Numer 5 Specjalny 2018
Ostatnio otrzymujemy wiele pytań związanych z obowiązkowym wprowadzeniem zwolnień elektronicznych od 1 grudnia 2018 r. Dlatego oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony tym zagadnieniom - od kwestii wystawiania e-zwolnień, upoważnień dla asystentów medycznych, obsługi Platformy Usług Elektronicznych ZUS po problematykę kontroli zaświadczeń lekarskich. Mimo, że ZUS przeprowadził kilkadziesiąt tysięcy szkoleń dla lekarzy i placówek medycznych z zasad wystawiania e-zwolnień, a lekarze wystawili ich już kilka milionów, wciąż pojawiają się pytania i wątpliwości. Jednym z nich jest problem z papierową postacią zaświadczeń lekarskich, które jeszcze nie całkiem znikną. Ustawodawca przewidział bowiem sytuacje, w których zastosowanie znajdą wydruki zwolnień. Jednak w każdym przypadk... »
Nr 14 (34) Grudzień 2018
Zdarzają się sytuacje, że placówki nieprawidłowo prowadzą i udostępniają dokumentację medyczną, co naraża je na wysokie, wynoszące nawet pół miliona złotych, kary ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Z artykułu pt. „4 najczęstsze błędy w dokumentacji medycznej, które mogą skutkować wysoką karą” (s. 10) dowiesz się, jakie błędy najczęściej popełniają placówki medyczne i jak możesz ich uniknąć. Mimo że przepisy przewidujące obowiązek wystawiania zwolnień w formie elektronicznej wejdą ostatecznie w życie 1 grudnia 2018 r., asystenci medyczni mogą już wystawiać e-zwolnienia od 23 października 2018 r. Jest to zmiana, która ma odciążyć lekarzy od biurokratycznej pracy. A jak sprawdzi się w praktyce? Co trzeba zrobić, aby upoważnić asystentów do wykonywania tych czynności? Więcej na ten... »
Nr 13 (33) Listopad 2018
Wdrożenie e-skierowań wymaga dostosowania przepisów dotyczących list oczekujących. Pojawił się już projekt nowelizacji przepisów, który przewiduje kilka zmian m.in. dotyczących informowania o wszystkich pacjentach wpisanych do kolejki i wysyłania przez NFZ do pacjentów informacji o terminach wizyt. Więcej na ten temat piszemy w artykule pt. „Jakie zmiany na listach oczekujących wymusi pilotaż e-skierowań” (s. 12) Szefowie placówek medycznych zastanawiają się, czy muszą skanować wszystkie kartoteki papierowe, decydując się na wdrożenie e-dokumentacji. W artykule pt. „Czy wdrażając e-dokumentację, musisz zeskanować papierowe kartoteki” (s. 13) podpowiadamy, czy obowiązek prowadzenia e-dokumentacji wdrażany ostatecznie etapami i stopniowo wymusi archiwizowanie dokumentów w postaci cyf... »
Nr 12 (32) Październik/Listopad 2018
Od 1 grudnia 2018 r. będziesz mieć obowiązek wystawiania wyłącznie zwolnień elektronicznych. Zaświadczenie lekarskie e-ZLA po wypisaniu i podpisaniu z wykorzystaniem certyfikatu z ZUS, bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego ePUAP, przekażesz elektronicznie do ZUS. W artykule pt. „Czy możesz upoważnić inną osobę do wystawiania e-zwolnień” (s. 13) podpowiadamy, jak będzie wyglądać ta kwestia, zwłaszcza w sytuacji, gdy powstają przepisy przewidujące taką możliwość w odniesieniu do asystentów medycznych, którzy mają wesprzeć lekarzy w tym biurokratycznym obowiązku. Ministerstwo Zdrowia pracuje też nad kolejnym etapem cyfryzacji w systemie ochrony zdrowia. Tym razem chodzi o e-skierowania. Projekt nowelizacji przepisów wprow... »
Numer 4 Specjalny 2018
Oddajemy Ci numer specjalny poświęcony prowadzeniu dokumentacji medycznej, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Dobrze uzupełniania kartoteka pacjentów to silny oręż do obrony lekarza, pielęgniarki i całego podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Zwiększanie świadomości lekarzy i zwracanie ich uwagi na jakość oraz zawartość wpisów znajdujących się w dokumentacji medycznej jest więc ważnym zadaniem menedżera. A przecież często zdarza się że lekarze nie opisują rzetelne wszystkich czynności terapeutycznych lub prowadzą dokumentację medyczną nieczytelnie. Zadanie więc nie jest łatwe. O tym, jak się z niego wywiązać, przeczytasz w artykule pt. "Jak zwiększać jakość wpisów w dokumentacji medycznej" (s. 3). Wierzysz, że sytuację może zmienić system do prowadzenia elektro... »
Nr 11 (31) Październik 2018
Do końca listopada 2018 roku przesunięto graniczny termin obligatoryjnego wdrożenia elektronicznych zaświadczeń lekarskich (e-ZLA). Obecnie jesteśmy w okresie przejściowym, tzn. można wystawiać zaświadczenia lekarskie zarówno w formie papierowej i elektronicznej. Żeby wystawiać e-ZLA, musisz utworzyć profil informacyjny za pomocą systemu udostępnionego przez ZUS. W artykule pt. „Elektroniczne zwolnienia lekarskie – jak się przygotować do obowiązkowej daty ich wdrożenia” (s. 9) podpowiadamy, jak się przygotować do tej zmiany. Technologia cyfrowego długopisu jest w stanie usprawnić i przyspieszyć organizację pracy lekarzy i innego personelu w placówkach ochrony zdrowia. Osoba czekająca na zabieg, wypełniając dokumenty papierowe, tworzy jednocześnie ich cyfrową wersję. Z artykułu pt. ... »
Nr 10 (30) Wrzesień 2018
Obowiązujące przepisy nie pozwalają na sprostowanie e-zaświadczenia przez jego edycję i zastąpienie pierwotnych wpisów nową, poprawną treścią. Gdy doszło do wskazania w formularzu e-ZLA nieprawidłowych danych, konieczne jest anulowanie całego dokumentu i wystawienie nowego, poprawnego e-zwolnienia. Szczegółowe wskazówki dotyczące tej procedury znajdziesz w artykule pt. „Błąd w e-ZLA – jak go poprawić” (s. 13). Przepisy przewidujące możliwość wystawiania e-recept istnieją w prawie farmaceutycznym już od grudnia 2015 roku, jednak do tej pory były martwe. W najbliższym czasie ma się to jednak zmienić, a to za sprawą zmian przyjętych w ustawie z 1 marca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty. Założeniem docelowym jest, aby w przyszłości recepty były wyst... »
Nr 9 (29) Sierpień 2018
Przepisy przewidują kilka wyjątków dotyczących okresów przechowywania dokumentacji medycznej. W artykule pt. „Jak długo przechowywać poszczególne rodzaje dokumentacji medycznej” (s. 3) podpowiadamy, jakich terminów musisz przestrzegać do przechowywania np. zdjęć rentgenowskich czy dokumentacji monitorującej losy krwi. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej jest jednym z podstawowych obowiązków lekarzy. Jednak co zrobić, gdy w dokumentacji znajdzie się błąd? Z artykułu pt. „Dostrzegłeś błąd w dokumentacji medycznej – według jakiej procedury go poprawić” (s. 5) dowiesz się, jak zgodnie z przepisami poprawić tę nieprawidłowość. Trzeba pamiętać, że prawidłowo prowadzona dokumentacja medyczna jest cennym dowodem w przypadku ewentualnych procesów sądowych. Gromadzenie informacji... »
Numer 3 Specjalny 2018
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony prawom pacjenta, które obejmują m.in. prawo do otrzymania świadczeń zdrowotnych, do poszanowania życia prywatnego, do informacji o stanie zdrowia itd. Należy pamiętać, że nieprzestrzeganie praw pacjenta odnośnie otrzymania świadczeń zdrowotnych może powodować nałożenie na lekarza kary grzywny. Więcej o konsekwencjach braku realizacji tego podstawowego prawa pacjenta przeczytasz w artykule pt. „Prawo do świadczeń zdrowotnych – kto wyznacza standardy postępowania i ocenia ich stosowanie” (s. 3). Wiedza na temat podstawowych praw pacjenta jest niezbędna do bezpiecznego prowadzenia działalności i wykonywania zawodu, a także uniknięcia przykrych konsekwencji. Znaczący popyt na realizację świadczeń zdrowotnych może powodować powstawanie ko... »
Nr 8 (28) Lipiec 2018
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w szpitalach jednodniowych z reguły nie różnią się od tych obowiązujących w pełnej hospitalizacji, mimo, że zakres opieki sprawowanej nad pacjentem jest znacznie mniejszy, a wypis następuje jeszcze tego samego dnia, co zabieg. Z artykułu pt. „Pacjent trafia do szpitala jednodniowego – jaką dokumentację musisz prowadzić” (s. 6) dowiesz się, w jakim zakresie zawężono zakres tej dokumentacji i kiedy nie musisz wypełniać wszystkich kart medycznych. Placówki medyczne mogą ustalać opłatę za udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi, ale te kwestie wciąż przysparzają wielu problemów. Maksymalną wysokość opłaty określają przepisy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, które uwzględniają wskaźniki przeciętnego wynagrodzenia wedł... »
Nr 7 (27) Czerwiec 2018
Prowadząc listę pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, masz obowiązek umieszczać na niej pacjentów według kolejności zgłoszeń. Musisz jednak uwzględnić stan ich zdrowia, a więc sprawdzić, czy jest to przypadek „pilny” czy „stabilny”. W artykule pt. „Prowadzenie list oczekujących - w jakiej kolejności wpisywać pilne przypadki” (s. 3) podpowiadamy, jakie jeszcze kryteria trzeba brać pod uwagę, prowadząc tę dokumentację dla NFZ. Jeden z naszych czytelników zwrócił uwagę, że pacjent upoważnił do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia i dokumentacji medycznej osobę, która jest konfliktowa, publicznie oświadcza, że jej sposobem na załatwianie spraw jest pisanie skarg. W artykule pt. „Czy możesz odmówić dostępu do dokumentacji medycznej osobie konfliktowej... »
Numer 2 Specjalny 2018
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony nowym zasadom przetwarzania danych osobowych pacjentów, zgodnie z najnowszymi zmianami, jakie wprowadza unijne ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Wchodzi ono w życie 25 maja 2018 r. Oznacza to, że każdy pomiot, placówka medyczna, gabinet lekarski, muszą się dostosować do nowych wymogów, a jednym z nich jest realizacja obowiązku informacyjnego względem osób, których dane są przetwarzane. Polega on m.in. na tym, że pacjent musi uzyskać klarowną informację, czy podanie danych jest obowiązkowe czy dobrowolne, a język, jakim napisany jest formularz zgody, musi być zrozumiały. Z artykułu pt. „Jak zagwarantować spełnienie rozszerzonego obowiązku informacyjnego” (s. 3) dowiesz się, jak przygotować dokumentację, która pomoże Ci wyw... »
Nr 6 (26) Maj 2018
Dokumentacja medyczna często bywa niespójna i niejednolita. Problemem może być np. charakter pisma lekarza w dokumentacji papierowej, nieczytelna pieczątka czy wadliwie wpisana data. Dobrym rozwiązaniem wydaje się wprowadzenie szablonów dokumentacji medycznej. W artykule pt. „Jakie szablony dokumentacji medycznej stworzyć i przed czym Cię zabezpieczą” (s. 4) podpowiadamy, czym się kierować, opracowując takie wzory i jakie jeszcze korzyści Ci przyniesie ich stosowanie. Jednocześnie przypominamy, że udzielanie informacji przez telefon nie jest nigdzie zakazane, jednak może prowadzić do wielu komplikacji. Podmioty lecznicze podchodzą do tego zagadnienia ostrożnie. Z artykułu pt. „Do placówki dzwoni osoba bliska pacjenta – czy możesz jej udzielić informacji przez telefon” (s. 9) dowies... »
Nr 5 (25) Kwiecień/Maj 2018
Od 2020 roku wszyscy lekarze będą obowiązkowo wystawiać e-recepty, a pacjenci nie zawsze będą musieli iść po receptę do przychodni - lekarze będą mogli ją wystawić zdalnie – po konsultacji telemedycznej. Zmiany, które przybliżą nas w kierunku telemedycyny, poprzedzi pilotaż w dwóch polskich miastach - Siedlcach i Skierniewicach. Z artykułu pt. „Lekarz wystawi e-receptę po zbadaniu pacjenta przez Internet – sprawdź, co się zmieni” (s. 13) dowiesz się, jak informatyzacja procesu wystawiania recept wpłynie na funkcjonowanie Twojego gabinetu/placówki i prowadzenie działalności leczniczej czy praktyki lekarskiej. Przedstawianie nieprawdziwych danych w sprawozdawczości do NFZ, zwłaszcza świadome i podyktowane chęcią zysku, wydaje się dla większości świadczeniodawców czymś niewyobrażalnym... »
Nr 4 (24) Kwiecień 2018
Obok błędów, które mogą się zdarzyć w wypełnianiu dokumentacji medycznej, mamy do czynienia ze świadomym i celowym wpisywaniem nieprawdy, czyli z fałszowaniem dokumentacji. Może to być np. próba wyłudzenia i poświadczenia nieprawdy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, np. od NFZ, czy podrabianie dokumentacji medycznej przez tworzenie wpisów niewykonanych badań sugerujących istnienie choroby bądź jej brak. Z artykułu pt. „Fałszowanie dokumentacji medycznej – jak nie dopuścić do tego czynu” (s. 3) dowiesz się, jakie są konsekwencje takich czynów i jak do nich nie dopuścić. Podpisywanie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej już od kilku lat nie podlega szczególnym obostrzeniom. Inaczej jednak będzie z elektroniczną dokumentacją medyczną, której częściowe wdrożenie ma nast... »
Nr 3 (23) Marzec 2018
W związku z wejściem w życie ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej i rozporządzenia, które ma być wydane na jej podstawie, zmienią się deklaracje do świadczeniodawcy POZ. Nowe wzory poszerzono m.in. o adres e-mail świadczeniobiorcy (pole nieobowiązkowe). Ponadto pole „numer telefonu” jest już nieobowiązkowe do wypełnienia przez pacjenta. O tym, co jeszcze zmienia i do kiedy stare deklaracje zachowują ważność, dowiesz się z artykułu pt. „Podstawowa opieka zdrowotna – co się zmieni w deklaracjach wyboru świadczeniodawcy” (s. 4). Coraz częściej zdarzają się sytuacje, że do placówki zgłasza się rodzina pacjenta i prosi o wydanie dokumentacji medycznej. W dokumentacji brak jest jednak informacji o tym, aby pacjent upoważnił kogokolwiek do dostępu do niej. Rodzina przedstawia upoważnien... »
Numer 1 Specjalny 2018
Naruszanie praw pacjentów jest bardzo istotnym źródłem wzrostu ich roszczeniowości. Tendencja ta z roku na rok zwiększa się, również ze względu na coraz szerszą świadomość prawną pacjentów. Jednocześnie niezmiennie najbardziej newralgiczne punkty funkcjonowania placówek medycznych to kwestie dostępu do świadczeń zdrowotnych, dokumentacji medycznej, prawa do informacji i wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, prawa pacjenta do poszanowania intymności i godności. Z tego powodu oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony zagadnieniom związanym z roszczeniowym pacjentem, w którym analizujemy istotne dla placówek medycznych i gabinetów lekarskich kwestie zabezpieczenia się przed roszczeniami. Z artykułu pt. „Jak ustrzec się przed roszczeniowym pacjentem – poznaj skut... »
Nr 2 (22) Luty 2018
Rozwój oprogramowania do e-dokumentacji spowodował zwiększone zainteresowanie rejestracją pacjentów przez Internet. Jednak obowiązujące przepisy nie zobowiązują wszystkich podmiotów leczniczych do wdrożenia takiego systemu. W artykule pt. „Rejestracja elektroniczna – sprawdź, co zyskasz dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania” (s. 10) wskazujemy zalety tego rozwiązania, jakimi są m.in. ułatwienie zarządzania czasem pracy lekarza i powiadomienia sms o terminach wizyt. Problemy zdrowotne – własne lub najbliższych, są częstą przyczyną wrogiego nastawienia pacjenta do personelu medycznego, który chce mu udzielić mu pomocy. Nie są rzadkością sytuacje, w których pacjenci obrażają lekarza, podważają postawioną diagnozę i proponowany sposób leczenia. Niejednokrotnie także dochodzi do agresji ... »
Nr 1 (21) Styczeń 2018
W dokumentacji medycznej dotyczącej szczepień powinieneś umieszczać dokładną godzinę, o której zakwalifikowałeś pacjenta do wykonania szczepienia, ponieważ - zgodnie z prawem - taka kwalifikacja jest ważna tylko 24 godziny. W artykule pt. „Kwalifikacja pacjenta do szczepienia – jakich zapisów nie może w niej zabraknąć” (s. 3) podpowiadamy, jakie jeszcze adnotacje są niezbędne, aby dokumentacja miała - w razie potrzeby - wartość dowodową w sądzie. Obecnie - zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - obowiązującymi od 11 maja 2017 r. - dokumentacja może być wydana w oryginale (za potwierdzeniem odbioru i potwierdzeniem zwrotu po wykorzystaniu) na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych oraz gdy zwłoka w wydaniu dokume... »