Nr 14 (76) Grudzień 2021
Pierwszym i zawsze wymaganym dokumentem przy rejestracji pacjenta jest dokument tożsamości: dowód osobisty, prawo jazdy, paszport, a w przypadku dzieci i młodzieży – legitymacja szkolna. W artykule pt. „Rejestracja pacjenta – jakie dane osobowe są niezbędne placówce medycznej” (s. 4) sprawdzisz, jakie jeszcze informacje są potrzebne osobie rejestrującej. Oprócz samego pacjenta i jego osób bliskich czy upoważnionych dostęp do dokumentacji medycznej mają inne podmioty, których zadaniem jest udzielenie pacjentowi pomocy medycznej. To oczywiste, gdyż w przeciwnym razie mogłoby dojść do zagrożenia życia i zdrowia pacjenta. Z artykułu pt. „Kto ma prawo przeglądać historię choroby pacjenta bądź otrzymać kartę informacyjną z leczenia szpitalnego” (s. 6) dowiesz się, kto jeszcze może wniosk... »
Nr 13 (75) Listopad 2021
Od września 2021 roku stawka kapitacyjna lekarza POZ zależy od udziału teleporad we wszystkich poradach POZ u danego świadczeniodawcy. W okresie sprawozdawczym teleporady nie mogą stanowić więcej niż 90% wszystkich porad lekarskich. Takie rozwiązania mają zwiększyć dostępność do świadczeń lekarza rodzinnego w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Więcej na temat zmian w teleporadach piszemy w artykule pt. „Limit teleporad w POZ – poznaj nowe wymogi NFZ od 1 września 2021 r.” (s. 6). Istotnym aspektem związanym z tym tematem jest sytuacja osób niepełnosprawnych. Okazuje się bowiem, że nie wszystkie z nowoczesnych usług są odpowiednio dostosowane do ich potrzeb. Brakuje chociażby tłumaczy języka migowego. O tym, co można zrobić, aby ułatwić osobom głuchym i ... »
Nr 12 (74) Październik 2021
Uproszczenie procedur związanych z realizacją recept, w tym przywrócenie niektórych rozwiązań, które stosowano wcześniej, to ważne zmiany dla lekarzy, które weszły w życie 1 lipca 2021 r. Z artykułu pt. „Co w kwestii wystawiania i realizacji recept zmienia nowe rozporządzenie” (s. 4) dowiesz się, jakie są najważniejsze założenia ostatniej nowelizacji przepisów. Wiele podmiotów leczniczych powołuje się na dopuszczalne wyjątki dotyczące prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci papierowej i inwestycja w infrastrukturę jest dopiero przed nimi. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wdrożenie systemu informatycznego do obsługi dokumentacji medycznej wiąże się z zaopatrzeniem placówki w sieć, komputery, a także zakupem właściwego oprogramowania medycznego. W artykule pt. „Na co zwrócić uwag... »
Nr Specjalny 4 (21) Październik – Grudzień 2021
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony bezpieczeństwu danych cyfrowych, które są przetwarzane zarówno w elektronicznej dokumentacji medycznej, jak i podczas udzielania teleporad. Od początku tego roku obowiązkowe jest prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, co też wymusza odmienne podejście do bezpieczeństwa danych. Wyjaśniamy zatem, jak postąpić w przypadku czasowej utraty sprzętu z danymi osobowymi. Przypominamy, że jeżeli pracownik zgubi urządzenie, na którym istnieje dostęp do bazy danych osobowych przechowywanych przez pracodawcę, należy ustalić, czy doszło do naruszenia ochrony danych. Wskazujemy, o czym poinformować pacjenta, gdy udzielasz mu teleporady, i czy masz prawo przetwarzać jego wizerunek, np. na fotografi i bądź na nagraniu wideo. ... »
Nr 11 (73) Wrzesień 2021
Centrum e-Zdrowia określiło nowe wymagania techniczne i funkcjonalne dotyczące e-recepty, e-skierowania i elektronicznej dokumentacji medycznej. Należy je wdrożyć w placówce medycznej z udziałem osób odpowiedzialnych za obsługę systemów informatycznych. W artykule pt. „E-recepta, e-skierowanie, EDM – jakie nowe wymagania musisz spełnić” (s. 4) opisujemy, jakie masz obowiązki w tym zakresie. Również wymiana EDM, informacji o zdarzeniach medycznych, e-ZLA, deklaracji POZ, oświadczeń woli usługobiorców i zleceń na wyroby medyczne powinna przebiegać według określonego schematu. Co jest najważniejsze, gdy podejmujesz te działania? Tego dowiesz się z artykułu pt. „Jak wymieniać w systemie P1 informacje o zdarzeniach medycznych i inne dokumenty" (s. 6). Dodatkowo przetwarzanie danych os... »
Nr 10 (72) Sierpień 2021
To, komu podmiot leczniczy, który likwiduje działalność, przekaże dokumentację medyczną, zależy głównie od tego, czy powierza innemu podmiotowi kontynuację działalności, np. wraz z cesją kontraktu z NFZ, i od tego, w jakiej formie działał. Z artykułu pt. „Jak archiwizować dokumentację medyczną w postaci elektronicznej po likwidacji podmiotu” (s. 8) dowiesz się, jakie czynności musisz wykonać w takiej sytuacji, aby wywiązać się z obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji medycznej. Przepisy zawierają wytyczne dla lekarzy POZ dotyczące udzielania teleporad, precyzując m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Z artykułu pt. „Teleporady – uniknij najczęściej popełnianych błędów” (s. 10) dowiesz się, jak nie... »
Nr 9 (71) Lipiec 2021
Centrum e-Zdrowia przygotowało zaktualizowaną wersję dokumentu „Minimalne wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów usługodawców”. Jest to ważny dokument dla placówek prowadzących dokumentację medyczną w postaci elektronicznej. Z artykułu pt. „Powstała nowa wersja wymagań dla systemów informatycznych usługodawców” (s. 3) dowiesz się o najnowszych zmianach w tym obszarze. Aplikacja www.gabinet.gov.pl pozwala na obsługę e-zleceń na badania w kierunku COVID-19, a także tworzenie zgłoszeń podejrzenia lub rozpoznania zakażenia bądź choroby zakaźnej i obsługę zdarzeń medycznych. W artykule pt. „Jak są zabezpieczone dane dotyczące zlecania testów na COVID-19 w ramach teleporady” (s. 7) analizujemy, jak administrator danych uzyskuje dostęp do aplikacji i komu może nadać uprawnienia uż... »
Nr Specjalny 3 (20) Lipiec – Wrzesień 2021
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony bezpieczeństwu prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej i udzielania teleporad. Od 2021 roku obowiązkowe stało się prowadzenie dokumentacji medycznej na nowych zasadach. Należy m.in. zapewnić stały dostęp i zabezpieczenia przed wprowadzaniem zmian w dokumentacji medycznej przez osoby nieuprawnione. Poza tym jej prowadzenie i udostępnianie będzie się odbywać w określonych formatach i standardach.Wyjaśniamy zatem, jak dbać o bezpieczeństwo dokumentacji medycznej, w jaki sposób ją udostępniać, a także jak przetwarzać znajdujące się w niej dane osobowe. Wskazujemy m.in., jak udzielać teleporad zgodnie z RODO, ale też respektując prawa pacjenta i standardy organizacyjne. W roku 2020 w dobie pandemii COVID-19 znaczenie tej formy świ... »
Nr 8 (70) Czerwiec/Lipiec 2021
Data 1 lipca 2021 r. to kolejny z etapów informatyzacji. Od tego dnia ma być możliwa wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej, a świadczeniodawcy, którzy zdecydowali się na udział w pilotażu wymiany EDM, mogą otrzymać z NFZ dofinansowanie na wydatki związane z informatyzacją. O szczegółach piszemy w artykule pt. „Kto i jak może uzyskać dofinansowanie na rozwój informatyzacji w placówce”. Lekarze POZ otrzymali pismo, w którym resort zdrowia prosi ich o przeprowadzenie z pacjentami niezaszczepionymi i niezapisanymi na szczepienie rozmów uświadamiających korzyści płynące z uzyskania odporności przed wirusem COVID-19. W ten sposób Ministerstwo Zdrowia zamierza zachęcić osoby starsze do zaszczepienia się przeciwko COVID-19. O szczegółach tej akcji przeczytasz w tekście pt. „Lekarze... »
Nr 7 (69) Czerwiec 2021
Mimo że placówki medyczne prowadzą dokumentację medyczną w postaci elektronicznej, często otrzymują papierowe oświadczenia od pacjentów. W związku z tym pojawiają się wątpliwości i pytania dotyczące ich skanowania i niszczenia oryginałów. W artykule pt. „Co zrobić z papierowym skierowaniem w świetle dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej”(s. 3) podpowiadamy, jak zgodnie z przepisami należy postępować z oświadczeniami, gdy chcesz je przetworzyć na formę cyfrową. Elektroniczna dokumentacja medyczna wzbogaciła się o kolejny element – wyniki badań laboratoryjnych. Zmiana obowiązuje od 25 kwietnia 2021 r. W związku z tym w artykule pt. „Katalog EDM rozszerzono o wyniki badań laboratoryjnych”(str. 6) wskazujemy, jakie nowe obowiązki wiążą się z tym dla lekarzy i podmiotów leczni... »
Nr 6 (68) Maj 2021
Od 1 lipca 2021 r. usługodawcy mają wymieniać dokumentację w Systemie Informacji Medycznej. Dzięki temu ma być możliwe pobranie danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej lub dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, niezbędnych do prowadzenia diagnostyki lub leczenia, przez inną placówkę. Do danych będzie miał dostęp także NFZ w celu rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej. O szczegółach tego rozwiązania piszemy w artykule pt. „Jak będzie przebiegać wymiana dokumentów na Platformie P1” (s. 6).Chcąc usprawnić pracę lekarzy i odciążyć ich z biurokratycznych obowiązków, ustawodawca przewidział możliwość upoważnienia asystenta medycznego do wystawiania pewnych rodzajów dokumentów medycznych. Sprawdź, jakie dokumenty może... »
Nr Specjalny 2(19) Maj - Lipiec 2021
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny, który jest poświęcony kwestiom zabezpieczenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej i oprogramowania do jej prowadzenia. Placówka medyczna może realizować świadczenia telemedyczne m.in. dzięki programom komputerowym. Jednak wykorzystując oprogramowanie do telemedycyny, musisz korzystać wyłącznie z usług tych podmiotów, które zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo m.in. pod kątem wymogów RODO i praw osób, których dane dotyczą. Należy jednocześnie pamiętać, że w przypadku przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowia pacjenta za pośrednictwem systemów teleinformatycznych przychodnia POZ powinna przesyłać dokumenty w taki sposób, aby zachować ich integralność i chronić je przed nieuprawnionym wykorzystaniem, przypadkowym lub niezgodnym... »
Nr 5 (67) Kwiecień 2021
Możliwość udzielania teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej wprowadzono kilka miesięcy temu w związku z pandemią COVID-19 i zaczęto je stosować bardzo chętnie. Obecnie jednak wizyta stacjonarna staje się obowiązkowa m.in. dla dzieci do 6. roku życia i dla pacjentów z chorobą przewlekłą, gdy ich stan się pogorszył lub wystąpiła zmiana objawów. Więcej na temat tego rozwiązania piszemy w artykule pt. „Teleporada nie jest już standardem dla dzieci i pacjentów przewlekle chorych” (s. 3). Prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej jest ogromnym przedsięwzięciem, uzależnionym od wdrożenia odpowiedniego oprogramowania w placówce, założenia kont w systemie, nadania personelowi uprawnień. Zdarza się, że w tym samym podmiocie nie wszyscy lekarze są jednakowo przygotowani do tego obowi... »
Nr 4 (66) Marzec 2021
Teleporada to usługa świadczona drogą elektroniczną, dlatego obejmuje ją procedura reklamacyjna, która może dotyczyć nie tylko technicznych aspektów związanych z funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego (np. przerwanie lub zła jakość połączenia), lecz także skarg w zakresie kwestii medycznych dotyczących udzielonego świadczenia. Z artykułu pt. „Co zawrzeć w regulaminie reklamacyjnym teleporad i kiedy pacjent może zgłosić reklamację” (s. 3) dowiesz się, jak opracować taki dokument i jak przyjmować ewentualne skargi od pacjentów związane z teleopieką. Sprawdzenie przez NFZ sposobu realizacji umowy przez placówkę medyczną nierozerwalnie wiąże się z kontrolą dokumentacji medycznej, gdyż z niej powinno wynikać, czy organizacja udzielania świadczeń zapewnia dostępność do świadczeń, właś... »
Nr 3 (65) Luty 2021
Koniec stycznia przyniósł nam zmiany w zakresie standardu organizacyjnego teleporad w POZ – od 30 stycznia 2021 r. obowiązują nowe zasady ustalania terminu i realizacji udzielenia teleporady w POZ. Ma to usprawnić kontakt na linii pacjent – świadczeniodawca, a także zwiększyć dostęp do świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Teleporady musisz udzielić w ciągu doby – poznaj nowe wytyczne” (s. 3). Ważnym zagadnieniem, które rodzi wiele pytań w związku ze zmianami obowiązującymi od 1 stycznia 2021 r., jest łączenie postaci papierowej i elektronicznej dokumentacji medycznej czy przechowywanie wyłącznie skanów dokumentacji medycznej. Odpowiedź na pytanie, czy jest to możliwe, znajdziesz w artykule pt. „Czy skan dokume... »
Nr 2 (64) Styczeń/Luty 2021
Oddajemy w Twoje ręce numer w zmienionej szacie graficznej, bardziej dostosowany do potrzeb Czytelników – uzupełniony o nowe działy tematyczne i artykuły związane z wdrożeniem e-zdrowia w Polsce. Już od stycznia 2021 roku obowiązuje elektroniczna postać dokumentacji medycznej i e-skierowania. Przed nami kolejne rewolucyjne zmiany związane z cyfryzacją, którym będziemy się przyglądać na bieżąco i radzić Ci, jak się do nich dostosować w praktyce. Ze strony placówek medycznych, aby móc wystawiać skierowania w postaci elektronicznej, na pozór wystarczy wygenerować certyfikaty na stronie internetowej Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą i zaktualizować swoje oprogramowanie. Ale czy to wystarczy? Jakie przeszkody mogą się pojawić i jak ich uniknąć? Więcej na temat e-skiero... »
Nr 1 Specjalny 2021
Cyfryzacja w ochronie zdrowia niesie za sobą wiele wyzwań związanych z bezpieczeństwem danych osobowych i danych wrażliwych przetwarzanych w dokumentacji medycznej pacjentów. Dlatego oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony bezpieczeństwu cyfrowemu w placówce medycznej. Jest to niezwykle istotny problem, biorąc pod uwagę, że od 1 stycznia 2021 r. priorytetową formą dokumentacji medycznej jest postać elektroniczna (rozporządzenie o dokumentacji medycznej dopuszcza wyjątki, gdy dokumentacja może być prowadzona w formie papierowej). Należy jednocześnie pamiętać, że stopień zaawansowania informatycznego podmiotów leczniczych jest różny – zależy on również od nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na ten proces. Dlatego przepisy gwarantujące elastyczność w tym zakresie i dopuszc... »
Nr 1 (63) Styczeń 2021
Od 8 stycznia 2021 r. zaczynają obowiązywać w Polsce obowiązkowe e-skierowania. Zmiana ma się przyczynić do ułatwienia korzystania z usług, usprawnienia całego systemu ochrony zdrowia, a także rozwiązać dotychczasowe problemy w zakresie z nieczytelności skierowań. Z artykułu pt. „E-skierowania – jak poprawiać z nich błędy i jak wpisywać pacjentów do kolejek” (s. 3) dowiesz się, jakie są szczegóły tego rozwiązania i w jakich sytuacjach możesz wydać ten dokument. Kolejną ważną datą w 2021 roku jest 1 lipca 2021 r. Do tego dnia Centrum e-Zdrowia ma umożliwić wymianę informacji między Systemem Informacji Medycznej a Centralnym Wykazem Usługobiorców i Centralnym Wykazem Pracowników Medycznych. Będzie to kolejny etap wdrażania rozwiązań w obszarze e-zdrowia. Co ułatwi to rozwiązanie? Czy... »