Czy pacjent ma obowiązek podania numeru dowodu osobistego podczas weryfikacji tożsamości

/appFiles/site_125/images/autor/O3bqgvaUJ4hMLdG.jpeg

Autor: Sebastian Kryczka

Dodano: 28 października 2021
Czy pacjent ma obowiązek podania numeru dowodu osobistego podczas weryfikacji tożsamości

W placówkach medycznych udzielających świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ i komercyjnie konieczne jest przetwarzanie danych osobowych pacjentów korzystających ze świadczeń. Czy podczas weryfikacji pacjenta można prosić o podanie numeru dowodu osobistego?

Czy pacjent ma obowiązek podania numeru dowodu osobistego podczas weryfikacji tożsamości

Niezależnie od przyporządkowania danej placówki medycznej do kategorii podmiotów leczniczych wspólnym mianownik ich funkcjonowania stanowi przetwarzanie danych osobowych osób korzystających z ich usług.

W związku z RODO niezbędne stało się stworzenie regulacji branżowych dotyczących przetwarzania danych osobowych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą i podmiotach przetwarzających. Taką regulację stanowi „Kodeks postępowania dla sektora ochrony zdrowia” wydany zgodnie z art. 40 rozporządzenia RODO.

Jego celem jest zapewnienie adekwatnego poziomu ochrony pacjentów w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zdrowia i życia pacjentów.

Zasady weryfikacji tożsamości pacjentów

Kodeks reguluje, między innymi, zasady weryfikacji tożsamości pacjentów. Przewiduje on, że wykonujący działalność leczniczą (podmiot leczniczy lub lekarz, pielęgniarka, położna lub fizjoterapeuta, wykonujący zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową) ma obowiązek weryfikacji tożsamości pacjenta – m.in. w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

Tożsamość pacjenta można zweryfikować np. przez kontrolę okazanego przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierającego co najmniej zdjęcie, imię i nazwisko oraz PESEL lub w przypadku jego braku inny numer jednoznacznie identyfikujący pacjenta.

Dokumentem potwierdzającym tożsamość jest przede wszystkim: dowód osobisty, legitymacja studencka, legitymacja szkolna, prawo jazdy, paszport lub inny dokument urzędowy ze zdjęciem.

Zgodnie z postanowieniami kodeksu wykonujący działalność leczniczą może utrwalić informację o:

  • dacie weryfikacji tożsamości;
  • rodzaju dokumentu, na podstawie którego zweryfikowano pacjenta.

Gdy w podmiocie wykonującym działalność leczniczą występuje więcej osób o tym samym imieniu i nazwisku – wówczas można utrwalić informację o PESEL-u osoby okazującej dowód tożsamości, jeżeli go nadano, a w przypadku osób, które nie mają nadanego PESEL-u – rodzaju i numerze dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Przetwarzanie numeru dowodu osobistego tylko wyjątkowo

Uwzględniwszy to, nie ma bezpośrednich podstaw przetwarzania (żądania udostępnienia) numeru dowodu osobistego. Przetwarzanie innego numeru niż PESEL jest dopuszczone wyjątkowo w sytuacji, w której dana osoba nie ma nadanego PESEL-u. Wówczas uwzględniany jest numer dokumentu potwierdzającego tożsamość lub inny numer jednoznacznie identyfikujący pacjenta.

Zgodnie z informacjami zawartymi w „Przewodniku po RODO w służbie zdrowia” weryfikacja tożsamości pacjenta powinna odbywać się w sposób nieutrudniający dostępu do uzyskania świadczenia zdrowotnego.

Osoba rejestrująca prosi pacjenta o okazanie dokumentu weryfikującego tożsamość – jeżeli pacjent tego odmawia, można poprosić go o podanie PESEL-u lub innego numeru identyfikacji (gdy nie nadano PESEL-u).

POWINIENEŚ WIEDZIEĆ!

1. Pacjent nie ma obowiązku podawania numeru dowodu osobistego w celu identyfikacji.

2. W typowych przypadkach nie ma uzasadnienia do przetwarzania numeru dowodu osobistego na potrzeby identyfikacji osoby zamierzającej skorzystać ze świadczeń prywatnej placówki medycznej.

Autor: Sebastian Kryczka