Rozporządzenie w sprawie dokumentacji medycznej stanowi, że pielęgniarka lub higienistka szkolna udzielająca świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki profilaktycznej nad uczniami prowadzi m.in. dokumentację indywidualną ucznia. Wynika to natomiast z obowiązków nałożonych rozporządzeniem w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Świadczenia pielęgniarki lub higienistki szkolnej obejmują bowiem m.in.: wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych; kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki nad uczniami z dodatnimi wynikami testów; sprawowanie opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w tym realizacja świadczeń pielęgniarskich; udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć oraz edukacja w zakresie zdrowia jamy ustnej. Jak prowadzić tę dokumentację?
W Karcie zdrowia ucznia w pierwszej kolejności podaj informacje identyfikujące podmiot leczniczy, pacjenta, osobę, która świadczenia udzieliła oraz datę wpisu.
Oznaczając podmiot, wskaż nazwę podmiotu, kod resortowy i adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych.
Pacjenta oznaczasz, wskazując jego nazwisko i imię (imiona); datę urodzenia; oznaczenie płci; adres miejsca zamieszkania; numer PESEL, jeżeli go nadano. W przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL podaj rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres.
Oznaczając osobę udzielającej świadczeń zdrowotnych, podajesz swoje imię i nazwisko, tytuł zawodowy, uzyskane specjalizacje, numer prawa wykonywania zawodu.
Poza tymi informacjami, indywidualna dokumentacja ucznia powinna dodatkowo zawierać:
-
informacje o przebytych chorobach i problemach zdrowotnych ucznia;
-
informacje o innych problemach mających wpływ na zdrowie ucznia;
-
wyniki przeprowadzanych testów przesiewowych.
W informacjach o przebytych chorobach, problemach zdrowotnych i o innych problemach mających wpływ na zdrowie ucznia podajesz, jakie są warunki mieszkaniowe dziecka, jakie występują w rodzinie problemy zdrowotne, jakie dziecko przebyło choroby, urazy i operacje, oraz kiedy to było, czy dziecka ma alergię, czy i jakie leki przyjmuje, czy jest pod stałą kontrolą lekarza specjalisty, a jeśli tak, to jakiego, czy uczęszcza na zajęcia korekcyjne, jakie dolegliwości i objawy zgłasza dziecko oraz jak się zachowuje.
Testy przesiewowe wykonuje się, aby wykryć określone zaburzenia. Testy te odnoszą się do:
-
rozwoju fizycznego (pomiary: wysokości i masy ciała) z określeniem współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);
-
układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej kifozy piersiowej, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;
-
zeza (Cover test, test Hirschberga);
-
ostrości wzroku;
-
widzenia barw;
-
słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
-
ciśnienia tętniczego krwi.
Ponadto, wykonując testy przesiewowe, pielęgniarka szkolna orientacyjnie ocenia ucznia w zakresie zaburzeń statyki ciała oraz wad wymowy.
W indywidualnej dokumentacji ucznia wpisujesz zatem informacje na temat pomiaru wysokości i masy jego ciała, pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, badania ostrości wzroku i słuchu oraz wykonywanych testów przesiewowych do wykrywania zeza i zaburzeń układu ruchu (skoliozy, kifozy piersiowej, koślawości kolan, stóp płasko-koślawych). Wpis powinien zostać zakończony twoim podpisem.
Pobierz wzór: Karta zdrowia ucznia»