Prawo do odwiedzin w szpitalu jako podstawowe prawo pacjenta
Prawo do odwiedzin w szpitalu to fundamentalne prawo każdego pacjenta. Może być ograniczone jedynie w przypadkach zagrożeń epidemicznych lub bezpieczeństwa. Niektóre szpitale wprowadzają jednak zbyt rygorystyczne ograniczenia, nawet dla dzieci. Poznaj wyrok sądu w tej sprawie!
Zrozumienie powagi błędów medycznych podczas porodu
Niekiedy błędy medyczne w trakcie porodu prowadzą do tragicznych konsekwencji. Takie przypadki rzucają cień na profesjonalizm personelu medycznego i stawiają rodziny w sytuacji, gdzie ich jedyną drogą jest walka o sprawiedliwość w sądzie. Dowiedz się więcej o procesie dochodzenia roszczeń z tytułu błędów medycznych, który może doprowadzić do uzyskania odszkodowania i zadośćuczynienia za niewyobrażalną krzywdę.
Czy kierownik przychodni może być jednocześnie rejestratorem medycznym
Czy przepisy dopuszczają, aby kierownik przychodni pełnił jednocześnie funkcję rejestratora medycznego? Czy ten obowiązek wymaga wprowadzenia wewnętrznych regulacji przez przychodnie?
Nowe przepisy usprawniające obsługę pacjentów w placówkach medycznych
W marcu wprowadzono kilka ważnych zmian dla przychodni i szpitali. Są to roczne e-recepty z możliwością wydawania leków na 120 dni, usprawnienie obsługi w SOR oraz wprowadzenie e-skierowań na leczenie uzdrowiskowe. Oto, jak nowe zasady mogą wpłynąć na działanie placówek medycznych.
Przewinienia mniejszej wagi w praktyce medycznej – odpowiedzialność dyscyplinarna lekarzy za dokumentację
Czasem nagana jest wystarczającą karą dla lekarza za źle prowadzoną dokumentację medyczną. Dopuszczalne jest bowiem stosowanie konstrukcji „przewinienia mniejszej wagi” w sytuacjach, w których stopień społecznej szkodliwości przewinienia jest nieznaczny, a sam fakt prowadzenia długotrwałego postępowania dyscyplinarnego stanowi dostateczną dolegliwość dla obwinionego, co powoduje, że można uznać, że cele tego postępowania są spełnione.
Wynik badania odbiega od normy, jak informować o tym pacjenta
Dostęp do dokumentacji medycznej jest jednym z podstawowych praw pacjenta, a jej wydanie powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Jak jednak postąpić, gdy placówka medyczna otrzymuje wyniki pacjenta, które wskazują na poważną chorobę? Kto może w takiej sytuacji informować o tym pacjenta, aby nie narazić placówki medycznej na roszczenia?
Nowe zasady ustalania wysokości odszkodowań za błędy medyczne
Fundusz Kompensacyjny działający przy Rzeczniku Praw Pacjenta, który oferuje odszkodowania osobom poszkodowanym w wyniku błędów medycznych, uruchomiono w 2023 roku. Dzięki ustawie z 16 czerwca 2023 r. wprowadzono system, który ma na celu uproszczenie procesu ubiegania się o rekompensatę, eliminując potrzebę występowania do sądu. Obecnie trwają prace nad rozporządzeniem ministra zdrowia, niezbędnym do rozpoczęcia procesu wypłacania odszkodowań. Oto szczegóły.
Właściwa identyfikacja pacjenta przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego – najnowsze zmiany
Właściwa identyfikacja pacjenta ma znaczenie przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego. Jest to ważne z tego względu, aby nie doszło do pomyłki w udzieleniu świadczenia niewłaściwej osobie. Zobacz, jak powinna wyglądać i kto powinien zapewnić identyfikację pacjenta przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego?
Zadania zespołu ds. świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia określa funkcje zespołu powołanego do oceny wniosków o odszkodowania z Funduszu Kompensacyjnego, w tym procedury opracowywania opinii na temat zdarzeń medycznych i ich konsekwencji. Sprawdź, jak będzie zorganizowana praca tego zespołu.
Zasady przyjęć w podstawowej opiece zdrowotnej spoza listy pacjentów zadeklarowanych do przychodni
Mimo że przepisy przewidują taką możliwość, wiele przychodni nie realizuje przyjęć pacjentów spoza rejonu i niezadeklarowanych, ograniczając przyjęcia do pacjentów zadeklarowanych. Sprawdź, z jakich przepisów wynika obowiązek przyjęcia pacjentów niezadeklarowanych do danej przychodni, zwłaszcza w stanach nagłych, i czy wiąże się on z przyjęciem nowej deklaracji od pacjenta?