Teleporady
Jakich błędów nie popełniać, kierując pacjenta na teleporadę
Zgodnie ze standardem organizacyjnym teleporady jako placówka POZ jesteś zobowiązany informować o świadczeniach wykonywanych w tej formie na stronie internetowej oraz o udzielaniu teleporad na żądanie pacjenta. Informacja musi także obejmować świadczenia wykonywane tylko w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. W jakich warunkach nie należy udzielać teleporad?
Jak bezpiecznie wystawiać e-ZLA podczas teleporady
Prowadzone przez ZUS kontrole prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy, ze szczególnym uwzględnieniem e-ZLA wystawionych podczas teleporad, spowodowały pewien niepokój i niepewność wśród lekarzy w następujących kwestiach: czy dopuszczalne jest wystawianie zwolnień podczas teleporady, jak to robić, aby ustrzec się kłopotów w przyszłości.
Trudności w dodzwonieniu się do przychodni – sprawdź, jakie działania naruszają zbiorowe prawa pacjentów
W jednym z podmiotów leczniczych pacjenci mieli trudności przy rejestracji na teleporady. Rzecznik Praw Pacjenta sprawdził, czy w tej sytuacji doszło do zbiorowego naruszenia praw pacjentów. Sprawdź, jak przebiegła ta sprawa.
Formularze
Karta zlecenia transportu lotniczego – co powinna zawierać
Karta zlecenia transportu lotniczego to kluczowy dokument w dokumentacji medycznej. Dowiedz się, jak poprawnie wypełnić kartę, oznaczyć podmiot zlecający transport i wpisać dane pacjenta zgodnie z przepisami. Przeczytaj, aby uniknąć błędów!
Karta zlecenia wylotu lotniczego zespołu ratownictwa medycznego – co powinna zawierać
Wypełnianie karty zlecenia wylotu zespołu ratownictwa medycznego to odpowiedzialne zadanie, które wymaga precyzji i uwagi. Dowiedz się więcej o najlepszych praktykach, aby mieć pewność, że każdy szczegół jest na swoim miejscu.
E-zdrowie
Czy w trakcie hospitalizacji można wypisać pacjentowi e-receptę
W czasie hospitalizacji lekarze nie mogą wypisywać pacjentowi recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne dostępne w aptece na receptę. Czy tę zasadę należy traktować jako bezwzględny zakaz ordynacji, czy może istnieją pewne dopuszczalne wyjątki?
Zwolnienia lekarskie w aplikacji mojeIKP – nowa funkcja
Wprowadzenie zakładki „Zwolnienia lekarskie” w aplikacji moje IKP pozwoli ograniczyć konieczność udzielania dodatkowych informacji pacjentom, którzy chcą szybko sprawdzić swoje zwolnienie lub potwierdzić, czy dokument właściwie wystawiono. Nowa funkcja odciąży personel medyczny, zmniejszając liczbę zapytań i dając pacjentom pełen wgląd w aktualne informacje – szybko i bez zbędnych formalności.
Czy ambulatoria muszą prowadzić historię zdrowia i choroby w formie elektronicznej
Jako świadczeniodawca POZ zastanawiasz się, czy musisz prowadzić historię zdrowia i choroby w formie elektronicznej. Obowiązek ten dotyczy wszystkich placówek medycznych, zgodnie z ustawą o systemie informacji w ochronie zdrowia. Sprawdź szczegóły!
Dokumentacja medyczna/EDM
Pobyt w szpitalu na kilku oddziałach: ile kart informacyjnych utworzyć z leczenia szpitalnego
Czy wiesz, jak właściwie prowadzić dokumentację medyczną po hospitalizacji, w sytuacji, gdy pacjent przebywał na różnych oddziałach? Dowiedz się, dlaczego wystawienie kilku Kart informacyjnych może być nie tylko niewłaściwe, lecz także problematyczne.
Przetwarzanie danych medycznych w chmurze – korzyści i wyzwania
Chmura obliczeniowa (cloud computing) to nowoczesna technologia służąca do przechowywania, przetwarzania i zarządzania danymi. Opiera się na współdzielonych zasobach (oprogramowaniu i infrastrukturze). Dostarcza ją dostawca z danej organizacji lub dostawca zewnętrzny. Sprawdź, czy warto wykorzystać chmurę obliczeniową w ramach działalności placówki medycznej.
Brak wpisu o rozpoznaniu wstępnym – jaki to może stworzyć problem dla placówki medycznej
Wewnętrzny audyt dokumentacji medycznej prowadzony w placówce medycznej wykazał braki we wpisach dotyczących rozpoznania wstępnego w przypadku kilkunastu pacjentów. Jak uniknąć skutków takiej sytuacji?
Kontrola NFZ
Kontrole NFZ – jakich błędów unikać w dokumentacji medycznej
Wprowadzanie niedokładnych danych do dokumentacji może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak błędne diagnozy, niewłaściwe leczenie czy powikłania medyczne. Dlatego tak ważne jest, aby lekarze, pielęgniarki oraz inni specjaliści byli świadomi potencjalnych błędów, jakie mogą wystąpić podczas dokumentowania informacji medycznych, i aktywnie starali się ich unikać.
Jak uzyskać kontrakt z NFZ
Realizacja umowy zawartej przez placówkę medyczną z Narodowym Funduszem Zdrowia jest dla wielu podmiotów w ochronie zdrowia głównym źródłem uzyskiwania dochodów. Jest to opcja mająca swoje zalety i wady. Jak zdobyć kontrakt z NFZ?
Dopłaty pacjentów za świadczenia finansowane przez NFZ: sprawdź, dlaczego są niezgodne z prawem
Pobieranie opłat za szybsze uzyskanie opisu badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego przez placówkę medyczną mającą kontrakt z NFZ jest niezgodnie z przepisami, a także narusza prawa pacjenta. Jakie działania podjęła placówka w związku z sytuacją obciążania pacjentów za szybsze wydanie wyniku badania?
Obsługa pacjenta
Bezdomny pacjent – jak zweryfikować jego tożsamość
Do szpitala przyjęto pacjenta upojonego alkoholem, nieprzytomnego. Udzielono mu pomocy. W założonej dokumentacji medycznej kadra medyczna oznaczyła pacjenta jako NN. Kolejnego dnia pacjent odzyskał świadomość i stwierdził, że jest osobą bezdomną i nie ma żadnych dokumentów. Jak można zweryfikować jego tożsamość?
Czy zawsze musisz wpisać PESEL do dokumentacji medycznej
Numeru PESEL najczęściej mogą nie mieć cudzoziemcy. Nie oznacza to jednak, że możesz odmówić im udzielenia świadczenia. Jak więc przygotować placówkę medyczną na wizytę pacjentów, którzy nie mają PESEL-u, aby bez problemu rozliczyć wykonanie usługi?
Jak potwierdzić prawo do świadczeń zdrowotnych? Praktyczny przewodnik dla świadczeniodawców
Potwierdzenie prawa do korzystania ze świadczeń zdrowotnych to kluczowy obowiązek świadczeniodawcy. Choć system e-WUŚ ułatwia ten proces, zdarzają się sytuacje, gdy nie jest on dostępny. Jak radzić sobie w takich momentach? Co zrobić, gdy system nie potwierdza uprawnień pacjenta, który faktycznie ma prawo do świadczeń? Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby właściwie rozliczyć świadczenia.
Bezpieczeństwo danych
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – kiedy musisz ją uzyskiwać
Placówki medyczne nie muszą uzyskiwać zgody na przetwarzanie danych osobowych pacjentów w ramach leczenia, jednak problem pojawia się, gdy chodzi o cele marketingowe. Chcesz wiedzieć, jak powinna wyglądać poprawna zgoda na przetwarzanie danych? Sprawdź, co musisz wiedzieć, aby działać zgodnie z przepisami!
Jak nowoczesne technologie wspierają bezpieczeństwo i optymalizację kosztów w placówkach medycznych
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym nawet mniejsze placówki medyczne mogą zoptymalizować swoje wydatki na bezpieczeństwo, jednocześnie pozostając na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się wymaganiami.
Pacjent zapomniał dowodu tożsamości na wizytę komercyjną – czy możesz go przyjąć
Czy pacjent bez dokumentu tożsamości może skorzystać z wizyty komercyjnej w Twojej placówce? Sprawdź, jakie masz możliwości i jak postępować w takich sytuacjach!