NFZ utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, na którą można dzwonić w godzinach, gdy nie działają przychodnie POZ. Pacjenci otrzymają tam poradę medyczną, a w razie potrzeby również e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna pod bezpłatnym numerem 800 137 200. Pacjenci otrzymają tam niezbędną pomoc medyczną od godz. 18.00 do 8.00 oraz w weekendy i święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące.
Teleplatforma ma na celu usprawnienie systemu opieki zdrowotnej i ułatwienie pacjentom w dostępie do lekarza.
Teleplatforma jest skierowana do pacjentów ubezpieczonych w Polsce, będzie ona jednak obsługiwana w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Połączenie z numerem TPK - 800 137 200 - jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Od 15 marca zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące teleporad - rozporządzenie ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 427). Zgodnie z nimi lekarze już nie w każdym przypadku będą mogli decydować się na teleporadę.
Wizyta stacjonarna będzie obowiązkowa m.in. dla dzieci do 6. roku życia oraz w związku z chorobą przewlekłą, gdy stan pacjenta się pogorszył lub wystąpiła zmiana objawów. W przypadku dzieci poniżej 6. roku życia teleporada będzie możliwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. w ramach dłuższego leczenia.
Teleporada nie będzie także możliwa w przypadku pierwszej wizyty pacjenta u lekarza lub położnej.
Dodatkowo porada nie może być udzielona zdalnie, gdy zachodzi podejrzenie u pacjenta choroby nowotworowej.
Czytaj także:
Teleporady – jak zagwarantować bezpieczeństwo podczas ich udzielania >>
Wprowadzono standard organizacyjny teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej >>
Co zawrzeć w regulaminie reklamacyjnym teleporad i kiedy pacjent może zgłosić reklamację >>