Wystawiane recept

Czy podczas wizyt domowych lekarz może wystawić receptę papierową

Od 8 stycznia 2020 r. wszyscy lekarze w Polsce mają obowiązek wystawiać e-recepty. Jednocześnie powstało bezpłatne oprogramowanie, które to umożliwia. Lekarz może również upoważnić asystenta medycznego, by wystawiał e-recepty w jego imieniu. Jakie są wyjątki od tej reguły?

Jak wystawiać e-recepty

Jak krok po kroku przygotować się do wystawiania e-recept od 1 stycznia 2020 r.

Podmioty lecznicze powinny zgłosić gotowość podłączenia swoich systemów do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analiz i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych oraz podłączyć się do niej nie później niż do 31 grudnia 2019 r. Ma to umożliwić wystawianie e-recept od 1 stycznia 2020 r. Sprawdź, jak sprostać nowym wymaganiom.

Pacjent potwierdzi tożsamość i prawo do świadczeń dowodem w smartfonie

Pacjent potwierdzi tożsamość i prawo do świadczeń dowodem w smartfonie

Świadczeniodawcy uzyskali narzędzie do weryfikacji tożsamości pacjenta i jego uprawnień do świadczeń finansowanych z NFZ – zamiast okazywania tradycyjnego dowodu osobistego pacjent będzie mógł wylegitymować się za pomocą urządzenia mobilnego, przez specjalnie dedykowaną temu publiczną aplikację mObywatel. Poznaj szczegóły.

Bezpłatne recepty dla seniorów

Którzy lekarze mogą wystawiać recepty na bezpłatne leki dla seniorów – co się zmienia

Od 1 lipca 2020 r. zwiększy się grono lekarzy uprawnionych do wystawiania recept dla seniorów, którzy ukończyli 75 rok życia - receptę będą mogli wypisywać nie tylko lekarze podstawowej opieki zdrowotnej, niektóre pielęgniarki POZ czy lekarze z prawem wykonywania zawodu, którzy zaprzestali jego wykonywania, lecz także lekarze specjaliści. Zobacz, co się zmienia.

Dokumentacja usług e-zdrowia

Jak dokumentować świadczenia zdrowotne udzielane na odległość przez lekarza rodzinnego

W ostatnim czasie mocno widoczne są działania propagujące elektronizację i informatyzację usług opieki zdrowotnej podejmowane zarówno przez Ministerstwo Zdrowia i NFZ. Jednym z nich jest propozycja nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych, rozszerzająca koszyk świadczeń gwarantowanych POZ o wizyty na odległość, realizowane przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Jak je dokumentować?

e-zdrowie

Co zyskasz dzięki systemom teleinformatycznym w placówkach medycznych

Ustawa dotycząca wdrażania rozwiązań w obszarze e-zdrowia wprowadza wiele zmian usprawniających i dostosowuje przepisy do wyzwań oraz pojawiających się potrzeb w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych. Ma także zapewnić dodatkowe narzędzia, dzięki którym pojawią się nowe możliwości działania, które podniosą zadowolenie pacjentów. Poznaj szczegóły.

Bezpieczeństwo e-dokuemntacji

Jak bezpiecznie udostępniać dokumentację medyczną w formie elektronicznej

Udostępnianie dokumentów drogą elektroniczną obarczone jest ryzykiem ich przejęcia przez osoby nieuprawnione. Sprawdź, jak zorganizować ten proces, aby zachować zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych.

e-skierowania

E-recepta i e-skierowanie – co zyskasz dzięki informatyzacji

Lekarze i placówki medyczne coraz częściej stosują nowoczesne technologie w wykonywaniu zawodu, niebawem e-recepty i e-skierowania staną się faktem, a pilotaże przynoszą pierwsze pozytywne doświadczenia. Jaki jest stan realizacji informatyzacji i jakie niesie za sobą korzyści?

Przekazanie uprawnień dostępu do systemu

Jak nadawać upoważnienia do systemu do e-dokumentacji personelowi medycznemu

Podmioty lecznicze coraz częściej stosują elektroniczną dokumentację medyczną (EDM). Powstaje zatem pytanie, jak realizować dostęp do danych medycznych zgromadzonych w systemie informatycznym, oraz kto i w jakim zakresie może korzystać ze zgromadzonej w ten sposób dokumentacji medycznej. Jest to istotne, gdyż dokumentacja medyczna jest nośnikiem przede wszystkim danych osobowych o charakterze wrażliwym.

Procedura przetwarzania danych

Jak opracować procedurę, która zapewni Ci bezpieczne przetwarzanie danych

Zgodnie z zasadą rozliczalności, wszelkie czynności związane z nadawaniem i cofaniem upoważnień oraz uprawnień, powinny być utrwalone w dokumentacji wewnętrznej placówki. Na co należy zwrócić uwagę przy opracowywaniu tej procedury?