Brak możliwości rejestracji pacjenta w konkretnym dniu – jak postąpić
Placówka POZ powinna zapewnić dostępność świadczeń lekarza zgodnie z harmonogramem pracy, najczęściej w dniu rejestracji pacjenta. Sprawdź, co możesz zrobić, gdy nie ma możliwości udzielenia świadczenia w danym dniu.
Czy w stanie zagrożenia epidemicznego trzeba na bieżąco wykonywać badania medycyny pracy
Czy po odwołaniu epidemii i wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego badania okresowe z zakresu medycyny pracy należy wykonywać na bieżąco, a te, których ważność przedłużono w związku z epidemią, będą musiały być przeprowadzone do 180 dni od odwołania epidemii, czy nadal pozostaną odroczone?
W jaki sposób można tłumaczyć rozmowę pacjenta z lekarzem z języka ukraińskiego na polski
Wobec braku uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia dokumentacji medycznej pacjenta w zakresie języków obcych placówka medyczna nie ma obowiązku jej tłumaczenia na język ukraiński w przypadku pacjenta obywatela Ukrainy. Sprawdź, jak sobie poradzić w takiej sytuacji.
Leczenie uchodźców wojennych z Ukrainy – o czym trzeba pamiętać, aby właściwie dokumentować świadczenia
Specustawa zabezpiecza każdemu obywatelowi Ukrainy legalnie przebywającemu w Polsce dostęp do ochrony zdrowia na tych samych zasadach, co obywatelom polskim. Sprawdź, o czym pamiętać, dokumentując leczenie Ukraińców.
Czy jest szansa, że tabletka „dzień po” nie zadziała?
Hormonalne tabletki „dzień po” uważane są za skuteczną metodę ratunkową w przypadku ryzyka, że ostatnie współżycie może prowadzić do nieplanowanej ciąży. Czy jednak faktycznie zawsze tabletka będzie niezawodna, bez względu na wszystko? Sprawdzamy, czy tabletka „dzień po” może nie zadziałać oraz jakie czynniki mogą mieć na to ewentualny wpływ.
Tworzenie fikcyjnej dokumentacji medycznej – jakie konsekwencje ponieśli lekarze
Lekarzy tworzących fikcyjną dokumentację medyczną, po to aby pomóc pacjentom w uniknięciu poboru do wojska, skazano na karę więzienia. Zapoznaj się z postanowieniami wyroku Sądu Okręgowego w Kaliszu z kwietnia 2019 roku.
Odszkodowanie za pozostawienie łańcucha w szyi pacjenta – co warto wiedzieć o roli Rzecznika Praw Pacjenta
Ostatnio w kręgu zainteresowań Rzecznika Praw Pacjenta była sprawa pacjenta, któremu wskutek błędu lekarskiego zaszyto w szyi fragment brudnego łańcucha piły elektrycznej. Rzecznik skierował w tej sprawie pismo do władz szpitala, w którym doszło do fatalnego błędu, i pomógł poszkodowanemu w dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych. Oto szczegóły.
Braki w dokumentacji medycznej a rozliczenie z NFZ – przykład z sali sądowej
Jeden z krakowskich szpitali miał oddać NFZ kwotę 4,42 mln zł. Wyjątkową okolicznością jest to, że podstawą żądania zwrotu świadczeń nie były zarzuty merytoryczne, lecz zarzuty formalne odnoszące się do dokumentacji medycznej. Poznaj wnioski, jakie płyną z wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 8 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I ACa 1828/15).
Procedura zgłaszania niepożądanych odczynów poszczepiennych krok po kroku
Zgłaszanie niepożądanych odczynów poszczepiennych to niewątpliwie ważny obowiązek. Sprawdź, jak wygląda procedura zgłaszania NOP i jakie są inne obowiązki z tym związane.
Za dowód w sprawie można uznać tylko to, co znalazło się w dokumentacji medycznej
Gdyby pacjentka poinformowała lekarzy, że popełniła błąd dietetyczny, informacja o tym musiałaby znaleźć się w karcie badania. Okoliczność ta była bowiem niezwykle ważna dla diagnozy pacjentki i podjęcia ewentualnych środków leczniczych. Sprawdź, jakie wnioski dotyczące wypełniania dokumentacji medycznej płyną z wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 20 marca 2019 r. (sygn. akt VI ACa 1316/17).