Lekarz

Procedury obsługi pacjenta – o czym trzeba pamiętać przy ich tworzeniu

Pracownicy rejestracji przychodni czy szpitala na co dzień działają w środowisku mocno obwarowanym przepisami. Ma to duży wpływ na komunikację z pacjentem i kwestie związane z jego obsługą. Sprawdź, na jakie kwestie prawne należy zwracać uwagę, tworząc procedury obsługi pacjenta w rejestracji?

Ewidencja dokumentacji

Jak ewidencjonować wnioski o udostępnienie dokumentacji medycznej

Placówka medyczna powinna umożliwić składanie wniosków o udostępnienie dokumentacji medycznej w każdej formie, nie tylko na piśmie. Może to również być w formie wiadomości e-mail czy ustnej. Sprawdź, jak przyjmować różne formy wniosków o udostępnienie dokumentacji medycznej.

Rejestracja_pacjenta

Jak nie dopuścić do najczęstszych błędów przy rejestracji pacjenta

Właściwe wprowadzenie danych pacjenta, weryfikacja jego ubezpieczenia przez system EWUŚ bądź inne potwierdzenie uprawnień, wskazanie trybu przyjęcia – to ważne elementy rejestracji pacjenta. Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędów?

Rejestracja pacjenta

Jakie prawa pacjenta musi respektować pracownik rejestracji medycznej

Rzecznik Praw Pacjenta uznał działania jednej z placówek za naruszające zbiorowe prawa pacjentów. Chodziło o wulgarne zachowanie się wobec pacjentów pracownika rejestracji placówki medycznej, który odmówił także pacjentowi rejestracji do lekarza. O czym musisz wiedzieć, gdy spotkasz się z takim zachowaniem personelu?

Udostępnianie e-dokumentacji

O czym musi wiedzieć osoba rejestrująca, która udostępnia dokumentację medyczną

Osoby rejestrujące najczęściej mają do czynienia z wnioskiem o wydanie kopii dokumentacji medycznej. Choć to zagadnienie wydawałoby się proste do realizacji, w świetle wielu przepisów i ich interpretacji może budzić wątpliwości. O czym więc powinna pamiętać osoba rejestrująca podczas wydawania kopii dokumentacji medycznej?

Rejestracja przychodni

Ustalenie tożsamości pacjenta – jakich zasad przestrzegać, żądając okazania dowodu osobistego

Pracownik rejestracji musi potwierdzić, czy pacjent ma prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. Czy może w tym celu prosić pacjenta o okazanie dowodu osobistego? Jeśli tak, w jaki sposób to zrobić, aby nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych?

Dokumentacja jako dowód

Czy dokumentacja medyczna może być dowodem przestrzegania procedur

Od wielu lat wzrasta liczba spraw cywilnych dotyczących roszczeń pacjentów związanych z zakażeniami szpitalnymi, a wraz z nią wysokość zasądzanych odszkodowań i zadośćuczynień. Sprawdź, jakie znaczenie w tej sytuacji ma właściwe postępowanie pozwanych jednostek opieki zdrowotnej zarówno przed procesem, jak i w trakcie postępowania sądowego.

Zgon

Jaką procedurę zastosować w przypadku śmierci pacjenta

W razie śmierci pacjenta osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym podmiotu leczniczego (może to być np. dyżurna pielęgniarka) niezwłocznie zawiadamia lekarza leczącego lub lekarza dyżurnego o śmierci pacjenta. Sprawdź, jakie jeszcze masz obowiązki w takiej sytuacji.

Rejestracja

Brak możliwości rejestracji pacjenta w konkretnym dniu – jak postąpić

Placówka POZ powinna zapewnić dostępność świadczeń lekarza zgodnie z harmonogramem pracy, najczęściej w dniu rejestracji pacjenta. Sprawdź, co możesz zrobić, gdy nie ma możliwości udzielenia świadczenia w danym dniu.

Badanie a epidemia

Czy w stanie zagrożenia epidemicznego trzeba na bieżąco wykonywać badania medycyny pracy

Czy po odwołaniu epidemii i wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego badania okresowe z zakresu medycyny pracy należy wykonywać na bieżąco, a te, których ważność przedłużono w związku z epidemią, będą musiały być przeprowadzone do 180 dni od odwołania epidemii, czy nadal pozostaną odroczone?