Jak zagwarantować pacjentom poszanowanie intymności i godności

/appFiles/site_125/images/autor/OVyIbm83k0GcJpC.jpeg

Autor: Katarzyna Włodarczyk

Dodano: 29 października 2018
Jak zagwarantować pacjentom poszanowanie intymności i godności

Prawa pacjenta w odniesieniu do zasady poszanowania godności i intymności pacjenta w wielu polskich szpitalach są łamane. Wskazuje na to także najnowsza kontrola NIK. Jakie działania zatem podjąć, aby zapewnić pacjentom poszanowanie godności i intymności podczas udzielania im świadczeń zdrowotnych?

„Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, zwłaszcza w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych” – tak brzmi art. 20 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, służący realizacji prawa do prywatności jednostki zapewnianego przez Konstytucję RP. Obok prawa pacjenta, ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty w art. 36 ust. 1 statuuje obowiązek lekarza do poszanowania intymności i godności osobistej pacjenta. Mimo istniejących regulacji prawnych, zdaniem NIK, w 2018 roku prawa pacjenta w odniesieniu do zasady poszanowania godności i intymności pacjenta w wielu polskich szpitalach „pozostają tylko formalną deklaracją”. Jakie są przyczyny łamania tej, wydawałoby się oczywistej, zasady? Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, by znaleźć się wśród tych placówek, które tę zasadę praktykują?

Pozostało jeszcze 73% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Dołącz do prenumeratorów magazynu
Dokumentacja Medyczna w Praktyce

Sprawdź ofertę >>

Zyskujesz:

  • Magazyn w wersji papierowej i e-wydania
  • Alert E-zdrowie
  • Porady email od eksperta
  • Gotowe wzory dokumentów
  • Udział w webinarach