Nr 13 (75) Listopad 2021

Dodano: 28 października 2021
Nr 13 (75) Listopad 2021

Od września 2021 roku stawka kapitacyjna lekarza POZ zależy od udziału teleporad we wszystkich poradach POZ u danego świadczeniodawcy. W okresie sprawozdawczym teleporady nie mogą stanowić więcej niż 90% wszystkich porad lekarskich. Takie rozwiązania mają zwiększyć dostępność do świadczeń lekarza rodzinnego w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Więcej na temat zmian w teleporadach piszemy w artykule pt. „Limit teleporad w POZ – poznaj nowe wymogi NFZ od 1 września 2021 r.” (s. 6).

Istotnym aspektem związanym z tym tematem jest sytuacja osób niepełnosprawnych. Okazuje się bowiem, że nie wszystkie z nowoczesnych usług są odpowiednio dostosowane do ich potrzeb. Brakuje chociażby tłumaczy języka migowego. O tym, co można zrobić, aby ułatwić osobom głuchym i niedosłyszącym dostęp do teleporad, piszemy w artykule pt. „Jak poprawić dostępność teleporad dla niepełnosprawnych” (s. 8).

Zarówno podczas teleporad, jak i wizyt osobistych niezbędna jest weryfikacja tożsamości pacjenta. Ta czynność powinna odbywać się w sposób nieutrudniający dostępu do uzyskania świadczenia zdrowotnego. Pracownik rejestracji może poprosić pacjenta o okazanie dokumentu weryfikującego tożsamość – jeżeli pacjent tego odmówi, warto poprosić go o podanie PESEL-u. Więcej na temat tej procedury piszemy w artykule pt. „Czy pacjent ma obowiązek podania numeru dowodu osobistego podczas weryfikacji tożsamości” (s. 20).

Spis treści:

E-ZDROWIE

  • Na kolejne świadczenia zdrowotne wystawisz e-skierowanie – sprawdź, na jakie i od kiedy
  • Poziom informatyzacji placówek ochrony zdrowia – co mówią wyniki raportu CeZ

TELEPORADY

  • Limit teleporad w POZ – poznaj nowe wymogi NFZ od 1 września 2021 r.
  • Jak poprawić dostępność teleporad dla niepełnosprawnych

FORMULARZE Z INSTRUKCJĄ

  • Skierowanie na zabiegi fizjoterapeutyczne – co w nim wpisać
  • Skierowanie do objęcia pielęgniarską opieką długoterminową domową – co powinno zawierać

OBSŁUGA PACJENTA

  • Czy braki w dokumentacji medycznej powinny być interpretowane na korzyść pacjenta – case study

BEZPIECZEŃSTWO DANYCH CYFROWYCH

  • Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych: czy zawsze nadawać je wszystkim lekarzom
  • Przechowujesz EDM na serwerach w placówce – co musisz wiedzieć na ten temat

PYTANIA CZYTELNIKÓW

  • Czy pacjent ma obowiązek podania numeru dowodu osobistego podczas weryfikacji tożsamości

Pozostało jeszcze 97% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Dołącz do prenumeratorów magazynu
Dokumentacja Medyczna w Praktyce

Sprawdź ofertę >>

Zyskujesz:

  • Magazyn w wersji papierowej i e-wydania
  • Alert E-zdrowie
  • Porady email od eksperta
  • Gotowe wzory dokumentów
  • Udział w webinarach