
Jak od 1 lipca 2021 r. będzie wyglądać wymiana danych między podmiotami medycznymi
Najpóźniej do 1 lipca 2021 r. Centrum e-Zdrowia ma umożliwić wymianę informacji między Systemem Informacji Medycznej a Centralnym Wykazem Usługobiorców i Centralnym Wykazem Pracowników Medycznych. Będzie to kolejny etap wdrażania rozwiązań w obszarze e-zdrowia. Sprawdź, jak będzie funkcjonować to rozwiązanie.

Jakie obowiązki mają placówki w związku z rozpowszechnieniem IKP
Na podmiocie leczniczym odbierającym oświadczenia od pacjentów ciąży obowiązek ich poinformowania o możliwości złożenia danego oświadczenia za pomocą Internetowego Konta Pacjenta i skutkach jego złożenia. Poznaj kluczowe zmiany w związku z rozpowszechnieniem się tej aplikacji.

Jak stosować standard organizacyjny opieki nad pacjentem zakażonym wirusem SARS-CoV-2
Określono sposób postępowania z pacjentem podejrzanym o zakażenie wirusem SARS-CoV-2, pacjentem zakażonym wirusem SARS-CoV-2, a także zasady zlecania badań diagnostycznych w kierunku wirusa SARS-CoV-2, w tym testu molekularnego RT-PCR. Sprawdź, jakie masz obowiązki w związku z wejściem w życie nowych standardów organizacyjnych.

Jaki podpis możesz zastosować w elektronicznej dokumentacji medycznej
Od 2021 roku ujednolicono zasady podpisywania dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej. Sprawdź, do kiedy będziesz mógł stosować podpis z użyciem wewnętrznych mechanizmów systemu teleinformatycznego.

Oświadczenia pacjenta – poznaj nowe funkcjonalności w Internetowym Koncie Pacjenta
Jeżeli pacjent zdecyduje się skorzystać z rozwiązań oferowanych przez Internetowe Konto Pacjenta i wypełni tam stosowne oświadczenia, to placówka medyczna nie będzie miała obowiązku odbierać i załączać do dokumentacji medycznej tych samych oświadczeń. Zapoznaj się z tymi nowymi rozwiązaniami.

Poznaj wyjątki, kiedy dopuszczalna jest dokumentacja w formie papierowej
Od 1 stycznia 2021 r. placówki medyczne mają obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej. Wyjątkowo będziesz mógł prowadzić dokumentację medyczną w postaci papierowej, np. gdy warunki organizacyjno--techniczne uniemożliwiają jej prowadzenie w postaci elektronicznej. Jak ten zapis stosować w praktyce?

Czy zawsze musisz udostępnić pacjentowi wyniki badań laboratoryjnych
Pacjentka podczas wizyty kontrolnej refundowanej przez NFZ otrzymała skierowanie na wykonanie badań. Gdy zgłosiła się po odbiór wyników, recepcjonistka chciała ją umówić na kolejną wizytę w formie teleporady u lekarza, ale odmówiła wydania wyników. Czy postąpiła zgodnie z prawem?

Jak udostępniać dokumentację medyczną w dobie pandemii
Nawet w tych wyjątkowych czasach pandemii administrator danych musi zapewnić ochronę danych osobowych osób, których one dotyczą. W związku z tym należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby zagwarantować zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych. Sprawdź, jak w dobie koronawirusa udostępniać dokumentację medyczną.

Czy pacjenci muszą podpisywać oświadczenia o zgodzie na zabieg elektronicznie
Zgodę na udzielenie świadczenia zdrowotnego można złożyć za pomocą Platformy P1, jednak ma ona ogólny charakter. Jak postępować w przypadku rozbudowanych, zindywidualizowanych oświadczeń w odniesieniu do konkretnego zabiegu, poprzedzonych stosowną informacją co do jego przebiegu? To i wiele innych pytań pojawia się w związku z wdrożeniem EDM. Poznaj odpowiedzi na nie.

Czy przez telefon można podać pacjentowi kod dostępu do e-recepty – stanowisko UODO
Wprowadzenie e-recept usprawniło i ułatwiło korzystanie z opieki zdrowotnej. Nikt jednak nie spodziewał się, jak istotne będzie to rozwiązanie. Przypadek, ale też ogrom pracy i zaangażowania resortu zdrowia oraz świadczeniodawców sprawiły, że elektroniczne recepty udało się w pełni wdrożyć dosłownie na dzień przed pandemią, która istotnie ograniczyła dostępność do świadczeń stacjonarnych. Jaki jest najczęstszy problem z tą formą recepty?