
Czy podczas wizyt domowych lekarz może wystawić receptę papierową
Od 8 stycznia 2020 r. wszyscy lekarze w Polsce mają obowiązek wystawiać e-recepty. Jednocześnie powstało bezpłatne oprogramowanie, które to umożliwia. Lekarz może również upoważnić asystenta medycznego, by wystawiał e-recepty w jego imieniu. Jakie są wyjątki od tej reguły?

Jak krok po kroku przygotować się do wystawiania e-recept od 1 stycznia 2020 r.
Podmioty lecznicze powinny zgłosić gotowość podłączenia swoich systemów do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analiz i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych oraz podłączyć się do niej nie później niż do 31 grudnia 2019 r. Ma to umożliwić wystawianie e-recept od 1 stycznia 2020 r. Sprawdź, jak sprostać nowym wymaganiom.

Pacjent potwierdzi tożsamość i prawo do świadczeń dowodem w smartfonie
Świadczeniodawcy uzyskali narzędzie do weryfikacji tożsamości pacjenta i jego uprawnień do świadczeń finansowanych z NFZ – zamiast okazywania tradycyjnego dowodu osobistego pacjent będzie mógł wylegitymować się za pomocą urządzenia mobilnego, przez specjalnie dedykowaną temu publiczną aplikację mObywatel. Poznaj szczegóły.

Którzy lekarze mogą wystawiać recepty na bezpłatne leki dla seniorów – co się zmienia
Od 1 lipca 2020 r. zwiększy się grono lekarzy uprawnionych do wystawiania recept dla seniorów, którzy ukończyli 75 rok życia - receptę będą mogli wypisywać nie tylko lekarze podstawowej opieki zdrowotnej, niektóre pielęgniarki POZ czy lekarze z prawem wykonywania zawodu, którzy zaprzestali jego wykonywania, lecz także lekarze specjaliści. Zobacz, co się zmienia.

Jak dokumentować świadczenia zdrowotne udzielane na odległość przez lekarza rodzinnego
W ostatnim czasie mocno widoczne są działania propagujące elektronizację i informatyzację usług opieki zdrowotnej podejmowane zarówno przez Ministerstwo Zdrowia i NFZ. Jednym z nich jest propozycja nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych, rozszerzająca koszyk świadczeń gwarantowanych POZ o wizyty na odległość, realizowane przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Jak je dokumentować?

Co zyskasz dzięki systemom teleinformatycznym w placówkach medycznych
Ustawa dotycząca wdrażania rozwiązań w obszarze e-zdrowia wprowadza wiele zmian usprawniających i dostosowuje przepisy do wyzwań oraz pojawiających się potrzeb w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych. Ma także zapewnić dodatkowe narzędzia, dzięki którym pojawią się nowe możliwości działania, które podniosą zadowolenie pacjentów. Poznaj szczegóły.

Jak bezpiecznie udostępniać dokumentację medyczną w formie elektronicznej
Udostępnianie dokumentów drogą elektroniczną obarczone jest ryzykiem ich przejęcia przez osoby nieuprawnione. Sprawdź, jak zorganizować ten proces, aby zachować zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych.

E-recepta i e-skierowanie – co zyskasz dzięki informatyzacji
Lekarze i placówki medyczne coraz częściej stosują nowoczesne technologie w wykonywaniu zawodu, niebawem e-recepty i e-skierowania staną się faktem, a pilotaże przynoszą pierwsze pozytywne doświadczenia. Jaki jest stan realizacji informatyzacji i jakie niesie za sobą korzyści?

Jak nadawać upoważnienia do systemu do e-dokumentacji personelowi medycznemu
Podmioty lecznicze coraz częściej stosują elektroniczną dokumentację medyczną (EDM). Powstaje zatem pytanie, jak realizować dostęp do danych medycznych zgromadzonych w systemie informatycznym, oraz kto i w jakim zakresie może korzystać ze zgromadzonej w ten sposób dokumentacji medycznej. Jest to istotne, gdyż dokumentacja medyczna jest nośnikiem przede wszystkim danych osobowych o charakterze wrażliwym.

Jak opracować procedurę, która zapewni Ci bezpieczne przetwarzanie danych
Zgodnie z zasadą rozliczalności, wszelkie czynności związane z nadawaniem i cofaniem upoważnień oraz uprawnień, powinny być utrwalone w dokumentacji wewnętrznej placówki. Na co należy zwrócić uwagę przy opracowywaniu tej procedury?