Brak wyników badań w dokumentacji medycznej może skutkować nie tylko zarzutem naruszenia praw pacjenta, ale i przegraną w procesie sądowym. Sprawdź, dlaczego dołączanie wyników badań jest tak istotne i jak uniknąć kosztownych konsekwencji.
Pacjentka odebrała skierowanie na badania w ramach wizyty refundowanej przez NFZ. Gdy zgłosiła się po wyniki, recepcjonistka odmówiła ich wydania, proponując teleporadę. Czy postąpiła właściwie? Sprawdź, jak nie narazić placówki na zarzuty łamania praw pacjenta. Dowiedz się, kiedy i jak musisz wydać wyniki badań pacjentowi.
Czy pacjent, któremu zlecono badania w ramach NFZ, może odebrać ich wyniki bezpośrednio w laboratorium, czy musi udać się do jednostki kierującej? Co mówi prawo i jakie są możliwe rozwiązania?
W dobie e-recept, e-wyników i e-zleceń, zapewnienie placówce medycznej bezpieczeństwa prawnego staje się kluczowe. Dowiedz się, jakie rozwiązania musisz wdrożyć, aby skutecznie zarządzać ochroną danych osobowych i uniknąć ryzyka prawnego. Zadbaj o przyszłość swojej placówki już teraz!
Wyniki badań diagnostycznych muszą być prowadzone jako dokumentacja elektroniczna. Pamiętaj, aby je dołączyć do Historii choroby i innych dokumentów medycznych, takich jak Karta informacyjna z leczenia szpitalnego czy Karta przebiegu ciąży. Sprawdź, czego nie może w nich zabraknąć.
Każdy pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych, a ponadto może upoważnić inną osobę do udostępnienia jej swojej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakich informacji nie może zabraknąć w takim upoważnieniu?
Właściwe informowanie pacjentów o wynikach badań to kluczowy element opieki medycznej. Dowiedz się, jak upewnić się, że pacjent został właściwie poinformowany o wynikach odbiegających od normy. Sprawdź teraz!
Placówki medyczne powinny mieć w ewnętrzne regulacje w zakresie zasad udostępniania dokumentacji. Nie mogą przy tym utrudniać dostępności dokumentacji. Muszą jednak wziąć pod uwagę względy bezpieczeństwa. Dlatego w niektórych przypadkach mogą np. ograniczyć dostęp do wyników badań. Sprawdź, jakich konkretnie przypadków to dotyczy.
Wykonując badanie tomografii komputerowej, zwróć uwagę na prawidłowy opis na wyniku wykonywanego przez Ciebie badania. Sprawdź, jak zabezpieczyć się przed ewentualnym zarzutem niestaranności w opisie badań.
Dostęp do dokumentacji medycznej jest jednym z podstawowych praw pacjenta, a jej wydanie powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Jak jednak postąpić, gdy placówka medyczna otrzymuje wyniki pacjenta, które wskazują na poważną chorobę? Kto może w takiej sytuacji informować o tym pacjenta, aby nie narazić placówki medycznej na roszczenia?
Pracownik przychodni przeprowadzający badania USG zauważył, że nie ma na biurku wyników badań pacjenta. Powiadomił o tym kierownika placówki i inspektora ochrony danych. Czy należy również poinformować o incydencie samego pacjenta, którego dotyczy sprawa?
Czy czynność przegrania danych na płytę CD będzie stanowiła w sytuacjach spornych z pacjentem realizację prawa pacjenta w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej? Sprawdź, jakie wnioski płyną ze sprawy prowadzonej przez WSA w Warszawie (wyrok z 20 stycznia 2021 r., o sygn. akt. VII SA/Wa 1998/20).
Gdy masz wątpliwości co do wyniku badania, które zleciłeś, warto go skonsultować z laboratorium, w którym było wykonywane. Sprawdź, jakie procedury możesz stosować w tym zakresie, aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu diagnostycznego.
Warto stworzyć jasne i przejrzyste zasady udostępniania pacjentom wyników badań. Szczegóły udostępniania dokumentacji medycznej ustal w regulaminie podmiotu leczniczego i przekaż do wiadomości pacjentom - r ozwiązanie to wpisuje się w obowiązek informacyjny podmiotu leczniczego wobec pacjentów. Sprawdź, co jeszcze powinieneś zrobić.
Często zdarza się, że niektóre wyniki badań placówka otrzymuje dopiero po wypisaniu pacjenta ze szpitala. Czy w takiej sytuacji masz obowiązek skontaktować się z pacjentem w celu wydania mu wyniku badania diagnostycznego? Sprawdź, jaki związek z tą kwestią ma RODO.
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »