Jak udostępniać dokumentację medyczną
Zasady udostępniania dokumentacji medycznej zawarto w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Określają one, do czego pacjenci mają prawo i jakie są obowiązki placówki medycznej w tym zakresie. W e-booku publikujemy najważniejsze zasady w tym zakresie. »
Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas leczenia pacjentów w czasie pandemii
Twój sposób postępowania zależy od tego, czy masz podpisany kontrakt z NFZ. Sprawdź, jaką procedurę wdrożyć w przypadku zawieszenia przyjęć oraz jakie dokumenty wypełniać. Pamiętaj także o tym, aby każdorazowo pacjent przed leczeniem wypełniał stosowne zaświadczenie. »
E-dokumentacja medyczna. Poznaj nowe obowiązki administratora danych osobowych
Nowe rozporządzenie o dokumentacji medycznej skutkuje uruchomieniem wielu procedur w placówce, począwszy od spełnienia odpowiednich wymagań informatycznych co do systemu IT, a skończywszy na przestrzeganiu regulacji RODO. Jak zatem zgodnie z przepisami rozpocząć prowadzenie dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej? »
Jak przeprowadzić analizę ryzyka w przypadku wprowadzenia e-dokumentacji medycznej
Od stycznia 2021 roku prowadzenie przez podmioty wykonujące działalność leczniczą dokumentacji medycznej zasadniczo powinno mieć miejsce w formie elektronicznej. Ponieważ w takiej dokumentacji przetwarzany jest szereg danych osobowych, przed rozpoczęciem ich przetwarzania w systemie informatycznym niezbędne jest oszacowanie ryzyka. »
Zabezpieczenia w przypadku wprowadzenia e-dokumentacji medycznej
Szacowanie ryzyka jest procesem, który nie może kończyć się na przygotowaniu jednorazowego raportu. Konieczne jest wdrożenie odpowiedniej procedury mającej na celu systematyczne dokonywanie oceny poziomu ryzyka i weryfikację, czy wdrożone środki są w dalszym ciągu wystarczające, a także czy nie pojawiły się nowe zagrożenia/podatności. Konieczne jest przy tym uwzględnienie tego, że z uwagi na istotność danych zawartych w dokumentacji medycznej poziom ochrony powinien być możliwie wysoki. »
Regulamin udzielania świadczeń zdrowotnych za pomocą środków porozumiewania się na odległość
Udzielając teleporad za pośrednictwem specjalnej aplikacji udostępnionej przez Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia, warto opracować regulamin udzielania świadczeń zdrowotnych za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Sprawdź, jak go sformułować i jakie powinien zawierać elementy. »
COVID-19 – choroba zawodowa
Ministerstwo Zdrowia uznało COVID-19 – chorobę zakaźną wywołaną wirusem SARS-CoV-2 – za chorobę zawodową, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że spowodowało ją działanie czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo pojawiła się w związku ze sposobem wykonywania pracy. Jest to odpowiedź na apel Naczelnej Rady Lekarskiej. »
Prawa pacjenta w dobie koronawirusa
Przyzwyczailiśmy się, że prawa pacjenta są bardzo ważne i muszą być respektowane przez podmioty ochrony zdrowia oraz ich pracowników. Wiemy, że za zbiorowe naruszanie praw pacjenta nakładane są wysokie kary. Co jednak w czasie, gdy przestrzeganie praw pacjenta jest technicznie niewykonalne? Z e-booka dowiesz się: czy zamknięcie gabinetów narusza prawa pacjentów jakie świadczenia musisz zagwarantować pacjentom podczas pandemii czy można się spodziewać fali pozwów o ograniczenie praw pacjenta po zakończeniu pandemii »
Badania medycyny pracy w okresie epidemii koronawirusa – najnowsze zmiany
Na okres pandemii zawieszono obowiązek wystawiania skierowań na badania okresowe medycyny pracy. Działalność wielu tego typu placówek zawieszono, a w przypadku badań, których przeprowadzenie jest niezbędne, dopuszczono teleporady i możliwość wydania orzeczenia przez lekarza innej niż medycyna pracy specjalizacji. »
Telemedycyna w dobie pandemii – jak stosować
W obliczu nowej sytuacji, z jaką mamy obecnie do czynienia, telemedycyna okazuje się środkiem, który może pomóc pacjentom, ale także lekarzom dotrzeć do jak największej liczby osób potrzebujących w tym momencie pomocy niezwiązanej z koronawirusem, tak aby nie narażać siebie, swoich pracowników i samych pacjentów. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »