Pierwsza pomoc w aplikacji mojeIKP

/appFiles/site_125/images/autor/jwY01exmsd7rU5i.jpeg

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 28 września 2022

W aplikacji mojeIKP na telefon udostępniono usługę ułatwiającą skuteczne udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku.

Pierwsza pomoc w aplikacji mojeIKP

Funkcjonalność „Pierwsza pomoc” dostarcza także podstawowej i łatwej do przyswojenia wiedzy, jak postępować w sytuacjach np. nagły ból w klatce piersiowej, alergia czy udar. Informacje dostępne w aplikacji zostały przygotowane przez zespół ratowników medycznych. Teraz są dostępne od ręki, jeśli na telefonie jest zainstalowane mojeIKP. 

Udzielenie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej to nie tylko odruch humanitarny, ale też prawny obowiązek. Ludzki mózg zaczyna umierać po 4 minutach bez tlenu, dochodzi wówczas do nieodwracalnych zmian. Dlatego tak ważne jest szybkie działanie, które może uratować życie. 

Nową funkcjonalność „Pierwsza pomoc” można uruchomić:

  • po zalogowaniu się do aplikacji mojeIKP klikając na stronie startowej w fioletowy baner „Pierwsza pomoc. Jak udzielić pomocy w nagłych sytuacjach”.
  • z poziomu głównej strony, bez konieczności logowania się do aplikacji.

ABC pierwszej pomocy zawsze pod ręką

Pierwsza pomoc w mojeIKP składa się z czterech głównych sekcji:

  • Udziel pierwszej pomocy – znajduje się tu instrukcja działania, krok po kroku, opisująca, jak udrożnić drogi oddechowe, ułożyć kogoś w tzw. pozycji bezpiecznej (w której poszkodowany może oddychać i się nie zadławi), wykonać RKO (resuscytację krążeniowo-oddechową, czyli masaż serca i sztuczne oddychanie) – zarówno w przypadku dziecka, jak i dorosłego. Jest też plik dźwiękowy „rytm masażu serca”, który ułatwi wykonywanie tej czynności.

Po uruchomieniu tej funkcjonalności telefon będzie pozostawał z włączonym ekranem, tj. nie wygasi się samoczynnie zgodnie z ustawieniami systemu. Dzięki temu zachowany będzie dostęp do niezbędnych czynności przy udzielaniu pierwszej pomocy. Ekran zawsze można wygasić przyciskiem wyłączającym urządzenie.

Nie należy jednak zapominać, że, jeśli jest to niezbędne, trzeba wezwać pogotowie.

  • W zakładce „Inne wypadki i zdarzenia” znajdują się opisy objawów i sytuacji oraz zalecenia, jak udzielić pierwszej pomocy w następujących sytuacjach:

- utraty przytomności 
- braku oddechu
- bólu w klatce piersiowej
- udaru
- alergii
- wypadku komunikacyjnego.

Są tam też informacje, jak ułożyć kogoś w pozycji bocznej ustalonej (bezpiecznej) i wykonać chwyt Rauteka (stosowany, gdy trzeba poszkodowanego szybko ewakuować z miejsca zdarzenia, a on sam nie może się przemieszczać).

Materiały udostępnione w aplikacji zawierają praktyczne wskazówki i zalecenia, jak krok po kroku postępować w razie nagłej potrzeby udzielenia pierwszej pomocy. Ponadto w aplikacji znajdują się materiały edukacyjne z zakresu pierwszej pomocy: opisy objawów i sytuacji, zalecenia oraz filmy wideo. Można zapoznać się z nimi samodzielnie w dowolnym momencie, dzięki temu w sytuacji zagrożenia życia mamy już podstawową wiedzę nt. zasad postępowania.

  • W zakładce „Defibrylator AED” (automatyczny elektryczny defibrylator) jest informacja o tym urządzeniu, które rozpoznaje zaburzenia rytmu serca i podpowiada osobie ratującej, co ma zrobić. Defibrylatory są rozmieszczone najczęściej na ścianie, w instytucjach publicznych, zakładach pracy, na dworcach, lotniskach, stacjach metra, niektórych stacjach benzynowych, w galeriach handlowych i biurowcach itp. 
     
  • Rozmowa z dyspozytorem – ostatnia zakładka wyjaśnia, jak rozmawiać z dyspozytorem, o co spyta, jakie informacje należy mu przekazać. Jest tu też numer do pogotowia.