Rejestracja

Pacjenci powinni bez przeszkód móc dodzwonić się do rejestracji

Placówka medyczna odpowiada za zapewnienie pacjentowi możliwości kontaktu telefonicznego bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że połączenia telefoniczne powinny być odebrane szybko bądź po krótkim czasie oczekiwania. Potwierdziło to orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i wcześniejsze stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta. Sprawdź!

Badania profilaktyczne

Premie za pomoc pacjentom w skorzystaniu z programu „Profilaktyka 40 plus” – kiedy je otrzymasz

Pilotażowy program „Profilaktyka 40 Plus” obowiązuje do końca 2023 roku. Resort zdrowia zdecydował, że przyzna premie przychodniom, które pomogą pacjentowi w wypełnieniu ankiety i pokierują pacjenta na badania. Sprawdź, jakie są warunki otrzymania takiej premii i ile ona wynosi.

Prawa pacjenta

Respektowanie prawa pacjenta do informacji jest obowiązkiem lekarza – przegląd orzecznictwa

Wyroki Sądu Najwyższego związane z ochroną praw pacjenta tworzą trwałą linię orzecznictwa. Taka linia ugruntowała się choćby w kwestii obowiązku respektowania przez lekarzy prawa pacjenta do informacji. Sprawdź, jakie w związku z tym są obowiązki lekarza.

ochrona prawna

Czy ochrona praw osób interpłciowych w dokumentacji medycznej jest wystarczająca

Chociaż przepisy krajowe gwarantują każdemu prawo do uzyskania rzetelnych informacji o swoim stanie zdrowia, możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, brak regulacji terapii zaburzeń rozwoju płci budzi obawy o naruszenia praw osób interpłciowych przez niepotrzebne interwencje chirurgiczne. Sprawdzamy, jak to wygląda w praktyce.

Kolejka

Elektroniczna rejestracja centralna – jak uprości kolejki w ochronie zdrowia

Kolejki do lekarzy w przychodniach potrafią uprzykrzyć życie niejednemu pacjentowi. Jednak resort zdrowia właśnie pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami, które mają usprawnić i skrócić oczekiwanie do specjalistów czy na badania opłacane ze składek NFZ.

Kompleksowa opieka nad pacjentem

Co jest niezbędne, aby wdrożyć kompleksową opiekę nad pacjentem – case study

Edukacja, uczenie się na bazie własnych doświadczeń, porównywanie wyników z innymi podobnymi placówkami oraz zdobywanie informacji zwrotnej od pacjentów to kluczowe elementy niezbędne do pozytywnego spojrzenia na opiekę koordynowaną. Poznaj praktyczne aspekty organizowania tego typu opieki.

Umowa z NFZ

Co rozważyć przed zawarciem umowy na świadczenie usług opieki koordynowanej

Narodowy Fundusz Zdrowia podpisuje umowy z przychodniami podstawowej opieki zdrowotnej, które zamierzają wdrożyć koordynowaną opiekę nad pacjentem. Sprawdź, co należy rozważyć przed zawarciem takiej umowy.

rodzina u lekarza

Co się zmieniło w POZ – zestawienie

Opieka koordynowana to ważna zmiana, którą zapoczątkowano w 2022 roku. Jest jeden z kluczowych elementów reformy podstawowej opieki zdrowotnej. Wprowadza rozwiązania oparte na doświadczeniach pilotażu POZ PLUS, który zrealizowano w niemal 40 placówkach POZ i uczestniczyło w nim ok. 350 tys. pacjentów.

Umowa na opiekę koordynowaną z NFZ

Opieka koordynowana w POZ – co jest niezbędne, aby placówki medyczne podpisywały umowy z NFZ

Od 1 października 2022 r. w poradni lekarza podstawowej opieki zdrowotnej można objąć opieką koordynowaną pacjentów ze schorzeniami z zakresu kardiologii, diabetologii, alergologii, chorób płuc i endokrynologii. Ma to na celu zintensyfikowanie działań profilaktycznych oraz ułatwienia w leczeniu pacjentów chorych przewlekle.

lekarz rodzinny

Opieka koordynowana – na czym polega

Opieka koordynowana to szersze możliwości diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób przewlekłych u lekarza rodzinnego. Prowadzący ją lekarz w uzasadnionych przypadkach może zlecić pacjentom badania wcześniej zarezerwowane tylko dla specjalisty. Leczenie powinno obejmować również konsultacje lekarza rodzinnego ze specjalistą. Sprawdź, jak to ma wyglądać.