Poznaj wyjątki, kiedy dopuszczalna jest dokumentacja w formie papierowej
Od 1 stycznia 2021 r. placówki medyczne mają obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej. Wyjątkowo będziesz mógł prowadzić dokumentację medyczną w postaci papierowej, np. gdy warunki organizacyjno--techniczne uniemożliwiają jej prowadzenie w postaci elektronicznej. Jak ten zapis stosować w praktyce?
Czy zawsze musisz udostępnić pacjentowi wyniki badań laboratoryjnych
Pacjentka podczas wizyty kontrolnej refundowanej przez NFZ otrzymała skierowanie na wykonanie badań. Gdy zgłosiła się po odbiór wyników, recepcjonistka chciała ją umówić na kolejną wizytę w formie teleporady u lekarza, ale odmówiła wydania wyników. Czy postąpiła zgodnie z prawem?
Jak udostępniać dokumentację medyczną w dobie pandemii
Nawet w tych wyjątkowych czasach pandemii administrator danych musi zapewnić ochronę danych osobowych osób, których one dotyczą. W związku z tym należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby zagwarantować zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych. Sprawdź, jak w dobie koronawirusa udostępniać dokumentację medyczną.
Zlecenie na wykonanie próby zgodności – co w nim wpisać
W zleceniu na wykonanie próby zgodności wpisujesz m.in. rozpoznanie u pacjenta i oznaczasz jego grupę krwi, podając układ AB0 oraz Rh, i występujące przeciwciała odpornościowe. Precyzujesz również, czy pacjent jest biorcą pierwszorazowym, czy wielokrotnym. Sprawdź, czego nie może zabraknąć w tym dokumencie.
Czy pacjenci muszą podpisywać oświadczenia o zgodzie na zabieg elektronicznie
Zgodę na udzielenie świadczenia zdrowotnego można złożyć za pomocą Platformy P1, jednak ma ona ogólny charakter. Jak postępować w przypadku rozbudowanych, zindywidualizowanych oświadczeń w odniesieniu do konkretnego zabiegu, poprzedzonych stosowną informacją co do jego przebiegu? To i wiele innych pytań pojawia się w związku z wdrożeniem EDM. Poznaj odpowiedzi na nie.
Czy przez telefon można podać pacjentowi kod dostępu do e-recepty – stanowisko UODO
Wprowadzenie e-recept usprawniło i ułatwiło korzystanie z opieki zdrowotnej. Nikt jednak nie spodziewał się, jak istotne będzie to rozwiązanie. Przypadek, ale też ogrom pracy i zaangażowania resortu zdrowia oraz świadczeniodawców sprawiły, że elektroniczne recepty udało się w pełni wdrożyć dosłownie na dzień przed pandemią, która istotnie ograniczyła dostępność do świadczeń stacjonarnych. Jaki jest najczęstszy problem z tą formą recepty?
Czy w komunikacji zdalnej potrzebna jest zgoda pacjenta
Podczas teleporad, żeby zapewnić zgodność przetwarzania danych osobowych z prawem, należy je zbierać np. z powodu konieczności wykonania umowy. Czy trzeba jeszcze uzyskać zgodę pacjenta?
Jakie są zasady prawne udzielania świadczeń telemedycznych
Polskie prawo przewiduje i dopuszcza udzielanie teleporad medycznych. Obecnie, w dobie panującego wirusa SASR CoV-2, jest to preferowana forma kontaktu z lekarzem i pożądana zarówno przez pacjenta, jak i lekarzy. Poznaj prawne aspekty teleporad.
COVID-19: zasady przechowywania dokumentacji medycznej z e-wizyty
Potrzeba ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa i zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom, którzy mimo pandemii musieli realizować swoje potrzeby zdrowotne, w tym odbywać konsultacje z lekarzem, doprowadziła do wprowadzenia uproszczonych procedur udzielania świadczeń zdrowotnych i rozwiązań technicznych zapewniających jak najszerszy dostęp do świadczeń. Sprawdź, jak ograniczyć ryzyko związane ze skróconym okresem przechowywania dokumentacji teleporad.
Czy możesz wystawić e-receptę bez osobistego badania pacjenta
Najczęściej lekarz wystawia receptę na określone leki po osobistej wizycie i badaniu pacjenta przeprowadzonym w gabinecie. Sprawdź, kiedy możesz wystawić receptę bez osobistego badania pacjenta?