotyczące teleporad.

Niepełnosprawni

Jak poprawić dostępność teleporad dla niepełnosprawnych

Teleporady obecnie są realizowane głównie telefonicznie, co utrudnia osobom niepełnosprawnym dostęp do tego typu usług zdrowotnych. Problemem jest też brak tłumaczy języka migowego. Sprawdź, co można zrobić, aby ułatwić osobom głuchym i niedosłyszącym dostęp do teleporad.

Limity dla teleporad

Limit teleporad w POZ – poznaj nowe wymogi NFZ od 1 września 2021 r.

Wraz z nasilającą się pandemią COVID-19 teleporady stały się codziennością, a w niektórych przypadkach niemal całkowicie wyparły tradycyjne wizyty. Aby ograniczać takie przypadki, ustanowiono standard organizacyjny teleporady, a dodatkowo od 1 września 2021 r. wprowadzono limity teleporad udzielanych w Poz. Poznaj nowe wymogi NFZ.

Porady medyczne

Teleporady – czego nie może zabraknąć w procedurach bezpieczeństwa

Przetwarzanie danych osobowych w ramach teleporady należy objąć już funkcjonującymi procedurami bezpieczeństwa lub stworzyć nowe procedury. Sprawdź, czego nie może w nich zabraknąć.