
Jak bezpiecznie wdrożyć EDM w placówce medycznej krok po kroku
Obecnie dokumentacja medyczna jest głównie prowadzona w formie elektronicznej. Zgodnie z par. 1 rozporządzenia ministra zdrowia z 6 kwietnia 2020 r. dokumentacja może mieć nadal papierową postać wyłącznie w przypadku, gdy przepisy lub warunki organizacyjno-techniczne tego wymagają, ale stanowi to już rzadkość. Uzyskaj więcej informacji na temat elektronicznej dokumentacji medycznej i jej wdrożenia.

Prowadzisz elektroniczną dokumentację medyczną – wykorzystuj szablony wizyt
Dobrze prowadzona dokumentacja medyczna w formie elektronicznej może być lepszym dowodem na obronę lekarza i podmiotu leczniczego w sprawie sądowej niż papierowa dokumentacja medyczna. Stosowanie szablonu wizyty porządkuje przebieg wizyty, dokładnie wyznaczając jej kolejne elementy. O czym jeszcze należy pamiętać?

Ochrona danych pacjentów w placówkach medycznych: jak zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych i informacji medycznych
Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) zawiera dane osobowe pacjentów, co oznacza konieczność integralności danych i jej odpowiedniego zabezpieczenia zgodnie z RODO. Poznaj kluczowe przepisy i wytyczne, które pomogą chronić te wrażliwe dane w Twojej placówce.

Elektroniczny obieg dokumentów w placówce medycznej – jak porządkować dokumentację medyczną zgodnie z przepisami
Zakładanie kartoteki, nadawanie uprawnień, backupy i udostępnianie wyników – każdy z tych etapów ma wpływ na sprawne działanie placówki. Sprawdź, jak zaplanować obieg e-dokumentacji, by uniknąć chaosu i utrzymać ciągłość opieki nad pacjentem.

Od 2026 roku dokumentacja medyczna ratownictwa medycznego w pełni cyfrowa
Od 1 stycznia 2026 r. dokumentacja medyczna działań ratunkowych – zarówno tych prowadzonych przez zespoły naziemne, jak i lotnicze – będzie tworzona wyłącznie w formie elektronicznej. Nowe przepisy to nie tylko krok w stronę cyfryzacji ochrony zdrowia, lecz przede wszystkim duże wyzwanie organizacyjne i technologiczne dla zarządzających szpitalami, dyspozytorniami oraz innymi jednostkami włączonymi w system Państwowego Ratownictwa Medycznego. Sprawdź!

Digitalizacja deklaracji wyboru lekarza POZ – czy placówka medyczna może zniszczyć dokumentację?
Czy w przypadku gromadzenia deklaracji papierowych placówka medyczna ma prawo je zdigitalizować i następnie zniszczyć oryginał, nie narażając się jednocześnie na odmowę wypłaty wynagrodzenia z NFZ?

Profilaktyka 40 PLUS – program przedłużony do 30 kwietnia 2025
Blisko 5 milionów pacjentów skorzystało już z badań w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS, co świadczy o jego ogromnej popularności. Przedłużenie programu do 30 kwietnia 2025 r. to dla placówek medycznych szansa na dalsze wspieranie profilaktyki zdrowotnej. Dowiedz się, jak sprawnie realizować badania i angażować pacjentów!

Przesunięcie terminu raportowania danych o zakażeniach wirusem SARS-CoV-2 przez szpitale do RCB
Nowy termin rozpoczęcia obowiązku raportowania danych o pacjentach z podejrzeniem lub potwierdzonym zakażeniem SARS-CoV-2 do RCB to 3 stycznia 2026 r. Placówki medyczne, które udzielają takich świadczeń, zyskają dodatkowy rok – czas na dostosowanie systemów informatycznych do nowych wymagań. Sprawdź szczegóły.

Weryfikacja uprawnień dodatkowych na receptach – nowe zasady od 1 stycznia 2025 r.
Od 1 stycznia 2025 r. Centrum e-Zdrowia weryfikuje uprawnienia dodatkowe na receptach, takie jak S, DZ i C. Nowe zasady usprawniają proces, ale mogą powodować trudności w niektórych systemach gabinetowych. Dowiedz się, jak działają nowe przepisy i co zrobić, by uniknąć problemów!

Informatyzacja podmiotów leczniczych – gdzie jesteśmy i co należy poprawić
Centrum e-Zdrowia 10 grudnia 2024 r. zorganizowało konferencję o nazwie „Perspektywy e-zdrowia”. Jej tematem przewodnim były wyzwania dla systemu ochrony zdrowia w dobie cyberzagrożeń. Wnioski z konferencji warto zestawić z praktyką dużych i małych podmiotów wykonujących działalność leczniczą (PWDL).