Jak wesprzeć zdrowie psychiczne pracowników
Czas pandemii pokazał, że poziom zmęczenia, stresu i wypalenia może być jeszcze większy i znacznie bardziej dotkliwy. Może prowadzić nie tylko do bezsenności, lecz także do depresji i konieczności korzystania z pomocy psychiatrycznej. Sprawdź, co może zrobić pracodawca, aby wesprzeć zdrowie psychiczne pracowników. »
Jakie warunki musi spełnić punkt szczepień na wirusa SARS-CoV-2
Podmiot wykonujący szczepienia ma obowiązek zapewnić wyodrębnione stanowiska: punkt badań, stanowisko szczepień, poczekalnię dla osób szczepionych. Punkt badań i stanowisko szczepień powinny być oddzielone, np. parawanem. Nie ma jednak obowiązku wyodrębnienia oddzielnego pomieszczenia do szczepień. Poznaj szczegółowe wymogi dla podmiotów, które zgłosiły się do programu szczepień. »
Reżim sanitarny w placówkach medycznych – poznaj najważniejsze zasady
Przebywanie w szpitalu, a zwłaszcza hospitalizacja na oddziale chirurgicznym lub chorób zakaźnych, stwarza ryzyko zakażenia drobnoustrojami. Źródłem zakażenia mogą być inni chorzy obecni na oddziale, osoby będące nosicielami danego drobnoustroju, a także inne zarazki zasiedlające środowisko szpitala. Sprawdź, jak zadbać o bezpieczeństwo pacjenta na oddziale szpitalnym. »
Kontrole NFZ w okresie pandemii – jak nie narazić się na kary
Pandemia koronawirusa trwa i nabrała na sile, lecz do normalnego toku wróciły kontrole NFZ. Wstrzymano je w marcu w związku z sytuacją epidemiczną w kraju. NFZ do decyzji o wznowieniu kontroli podmiotów leczniczych skłoniły liczne skargi pacjentów związanie z niemożnością uzyskania świadczenia zdrowotnego. Dodatkowo obowiązujące przepisy nie określają w większości przypadków, kiedy powinno nastąpić zbadanie pacjenta w formie teleporady, a kiedy w formie osobistej. »
Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas leczenia pacjentów w czasie pandemii
Twój sposób postępowania zależy od tego, czy masz podpisany kontrakt z NFZ. Sprawdź, jaką procedurę wdrożyć w przypadku zawieszenia przyjęć oraz jakie dokumenty wypełniać. Pamiętaj także o tym, aby każdorazowo pacjent przed leczeniem wypełniał stosowne zaświadczenie. »
Regulamin udzielania świadczeń zdrowotnych za pomocą środków porozumiewania się na odległość
Udzielając teleporad za pośrednictwem specjalnej aplikacji udostępnionej przez Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia, warto opracować regulamin udzielania świadczeń zdrowotnych za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Sprawdź, jak go sformułować i jakie powinien zawierać elementy. »
COVID-19 – choroba zawodowa
Ministerstwo Zdrowia uznało COVID-19 – chorobę zakaźną wywołaną wirusem SARS-CoV-2 – za chorobę zawodową, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że spowodowało ją działanie czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo pojawiła się w związku ze sposobem wykonywania pracy. Jest to odpowiedź na apel Naczelnej Rady Lekarskiej. »
Prawa pacjenta w dobie koronawirusa
Przyzwyczailiśmy się, że prawa pacjenta są bardzo ważne i muszą być respektowane przez podmioty ochrony zdrowia oraz ich pracowników. Wiemy, że za zbiorowe naruszanie praw pacjenta nakładane są wysokie kary. Co jednak w czasie, gdy przestrzeganie praw pacjenta jest technicznie niewykonalne? Z e-booka dowiesz się: czy zamknięcie gabinetów narusza prawa pacjentów jakie świadczenia musisz zagwarantować pacjentom podczas pandemii czy można się spodziewać fali pozwów o ograniczenie praw pacjenta po zakończeniu pandemii »
Badania medycyny pracy w okresie epidemii koronawirusa – najnowsze zmiany
Na okres pandemii zawieszono obowiązek wystawiania skierowań na badania okresowe medycyny pracy. Działalność wielu tego typu placówek zawieszono, a w przypadku badań, których przeprowadzenie jest niezbędne, dopuszczono teleporady i możliwość wydania orzeczenia przez lekarza innej niż medycyna pracy specjalizacji. »
Telemedycyna w dobie pandemii – jak stosować
W obliczu nowej sytuacji, z jaką mamy obecnie do czynienia, telemedycyna okazuje się środkiem, który może pomóc pacjentom, ale także lekarzom dotrzeć do jak największej liczby osób potrzebujących w tym momencie pomocy niezwiązanej z koronawirusem, tak aby nie narażać siebie, swoich pracowników i samych pacjentów. »