Będą kary za niepodłączenie się do systemu P1
Do konsultacji trafił projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, który zakłada wprowadzenie od 1 lipca 2020 roku kar za niepodłączenie się do systemu P1 - 5.000 zł dla szpitali, 1.000 zł dla innych podmiotów. Obowiązek podłączenia się do tego systemu wiąże się z koniecznością wystawiania recept i skierowań w postaci elektronicznej. Wystawianie e-recept będzie obowiązkowe od 8 stycznia 202 r., a e-skierowań od 2021 r. Czytaj też: Jak się podłączyć do Platformy P1, aby wystawiać e-recepty» »
Od 2020 roku sanepid pod większą kontrolą ministra zdrowia
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Minister zdrowia będzie miał większy nadzór nad realizacją zadań przez sanepid. Najważniejsze rozwiązania to: Zwiększono rolę koordynacyjno-nadzorczą Głównego Inspektora Sanitarnego w celu zapewnienia mu możliwości sprawowania skutecznego nadzoru dotyczącego zdrowia publicznego oraz podejmowania decyzji umożliwiających bezzwłoczne i adekwatne do zagrożenia uruchomienie działań przez służby sanitarno-epidemiologiczne w całym kraju. Główny Inspektor Sanitarny – kierując Państwową Inspekcją Sanitarną – zyska wobec niej nowe kompetencje i będzie decydował o kierunkach jej działania. W przypadku wystąpienia zagrożenia zdrowia publicznego, przede wszystkim zagrożenia epidemiologicznego lub zagrożenia jakości zdrowotnej żywności, Główny Inspektor Sanitarny będzie koordynował działalność organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Główny Inspektor Sanitarny będzie powoływał i odwoływał państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych i państwowych granicznych inspektorów sanitarnych (za zgodą wojewody). Z kolei państwowy wojewódzki inspektor sanitarny będzie powoływał/odwoływał państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych (po zasięgnięciu opinii wojewody). Wojewodom będą podlegać państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni i państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni. Doprecyzowano kwestię wydawania zgód na wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych przez państwowych inspektorów sanitarnych i ich zastępców. Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r. »
Wdrażanie rozwiązań e-zdrowia - rząd przyjął projekt ustawy
Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań e-zdrowia. Projekt zawiera największy w historii pakiet zmian służący przyspieszeniu informatyzacji systemu ochrony zdrowia w Polsce. Z wprowadzanych zmian skorzystają przede wszystkim pacjenci, którzy będą mogli m.in.: otrzymać bezpłatne leki w ramach programu 75+ także podczas wizyty u lekarza specjalisty i przy wypisie ze szpitala; założyć w placówce podstawowej opieki zdrowotnej Internetowe Konto Pacjenta (IKP) oraz potwierdzić w niej Profil Zaufany; złożyć zdalnie deklarację wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej; przeglądać aktualną listę podmiotów mających kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia wraz z informacją o zakresie oferowanych usług oraz najbliższym wolnym terminie; wystąpić zdalnie o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego; uzyskać informację o dopasowanej do swoich potrzeb ofercie badań profilaktycznych finansowanych ze środków publicznych; otrzymać SMS, mail lub powiadomienie o wycofanych z obrotu lekach, które wykupili w aptece; skorzystać z rejestracji w placówce medycznej przy pomocy aplikacji mObywatel; w łatwy i szybki sposób zrealizować e-receptę przy użyciu e-dowodu osobistego; mieć dostęp do IKP na urządzeniu mobilnym ocenić, za pomocą interaktywnej ankiety, jakość usług medycznych sfinansowanych przez NFZ. Nowe przepisy odpowiadają także na postulaty zgłaszane przez środowisko medyczne i obejmą: wprowadzenie mechanizmu automatycznie określającego poziom odpłatności leków na e-recepcie na podstawie wskazania medycznego; wydłużenie okresu realizacji e-recepty do 360 dni; automatyczne udostępnienie zawartych w platformie e-zdrowie (P1) danych pacjenta lekarzom przyjmującym (w praktyce lekarza rodzinnego); poszerzenie uprawnień asystentów medycznych o możliwość wystawienia, na podstawie dokumentacji medycznej, e-recept oraz e-skierowań; stworzenie rejestru uprawnień dodatkowych pacjentów, które m.in. będą automatycznie przypisywane podczas wystawiania e-recept; rozszerzenie katalogu osób objętych tzw. receptami „pro familae”, o osoby pozostające we wspólnym pożyciu oraz o dalszych członków rodziny; umożliwienie lekarzowi dokonywania wyboru między refundowanymi odpowiednikami w przypadku leków określonych w obwieszczeniu refundacyjnym. Przewidziano także kolejne środki przeznaczone na informatyzację świadczeń opieki zdrowotnej – dodatkowy budżet na lata 2020-2022 wyniesie 150 mln złotych. Dzięki wprowadzanym zmianom możliwe stanie się także wdrożenie e-recepty transgranicznej, tj. możliwej do zrealizowania w innych krajach Unii Europejskiej. Projekt wprowadza także zmiany do zasad prowadzenia rejestrów oraz wymiany danych między Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Wejście w życie ustawy będzie także stanowiło zakończenie działań ministra zdrowia dotyczących likwidacji obowiązku stosowania pieczątek (przez usunięcie go z obowiązujących przepisów), a także nałożenie na NFZ obowiązku wyeliminowania ich z dokumentów funkcjonujących na podstawie zarządzeń prezesa w ramach wprowadzanych ułatwień w obiegu dokumentacji, w tym ich elektronizacji. »
Od 1 czerwca jednakowe kary za błędne określenie poziomu refundacji
Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, którą podpisał prezydent, ujednolica charakter i wysokość kar z tytułu błędnego określenia poziomu refundacji recept. Oznacza to, że wszystkie podmioty podlegające kontroli NFZ będą traktowane na takich samych zasadach. Nowelizacja ogranicza też katalog sytuacji podlegających karom administracyjnym. Ustawa dodaje do ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw przepis przejściowy, na podstawie którego NFZ nie będzie pobierał lub dochodził kar określonych w wystąpieniach pokontrolnych kończących postępowania prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy, których wartość jednorazowo nie przekracza 500 zł. Ustawa wchodzi w życie 1 czerwca 2019 r. »
Od 4 maja pierwsza kopia dokumentacji medycznej bez opłaty
Od 4 maja 2019 r. pacjent bądź jego przedstawiciel ustawowy otrzyma dokumentację medyczną udostępnianą mu po raz pierwszy bez opłat. To efekt wejścia w życie tzw. ustawy sektorowej wdrażającej unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych RODO. Ustawa wprowadza do ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przepis, że opłat nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu, wydając dokumentację po raz pierwszy. Pacjent będzie mógł złożyć wniosek o udostępnienie mu całej dokumentacji medycznej pacjenta lub tylko wybranej jej części. Placówka medyczna będzie mogła pobrać opłatę jedynie przy kolejnym udostępnieniu tych samych dokumentów. Tzw. ustawa sektorowa wdrażająca RODO wprowadza wiele zmian w ponad 160 ustawach z różnych dziedzin, w tym także dotyczących ochrony zdrowia. Jej wprowadzenie było konieczne z względu na to, że od 25 maja 2018 r. obowiązują przepisy rozporządzenia unijnego RODO. »
Rząd przyjął projekt ustawy ws. kar nakładanych przez NFZ
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zakłada zmianę katalogu warunków niezbędnych do nałożenia kar administracyjnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Chodzi o zrównanie sytuacji świadczeniodawców posiadających umowę z NFZ i osób uprawnionych do wystawiania recept refundowanych, które nie mają takiej umowy, a również podlegają kontroli. Dzięki nowym przepisom, kary – będące konsekwencją nieuprawnionej ordynacji leków refundowanych (np. niezgodnej z uprawnieniami świadczeniobiorcy lub osoby wystawiającej receptę) – będą ujednolicone pod względem charakteru i wysokości. Projekt zakłada również wprowadzenie przepisu określającego jednoznacznie sposób postępowania w przypadku kar określonych w wystąpieniach pokontrolnych kończących postępowania prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, których wartość jednorazowo nie przekracza 500 zł. Nowe rozwiązania mają wejść w życie 31 maja 2019 r. »
Prezydent podpisał ustawę wdrażającą RODO
Prezydent podpisał ustawę z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), która wprowadza nowelizacje do 162 ustaw. Zmiany mają na celu usunięcie przepisów, które są sprzeczne z RODO i powielają rozwiązania zawarte w RODO. Celem nowelizacji jest też dostosowanie rozwiązań przewidzianych w RODO do specyfiki polskiego porządku prawnego. Ustawa wprowadza liczne zmiany. Jeśli chodzi o sektor zdrowia będzie to m.in. nowelizacja ustawy pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zmiany wprowadzone do ustawy obejmują: wskazanie podmiotów wykonujących obowiązki administratora danych, określenie warunków pobierania opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej, wprowadzenie obowiązku zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem przez osoby, które w związku z realizacją umowy o powierzeniu przetwarzania danych osobowych uzyskały dostęp do tych informacji, obowiązek zachowania tajemnicy istnieje także po śmierci pacjenta. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. »
Sejm uchwalił ustawę ws. RODO
Mimo iż przepisy RODO stosujemy od 25 maja 2018 roku, to dopiero teraz skończyły się prace legislacyjne nad nowelizacją przepisów wprowadzających do RODO - ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679, tzw. ustawy sektorowej. Ustawa ta dostosowuje polski porządek prawny do RODO, zwłaszcza przez usunięcie przepisów, które są sprzeczne z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych lub powielają rozwiązania w nim zawarte. Przepisy wprowadzające do RODO zmieniają zapisy aż 168 innych ustaw, w tym dotyczących sektora zdrowia, np. ustaw o świadczeniach opieki zdrowotnej i o ochronie zdrowia psychicznego. Ustawa teraz trafi do Senatu, a potem trafi do podpisu prezydenta. »
Sejm uchwalił: Kontrola NFZ będzie skuteczniejsza
Koncentracja służb kontrolnych NFZ, które obecnie funkcjonują w oddziałach wojewódzkich i centrali NFZ – takie zmiany zakłada projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw uchwalony przez Sejm. W praktyce będzie to przeniesienie uprawnień kontrolnych na poziom prezesa NFZ, a wydziały kontroli wojewódzkich oddziałów Funduszu zostaną włączone do departamentu kontroli w centrali NFZ. Po zmianach, to prezes Funduszu będzie mógł przeprowadzić kontrolę realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ustalenia z kontroli zamieszczane będą w jednym dokumencie: wystąpieniu pokontrolnym (rezygnacja z protokołu z kontroli). Komunikacja między prezesem NFZ, kontrolerami a podmiotem kontrolowanym ma być prowadzona za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W projekcie przewidziano utworzenie korpusu kontrolerskiego w centrali NFZ - wejdą do niego pracownicy Funduszu będący kontrolerami, którzy zostaną wyposażeni w kompetencje i narzędzia do przeprowadzenia sprawnej i skutecznej kontroli. Nowelizacja zakłada zakaz jednoczesnej kontroli ze strony ministra zdrowia i NFZ. Jednocześnie NFZ po przeprowadzeniu kontroli w danym zakresie nie będzie mógł ponownie skontrolować tego samego obszaru w tym samym podmiocie. Czas trwania wszystkich kontroli NFZ w jednostkach podmiotu kontrolowanego w roku kalendarzowym nie będzie mógł przekroczyć określonej liczby dni roboczych (z wyłączeniem kontroli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia szpitalnego). Liczba dni kontroli ma być powiązana z wielkością kwoty wypłaconej podmiotowi kontrolowanemu przez NFZ w roku poprzednim. Przykładowo w przypadku kontraktu o wartości do 2 mln zł kontrola Funduszu będzie mogła trwać 12 dni. »
- « pierwsza
- «
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- »
- ostatnia »