Przedłużono dotychczasowe zasady zgłaszania niepożądanego odczynu poszczepiennego (NOP)
O kolejne 12 miesięcy przedłużono obowiązywanie przepisu § 2 ust. 2 rozporządzenia ministra zdrowia z 31 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie niepożądanych odczynów poszczepiennych oraz kryteriów ich rozpoznawania. »
Wydłużono termin na wprowadzenie elektronicznej postaci dokumentacji medycznej w ratownictwie medycznym
W nowelizacji rozporządzenia ministra zdrowia z 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania wprowadzono zmianę w § 72 w ust. 3 rozporządzenia w zakresie terminu, w którym dysponenci zespołów ratownictwa medycznego, w tym lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, mogą prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra zdrowia z 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, tj. w postaci papierowej. Zgodnie z treścią obecnie obowiązującego przepisu § 72 w ust. 3 rozporządzenia – mogą to robić do 31 grudnia 2021 r. W projekcie rozporządzenia wydłuża się tę możliwość do 31 grudnia 2022 r. Projekt rozporządzenia nie wprowadza nowych obowiązków dla dysponentów zespołów ratownictwa medycznego, a jedynie utrzymuje przez rok 2022 status quo w zakresie dokumentowania świadczeń zdrowotnych. Czytaj więcej na temat e-zdrowia w dokmed24.pl» »
E-skierowania na rehabilitację i świadczenia psychiatryczne
Od 1 października 2021 r. e-skierowania mają być wystawiane na rehabilitację leczniczą, a od 1 listopada 2021 r. na świadczenia z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Takie zmiany zakłada nowelizacja rozporządzenia w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej z 6 września br. Jak czytamy w uzasadnieniu do nowych regulacji, wychodzą one naprzeciw oczekiwaniom zgłaszanym wielokrotnie przez przedstawicieli samorządu zawodowego lekarzy i stanowią dalszy krok w procesie informatyzacji polskiego systemu opieki zdrowotnej. Czytaj też: Na kolejne świadczenia zdrowotne wystawisz e-skierowanie – sprawdź, na jakie i od kiedy» Czytaj więcej na temat e-zdrowia w dokmed24.pl» »
Limit teleporad w POZ
Do standardu organizacyjnego teleporad w POZ od 1 września 2021 r. wprowadzono zasadę, że to od pacjenta i preferowanej przez niego formy wizyty zależy, czy świadczenie zostanie udzielone w formie tradycyjnej czy teleporady. Dodatkowo wskaźnik teleporad w POZ nie może przekroczyć 90% wszystkich porad lekarskich zrealizowanych przez świadczeniodawcę w okresie sprawozdawczym. Przekroczenie tego wskaźnika grozi świadczeniodawcy rozwiązaniem kontraktu przez NFZ bez zachowania okresu wypowiedzenia. »
Raport dotyczący informatyzacji placówek medycznych
Około 2/3 placówek ma rozwiązania IT pozwalające na prowadzenie elektronicznej dokumentacji – tak wynika z badania ankietowego prowadzonego przez Centrum e-Zdrowia, skierowanego do podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Celem badania było uzyskanie aktualnej wiedzy dotyczącej stopnia przygotowania tych podmiotów do wypełnienia obowiązków w zakresie prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej określonej w ustawie z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji i w rozporządzeniu ministra zdrowia z 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej. Dodatkowo podmioty lecznicze przekazały informacje dotyczące wykorzystywania w ramach prowadzonej działalności rozwiązań z obszaru nowych technologii, zwłaszcza telemedycyny. Raport dostępny jest tutaj >> »
Pilotaż programu opasek telemedycznych dla pacjentów po COVID-19
Placówki podstawowej opieki zdrowotnej, które mają umowę z NFZ, do 12 sierpnia mogą składać wnioski do pilotażowego programu opasek telemedycznych dla pacjentów po COVID-19. Pilotaż obejmie tysiąc pełnoletnich pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, którzy z powodu choroby trafili do szpitala lub u których stwierdzono zmiany w obrazie radiologicznym świadczące o zakażeniu wirusowym. Program zakłada wykorzystanie opasek telemedycznych w warunkach domowych do stałego pomiaru paramentów życiowych pacjenta, który przechorował COVID-19 i zapewnia możliwość zdalnego ich monitorowania. Placówki, które zostaną zakwalifikowane do programu, otrzymają opaski telemedyczne, które następnie udostępnią ozdrowieńcom. Dzięki nim stan zdrowia pacjenta będzie monitorowany. Mierzone będzie jego tętno i saturacja, a w razie zagrożenia dla zdrowia dane będą przesyłane na platformę DOM. Opaska zawiera przycisk SOS oznaczony alfabetem Braille’a, detektor upadku, lokalizację GPS i aGPS użytkownika, co pozwoli na identyfikację obszaru jego przebywania, jeśli system wykryje upadek bądź pacjent naciśnie guzik alarmowy. Z kolei personalny asystent głosowy poinformuje go o konieczności zażycia leków oraz o uruchomieniu, naładowaniu i rozładowaniu opaski. Za każdy tydzień monitoringu parametrów życiowych pacjenta placówka otrzyma 100 zł brutto. »
Od 1 lipca wymiana EDM i raportowanie zdarzeń medycznych
Od 1 lipca 2021 r. usługodawcy mają obowiązek za pośrednictwem Systemu Informacji Medycznej zapewnić możliwość wymiany danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej określonej w rozporządzeniu ministra zdrowia z 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej. »
Kwestionariusz przed szczepieniem na COVID-19 dostępny na IKP
Lekarz lub inny pracownik medyczny kwalifikuje pacjentów do szczepienia na podstawie m.in. wstępnego kwestionariusza badania przesiewowego. Kwestionariusz zawiera pytania o stan zdrowia, przebyte choroby, a także chorowanie na COVID-19 i objawy wskazujące na prawdopodobieństwo zakażenia koronawirusem. »
NFZ utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu
NFZ utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, na którą można dzwonić w godzinach, gdy nie działają przychodnie POZ. Pacjenci otrzymają tam poradę medyczną, a w razie potrzeby również e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna pod bezpłatnym numerem 800 137 200. Pacjenci otrzymają tam niezbędną pomoc medyczną od godz. 18.00 do 8.00 oraz w weekendy i święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Teleplatforma ma na celu usprawnienie systemu opieki zdrowotnej i ułatwienie pacjentom w dostępie do lekarza. Teleplatforma jest skierowana do pacjentów ubezpieczonych w Polsce, będzie ona jednak obsługiwana w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Połączenie z numerem TPK - 800 137 200 - jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju. Czytaj też: Teleporady – czego nie może zabraknąć w procedurach bezpieczeństwa» Czytaj również: Kiedy teleporada powinna być wykluczona» Czytaj też: Jak poprawić dostępność teleporad dla niepełnosprawnych» »
- « pierwsza
- «
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- »
- ostatnia »