Jak prowadzić e-rejestrację na szczepienia przeciwko COVID-19

/appFiles/site_125/images/autor/zHBs2UuYtXPkFcq.jpeg

Autor: Karolina Kołakowska

Dodano: 19 lutego 2021
Jak prowadzić e-rejestrację na szczepienia przeciwko COVID-19

Korzystanie z e-rejestracji – aplikacji dla punktów szczepień – wymaga kilku formalności i czynności technicznych w systemie. Z aplikacji może korzystać każdy tzw. otwarty punkt szczepień – to znaczy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej, szpitale tymczasowe i inne podmioty, które zawarły z NFZ umowę o realizację Programu Szczepień. Poznaj szczegółową instrukcję.

Jak prowadzić e-rejestrację na szczepienia przeciwko COVID-19

Dzięki dostępowi do aplikacji możliwe jest zarządzanie procesem szczepień w danym punkcie, w tym dodawanie terminów, rezerwacja terminu dla konkretnego pacjenta na pierwszą i drugą dawkę szczepienia oraz potwierdzanie odbytych wizyt.

Punktem wyjścia do korzystania z aplikacji e-zdrowie jest przyznanie użytkownikom (osobom, które będą zarządzać terminarzem szczepień, np. pracownikom rejestracji) odpowiednich uprawnień w portalu gabinet.gov.pl.

Może to zrobić administrator konta placówki w portalu gabinet.gov.pl. Osoba ta dodaje poszczególnych użytkowników aplikacji e-rejestracji do struktury organizacyjnej podmiotu w portalu. Dzięki temu użytkownicy ci otrzymają uprawnienie do logowania do aplikacji. Jeszcze przed rozpoczęciem korzystania z aplikacji warto się zastanowić i zadbać o to, aby dodać wszystkie osoby, które są upoważnione przez usługodawcę do dodawania terminów i rejestrowania pacjentów (także na ewentualność zastępstwa).

Grafik szczepień

Każda placówka ma możliwość dodania kilku punktów szczepień i prowadzenia terminarza dla każdego z nich osobno. Terminarz umożliwia zaplanowanie konkretnych dni i godzin (tzw. slotów w przedziale od 15 do 60 minut), w których wykonywane będą szczepienia. Dodatkowo można uwzględnić, czy dany termin ma charakter mobilny, czy nie (czy wiąże się z wyjazdem zespołu szczepiennego do pacjenta).

Prowadzony w aplikacji grafik ma dwie opcje widoczności – może być widoczny tylko dla pracowników podmiotu (status wewnętrzny) albo także dla innych (status zewnętrzny) – na przykład dla innych punktów szczepień.

Dodawanie wolnych terminów może odbywać się na dwa sposoby – pojedynczo lub masowo. Przy masowym dodawaniu terminów grafik może być utworzony od razu na przykład na miesiąc czy dwa do przodu.

W sumie można stworzyć grafiki dla maksymalnie 4 zespołów szczepiennych w danym punkcie. Istnieje możliwość późniejszego edytowania już dodanego terminu.

Umówienie wizyty

Gdy pacjent dzwoni lub chce umówić wizytę osobiście, istnieje konieczność dodania wizyty do wolnego terminu. W tym celu rejestrujący pacjenta pracownik przychodni musi zapytać go o jego PESEL.

Numer PESEL umożliwia aplikacji wyszukanie danego pacjenta w systemie i wskazanie, czy wystawiono już dla niego skierowanie. Wizytę pacjenta można umówić tylko z wystawionym skierowaniem.

Jeżeli pacjent korzysta z Internetowego Konta Pacjenta, będzie widoczny też jego numer telefonu i adres e-mail. Wypełnienie pola z numerem telefonu jest obowiązkowe. Bez niego nie będzie możliwe umówienie wizyty. Podanie adresu e-mail jest dobrowolne.

Po wybraniu i potwierdzeniu przez pracownika podmiotu terminu pierwszej dawki szczepienia pacjent otrzyma smsi e-mail z informacją o dacie i miejscu szczepienia.

POWINIENEŚ WIEDZIEĆ!

Po zaznaczeniu, że wizytę zrealizowano (tzn. pacjent przyjął szczepionkę), zmienia się status skierowania na „skierowanie w realizacji”, co jest równoznaczne z podaniem pierwszej dawki szczepionki.

Przed wyjściem pacjenta konieczne jest jego umówienie na drugą dawkę. Pacjent nie ma możliwości umówić się na drugą dawkę ani przez infolinię, ani internetowo.

Autor: Karolina Kołakowska