Nr 5 (95) Kwiecień 2023

Dodano: 27 marca 2023
Nr 5 (95) Kwiecień 2023

Często mówi się o wprowadzeniu wymogu umieszczania na receptach informacji dotyczących terminu, w którym pacjent musi je zrealizować. Podobne postulaty formułuje się w odniesieniu do skierowań, które – zgodnie z przepisami – wymagają rejestracji w określonym czasie. Obecnie zasadą jest, że receptę można zrealizować w terminie 30 dni od daty jej wystawienia lub naniesionej na recepcie daty realizacji „od dnia”. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Jak długo są ważne recepty i skierowania” (s. 3).

Teleporada to świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Udziela jej lekarz, pielęgniarka lub położna, zatrudnieni u świadczeniodawcy POZ. Informacja w ramach standardu organizacyjnego teleporady przewiduje ponadto przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność. Więcej na ten temat piszemy w artykule pt. „Jakich błędów nie popełniać, kierując pacjenta na teleporadę" (s. 4).

Rejestracja telefoniczna jest często pierwszym punktem styku pacjenta z placówką medyczną. Jeżeli pacjent z jakiegoś powodu nie dodzwoni się do placówki lub zostanie źle obsłużony, to może to całkowicie zrujnować wizerunek gabinetu w oczach dzwoniącego. Jak dbać o jakość obsługi, przeczytasz w artykule pt. „Rejestrowanie pacjenta przez telefon – o czym musisz pamiętać” (s. 14).

Odmowa leczenia to prawo konkretnego lekarza, a nie placówki medycznej, w której pracuje. Przysługuje ono wobec wszystkich pacjentów – bez względu na prywatną czy też publiczną formę korzystania ze świadczeń. Więcej na temat tego prawa przeczytasz w artykule pt. „Odmowa leczenia pacjenta – kiedy lekarz może skorzystać z tego prawa” (s. 16).

Spis treści:

DOKUMENTACJA MEDYCZNA

  • Jak długo są ważne recepty i skierowania

TELEPORADY

  • Jakich błędów nie popełniać, kierując pacjenta na teleporadę

FORMULARZE Z INSTRUKCJĄ

  • Jak uzupełniać kartę oceny natężenia bólu
  • Skala ADL – czego nie może zabraknąć w tym dokumencie

OBSŁUGA PACJENTA

  • Kiedy nie musisz pobierać opłaty za zmianę lekarza POZ
  • Jaką karę poniosła przychodnia za prowadzenie badań klinicznych bez wiedzy pacjentów
  • Rejestrowanie pacjenta przez telefon – o czym musisz pamiętać
  • Odmowa leczenia pacjenta – kiedy lekarz może skorzystać z tego prawa

INSTRUKCJE

  • Praktyczne zasady RODO – sprawdź, czy wdrożyłeś je wszystkie
  • Standard ambulatoryjnego leczenia bólu – nowe obowiązki dla placówek medycznych

Pozostało jeszcze 97% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Dołącz do prenumeratorów magazynu
Dokumentacja Medyczna w Praktyce

Sprawdź ofertę >>

Zyskujesz:

  • Magazyn w wersji papierowej i e-wydania
  • Alert E-zdrowie
  • Porady email od eksperta
  • Gotowe wzory dokumentów
  • Udział w webinarach