Nr 8 (57) Sierpień 2020

Dodano: 11 lipca 2020
Nr 8 (57) Sierpień 2020

Detektyw zwrócił się do placówki medycznej z prośbą o udostępnienie dokumentacji medycznej i informacji o pacjencie. Placówka medyczna odmówiła jej udostępnienia. Sprawa znalazła swój finał w sądzie. Jakie wskazówki wynikają z tego orzeczenia dla placówek medycznych? Przeczytasz o tym w tekście pt. „Czy musisz udostępniać dokumentację medyczną firmie detektywistycznej” (s. 3).

W czasie pandemii koronawirusa nastąpił znaczny wzrost liczby telefonów na Telefoniczną Informację Pacjenta prowadzoną przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Wprowadzono dodatkowe dyżury i zwiększono aktywność związaną z ochroną praw pacjenta w mediach społecznościowych. Uruchomiono czat, by na zgłoszenia reagować na bieżąco. W uzasadnionych przypadkach łamania praw pacjenta ekspert pracujący w Telefonicznej Informacji Pacjenta interweniował bezpośrednio w placówkach medycznych. Jakie wnioski z tego płyną dla placówek medycznych i co jeszcze mogą poprawić w zakresie standardów obsługi pacjenta? Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Jakiego rodzaju zgłoszenia trafiają do Rzecznika Praw Pacjenta w czasie epidemii” (s. 13).

Jeden ze szpitali odmówił udzielenia świadczeń zdrowotnych 8-latkowi poszkodowanemu w wypadku komunikacyjnym, który doznał urazu wielonarządowego. Pacjenta przekazano do placówki, która miała większą obsadę lekarzy neurochirurgów, lecz dziecko zmarło po kilku godzinach. Z tekstu pt. „Jak nie naruszyć zbiorowych praw pacjenta do nagłej i pilnej pomocy” (s. 16) dowiesz się, jak zgodnie z prawem postępować w takich sytuacjach.

Obowiązuje już nowe rozporządzenie o dokumentacji medycznej. Zgodnie z nim musisz zagwarantować w placówce stały dostęp i zabezpieczenia przed wprowadzaniem zmian w dokumentacji medycznej przez osoby nieuprawnione, a także możliwość jej prowadzenia i udostępniania w określonych formatach i standardach. Jak i w jakim terminie wywiązać się z tych obowiązków? Podpowiadamy w artykule pt. „Jak przystosować systemy informatyczne do prowadzenia dokumentacji medycznej” (s. 18).

Spis treści:

DOKUMENTACJA MEDYCZNA

  • Czy musisz udostępniać dokumentację medyczną firmie detektywistycznej
  • Jak uzupełniać Kartę obserwacji porodu
  • Badanie kwalifikacyjne: co wpisać do zaświadczenia lekarskiego

e-ZDROWIE

  • Jaką formę muszą mieć elementy dokumentacji medycznej
  • Pacjent odstępuje od wideokonsultacji – kiedy musisz zwrócić pieniądze
  • Czy należy korygować drobne błędy w dokumentacji w postaci elektronicznej

ROSZCZENIOWY PACJENT

  • Jakiego rodzaju zgłoszenia trafiają do Rzecznika Praw  Pacjenta w czasie epidemii
  • Kiedy możesz udostępnić dokumentację medyczną policji
  • Jak nie naruszyć zbiorowych praw pacjenta do nagłej  i pilnej pomocy

BEZPIECZEŃSTWO DANYCH OSOBOWYCH (RODO)

  • Jak przystosować systemy informatyczne do prowadzenia  dokumentacji medycznej

WZORY DOKUMENTÓW

  • Analiza ryzyka RODO przed wdrożeniem elektronicznej  dokumentacji medycznej

Pozostało jeszcze 98% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Dołącz do prenumeratorów magazynu
Dokumentacja Medyczna w Praktyce

Sprawdź ofertę >>

Zyskujesz:

  • Magazyn w wersji papierowej i e-wydania
  • Alert E-zdrowie
  • Porady email od eksperta
  • Gotowe wzory dokumentów
  • Udział w webinarach