Jakich błędów nie popełniać, kierując pacjenta na teleporadę
Zgodnie ze standardem organizacyjnym teleporady jako placówka POZ jesteś zobowiązany informować o świadczeniach wykonywanych w tej formie na stronie internetowej oraz o udzielaniu teleporad na żądanie pacjenta. Informacja musi także obejmować świadczenia wykonywane tylko w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. W jakich warunkach nie należy udzielać teleporad?
Jak bezpiecznie wystawiać e-ZLA podczas teleporady
Prowadzone przez ZUS kontrole prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy, ze szczególnym uwzględnieniem e-ZLA wystawionych podczas teleporad, spowodowały pewien niepokój i niepewność wśród lekarzy w następujących kwestiach: czy dopuszczalne jest wystawianie zwolnień podczas teleporady, jak to robić, aby ustrzec się kłopotów w przyszłości.
Trudności w dodzwonieniu się do przychodni – sprawdź, jakie działania naruszają zbiorowe prawa pacjentów
W jednym z podmiotów leczniczych pacjenci mieli trudności przy rejestracji na teleporady. Rzecznik Praw Pacjenta sprawdził, czy w tej sytuacji doszło do zbiorowego naruszenia praw pacjentów. Sprawdź, jak przebiegła ta sprawa.
Kiedy teleporada powinna być wykluczona
Właściwe udzielanie świadczeń zdrowotnych obejmuje zarówno te, które są realizowane w bezpośrednim kontakcie z pacjentem zgłaszającym się do lekarza, gabinetu zabiegowego czy na salę rehabilitacyjną, jak i te z wykorzystaniem nowoczesnych systemów łączności, czyli w formie teleporady. Sprawdź, kiedy teleporada nie jest dopuszczalna.
Jakie są zasady wystawiania e-ZLA podczas teleporady w świetle kontroli ZUS
Zgodnie z przepisami ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (ustawa zasiłkowa) każde zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy może być objęte kontrolą w zakresie prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich.
Czy lekarz rodzinny w czasie teleporady może poprosić o dokumentację fotograficzną np. znamion na ciele
Narzędzia komunikacji zdalnej nie zawsze pozwalają na dokładne zbadanie pacjenta. Czy w określonych sytuacjach lekarz powinien przekierować pacjenta na wizytę osobistą, czy może posiłkować się innymi środkami, np. poprosić pacjenta o dokumentację fotograficzną zmienionych chorobowo miejsc lub znamion na ciele?
Teleporady w AOS – jakich standardów należy przestrzegać
Świadczenia telemedyczne na stałe zagościły już w podmiotach leczniczych i raczej nikt nie ma wątpliwości, czy leczenie pacjenta na odległość jest dopuszczalne i czy będzie finansowane przez NFZ. Dyskusje toczą się teraz wokół tego, w jaki sposób zorganizować opiekę zdalną, aby nie ucierpiało na tym ani bezpieczeństwo pacjenta, ani jego prawa. Poznaj wskazówki dotyczące teleporad.
Jak poprawić dostępność teleporad dla niepełnosprawnych
Teleporady obecnie są realizowane głównie telefonicznie, co utrudnia osobom niepełnosprawnym dostęp do tego typu usług zdrowotnych. Problemem jest też brak tłumaczy języka migowego. Sprawdź, co można zrobić, aby ułatwić osobom głuchym i niedosłyszącym dostęp do teleporad.
Limit teleporad w POZ – poznaj nowe wymogi NFZ od 1 września 2021 r.
Wraz z nasilającą się pandemią COVID-19 teleporady stały się codziennością, a w niektórych przypadkach niemal całkowicie wyparły tradycyjne wizyty. Aby ograniczać takie przypadki, ustanowiono standard organizacyjny teleporady, a dodatkowo od 1 września 2021 r. wprowadzono limity teleporad udzielanych w Poz. Poznaj nowe wymogi NFZ.
Teleporady – czego nie może zabraknąć w procedurach bezpieczeństwa
Przetwarzanie danych osobowych w ramach teleporady należy objąć już funkcjonującymi procedurami bezpieczeństwa lub stworzyć nowe procedury. Sprawdź, czego nie może w nich zabraknąć.