Czy w trakcie hospitalizacji można wypisać pacjentowi e-receptę

/appFiles/site_125/images/autor/TIoAlxhN5pnFq13.jpeg

Autor: Marta Bogusiak

Dodano: 6 kwietnia 2020
Czy w trakcie hospitalizacji można wypisać pacjentowi e-receptę

W czasie hospitalizacji lekarze nie mogą wypisywać pacjentowi recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne dostępne w aptece na receptę. Czy tę zasadę należy traktować jako bezwzględny zakaz ordynacji, czy może istnieją pewne dopuszczalne wyjątki?

Czy w trakcie hospitalizacji można wypisać pacjentowi e-receptę

  • Pacjent przyjęty do szpitala lub innego zakładu leczniczego wykonującego stacjonarną i całodobową działalność leczniczą nie musi mieć swoich leków.

  • Pacjentom zapewnia się bezpłatnie leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, jeżeli są one konieczne.

  • Wystawienie pacjentowi jeszcze w czasie trwania hospitalizacji recepty jest dopuszczalne, jeżeli na takiej recepcie będzie wskazana data jej realizacji przypadającej dopiero po dniu wypisu.

  • Czytaj też: E-recepta, e-skierowanie, EDM – jakie nowe wymagania musisz spełnić»

Pacjentowi przyjętemu do szpitala lub innego zakładu leczniczego wykonującego stacjonarną i całodobową działalność leczniczą zapewnia się bezpłatnie leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, jeżeli są one konieczne (art. 35 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych). Rozwiniecie tej zasady znajdziemy w § 12 ust. 9 OWU, który dodatkowo mówi o zakazie ordynowania takiemu pacjentowi koniecznych do wykonania świadczenia leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych dostępnych na receptę. Z tych przepisów znaczna część świadczeniodawców i lekarzy wywodzi ogólny, całkowity zakaz wystawiania pacjentowi, w czasie jego hospitalizacji, jakichkolwiek recept. Czy rzeczywiście tak jest?

Codzienność pokazuje, że niekiedy taka praktyka byłaby pożądana i pozwoliłaby lepiej zarządzać procesem leczenia w czasie. Chodzi o sytuacje, w których np. pacjent oczekuje w najbliższych dniach na wypis ze szpitala, będzie musiał kontynuować farmakoterapię w domu, a wiadomo, że lek jest trudno dostępny w aptece, więc zakup będzie wymagał czasu. Albo też lekarz, planując proces leczenia pacjentów w oddziale, i przewidując związany z tym zakres obowiązków administracyjnych bądź własną nieobecność, chciałby przygotować wszystkie potrzebne do wypisu dokumenty na jeden lub kilka dni wcześniej. Czy w takim przypadku może one wystawić pacjentowi receptę, pod warunkiem że ten zrealizuje ją po wyjściu ze szpitala?

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na brzmienie art. 35 ustawy o świadczeniach i § 12 ust. 9 OWU oraz zrozumieć ich faktyczne znaczenie. Chodzi w nim o to, że w czasie hospitalizacji świadczeniodawca musi zapewnić pacjentowi wszystkie leki związane z procesem leczenia, a pacjent nie może sam ponosić kosztów związanych z leczeniem w czasie pobytu w szpitalu. Nie ma natomiast przeszkód ku temu, aby w ramach planowania leczenia przyszłego, następującego po wypisie, móc wystawić recepty.

Wystawienie recepty do realizacji „od dnia”

Rozwiązanie przynosi art. 96a ust. 1 pkt 5 lit. b Prawa farmaceutycznego, który przewiduje możliwość wystawienia recepty z określeniem terminu realizacji „od dnia”. Osoba uprawniona do wystawienia recepty ma obowiązek wskazać na niej następujące dane dotyczące daty realizacji:

  • datę wystawienia recepty – która zawsze powinna być zgodna z rzeczywistym dniem wystawienia. Jeżeli recepta jest wystawiona w czasie hospitalizacji pacjenta, to należy taką datę wpisać;
  • datę realizacji recepty „od dnia”, a jeżeli nie dotyczy znak „X” – w tym miejscu lekarz, planując leczenie, może wskazać dowolną przyszłą datę, po nadejściu której apteka będzie uprawniona do realizacji recepty i wydania leku. Przepisy nie limitują tu maksymalnego okresu, do jakiego można planować farmakoterapię; powinny decydować tu względy merytoryczne i dające się przewidzieć konsekwencje zdrowotne.

Wystawienie pacjentowi jeszcze w czasie trwania hospitalizacji recepty jest dopuszczalne, jeżeli na takiej recepcie będzie wskazana data jej realizacji przypadającej dopiero po dniu wypisu.

Oznaczenie daty przyszłej jako terminu realizacji recepty możliwe jest zarówno w przypadku recept tradycyjnych, papierowych, jak i w przypadku e-recept. E-receptę będzie widać w systemie informacji medycznej już od dnia jej wystawienia, ale apteka będzie mogła ją zrealizować dopiero w przyszłości, po nadejściu określonego przez lekarza terminu. Tym samym, nikt nie będzie mógł postawić świadczeniodawcy zarzutu, że ordynuje pacjentowi leki potrzebne do udzielenia świadczenia szpitalnego.

Co zrobić, gdy pacjent pozostanie dłużej w szpitalu

Problemem praktycznym, jaki rysuje się w analizowanym przypadku, może okazać się precyzyjne ustalenie i wskazanie na recepcie daty wypisu, po której recepta będzie mogła być realizowana. Możemy starać się ją przewidywać, ale zawsze musimy liczyć się z tym, że może się ona zmienić w zależności od stanu pacjenta. W razie gdyby do wypisu w przewidywanym dniu nie doszło, e-receptę należy niezwłocznie sprostować – co w praktyce odbywa się przez jej anulowanie i ponowne wystawienie kolejnego dokumentu.

Jak planować farmakoterapię

Planując przyszłą farmakoterapię, lekarz może wypisać jedną receptę na ilość leków potrzebną na cały okres leczenia, ale może także podzielić ten proces na krótsze odcinki i wypisać jednorazowo kilka recept, na mniejsze ilości leków, z jednoczesnym określeniem dat ich realizacji przypadających na następujące bezpośrednio po sobie okresy (czyli dla terapii, która ma trwać 3 miesiące, można wystawić 3 recepty, na każdej przepisać ilość leku wystarczającą na 30-dniową terapię, i wskazać na każdej z recept termin realizacji „od dnia” przypadający po upływie miesiąca od daty realizacji recepty poprzedzającej). Należy przy tym pamiętać, że recepta w postaci elektronicznej, na której nie oznaczono terminu realizacji, nie może być zrealizowana po upływie 30 dni (7 dni w przypadku recept na antybiotyki) od daty jej wystawienia albo naniesionej na niej daty realizacji „od dnia”. Lekarz może wydłużyć termin realizacji e-recepty do 365 dni, kierując się przy tym aktualną wiedzą medyczną, przez odznaczenie w systemie gabinetowym lub aplikacji do wystawiania recept odpowiedniej opcji.

Na recepcie elektronicznej pacjent jednorazowo może otrzymać maksymalnie ilość leku, niezbędną mu do 180-dniowego okresu stosowania, wyliczonego na podstawie określonego na recepcie sposobu dawkowania.

Informacja o wszystkich wystawionych receptach powinna znaleźć się w karcie informacyjnej z leczenia szpitalnego, co wynika z § 24 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia w sprawie dokumentacji medycznej. W przypadku wystawiania recept z terminem realizacji „od dnia” lub kilku recept na następujące po sobie terminy realizacji, okoliczność tę także należy odpowiednio opisać i w miarę możliwości uzasadnić w dokumentacji medycznej – co umożliwi w przyszłości wykazanie przyczyny i celu wystawienia recepty jeszcze w czasie pobytu pacjenta w szpitalu.

O czym powinien pamiętać lekarz, wypisując recepty z datą realizacji „od dnia”

  1. Możesz wypisać jedną receptę na ilość leków potrzebną na cały okres leczenia.
  2. Możesz podzielić ten proces na krótsze odcinki i wypisać jednorazowo kilka recept, na mniejsze ilości leków, z jednoczesnym określeniem dat ich realizacji przypadających na następujące bezpośrednio po sobie okresy.
  3. Dla terapii, która ma trwać 3 miesiące, możesz wystawić 3 recepty, na każdej z nich przepisz ilość leku wystarczającą na 30-dniową terapię; na każdej z recept wskaż termin realizacji „od dnia” przypadający po upływie miesiąca od daty realizacji recepty poprzedzającej.
  4. Recepta w postaci elektronicznej, na której nie oznaczyłeś terminu realizacji, nie może być zrealizowana po upływie 30 dni (7 dni w przypadku recept na antybiotyki) od daty jej wystawienia albo naniesionej na niej daty realizacji „od dnia”.
  5. Możesz wydłużyć termin realizacji e-recepty do 365 dni, przez odznaczenie w systemie gabinetowym lub aplikacji do wystawiania recept odpowiedniej opcji.
  6. Umieść w karcie informacyjnej z leczenia szpitalnego informację o wszystkich wystawionych receptach, również z terminem realizacji „od dnia”.
Autor: Marta Bogusiak