Kara od NFZ

Jaką karę poniosła przychodnia za prowadzenie badań klinicznych bez wiedzy pacjentów

Przychodnia, w której realizowano projekt badawczy oceniający tolerancję dwóch dawek szczepionki przeciwko grypie, podawała pacjentom dwa rodzaje preparatów – przeciwko sezonowemu wirusowi zwykłej grypy i przeciwko pandemicznemu wirusowi ptasiej grypy, nie informując ich o tym należycie. Sprawdź, na jakie naraziła się konsekwencje.

Koszt zmiany lekarza POZ

Kiedy nie musisz pobierać opłaty za zmianę lekarza POZ

Pacjent może dwukrotnie w roku zmienić lekarza POZ bezpłatnie. Trzecia lub kolejna zmiana lekarza POZ będzie się już wiązała z koniecznością pobrania opłaty przez placówkę medyczną. Przepisy jednak przewidują wyjątki od tej reguły. Sprawdź, kiedy nie pobierzesz opłaty od pacjenta za zmianę lekarza POZ, bez względu na to, który to będzie raz.

Odmowa leczenia

Odmowa leczenia pacjenta – kiedy lekarz może skorzystać z tego prawa

Odmowa leczenia pacjenta może nastąpić w kilku sytuacjach, ale musi być uzasadniona, odnotowana w dokumentacji medycznej i zgodna z etyką lekarską oraz obowiązującymi przepisami. Sprawdź, jakie to przypadki.

Rejestracja przez telefon

Rejestrowanie pacjenta przez telefon – o czym musisz pamiętać

„To ode mnie nie zależy”, „Nie pomogę panu/pani” – takie mało profesjonalne sformułowania wciąż można usłyszeć, dzwoniąc do wielu gabinetów lekarskich i placówek medycznych. Jaką funkcję pełni rejestracja telefoniczna w placówce ochrony zdrowia? Poznaj schematy rozmów telefonicznych i dobre praktyki.

Bezpieczny szpital

Deklaracja „Bezpieczny szpital to bezpieczny pacjent” – sprawdź, dlaczego warto się przyłączyć

Każdego roku dochodzi aż do 37 000 zakłuć wśród personelu medycznego podczas wykonywania codziennych zadań. Według danych WHO 37% zakażeń WZW typu B, 39% WZW typu C oraz 4,4% HIV – rozpoznawanych jest po zranieniu się sprzętem używanym w placówkach ochrony zdrowia. Konsekwencją tego typu zdarzeń są zakażenia personelu medycznego poważnymi chorobami zakaźnymi, co przyczynia się do absencji w pracy. Sprawdź, co może zwiększyć bezpieczeństwo w placówkach medycznych.

Rejestracja

Pacjenci powinni bez przeszkód móc dodzwonić się do rejestracji

Placówka medyczna odpowiada za zapewnienie pacjentowi możliwości kontaktu telefonicznego bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że połączenia telefoniczne powinny być odebrane szybko bądź po krótkim czasie oczekiwania. Potwierdziło to orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i wcześniejsze stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta. Sprawdź!

Badania profilaktyczne

Premie za pomoc pacjentom w skorzystaniu z programu „Profilaktyka 40 plus” – kiedy je otrzymasz

Pilotażowy program „Profilaktyka 40 Plus” obowiązuje do końca 2023 roku. Resort zdrowia zdecydował, że przyzna premie przychodniom, które pomogą pacjentowi w wypełnieniu ankiety i pokierują pacjenta na badania. Sprawdź, jakie są warunki otrzymania takiej premii i ile ona wynosi.

Prawa pacjenta

Respektowanie prawa pacjenta do informacji jest obowiązkiem lekarza – przegląd orzecznictwa

Wyroki Sądu Najwyższego związane z ochroną praw pacjenta tworzą trwałą linię orzecznictwa. Taka linia ugruntowała się choćby w kwestii obowiązku respektowania przez lekarzy prawa pacjenta do informacji. Sprawdź, jakie w związku z tym są obowiązki lekarza.

ochrona prawna

Czy ochrona praw osób interpłciowych w dokumentacji medycznej jest wystarczająca

Chociaż przepisy krajowe gwarantują każdemu prawo do uzyskania rzetelnych informacji o swoim stanie zdrowia, możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, brak regulacji terapii zaburzeń rozwoju płci budzi obawy o naruszenia praw osób interpłciowych przez niepotrzebne interwencje chirurgiczne. Sprawdzamy, jak to wygląda w praktyce.

Kolejka

Elektroniczna rejestracja centralna – jak uprości kolejki w ochronie zdrowia

Kolejki do lekarzy w przychodniach potrafią uprzykrzyć życie niejednemu pacjentowi. Jednak resort zdrowia właśnie pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami, które mają usprawnić i skrócić oczekiwanie do specjalistów czy na badania opłacane ze składek NFZ.