Przesunięcie terminu raportowania o pacjentach covidowych do RCB
Podmioty lecznicze jeszcze przez rok nie będą musiały przekazywać danych o pacjentach pacjentów z podejrzeniem o zakażenie i potwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, liczbie łóżek i ich wykorzystaniu do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB). Tak zakłada projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie sprawie zakresu informacji gromadzonych w Systemie Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia oraz sposobu i terminów przekazywania tych informacji. »
Limit teleporad w POZ
Do standardu organizacyjnego teleporad w POZ od 1 września 2021 r. wprowadzono zasadę, że to od pacjenta i preferowanej przez niego formy wizyty zależy, czy świadczenie zostanie udzielone w formie tradycyjnej czy teleporady. Dodatkowo wskaźnik teleporad w POZ nie może przekroczyć 90% wszystkich porad lekarskich zrealizowanych przez świadczeniodawcę w okresie sprawozdawczym. Przekroczenie tego wskaźnika grozi świadczeniodawcy rozwiązaniem kontraktu przez NFZ bez zachowania okresu wypowiedzenia. »
Pilotaż programu opasek telemedycznych dla pacjentów po COVID-19
Placówki podstawowej opieki zdrowotnej, które mają umowę z NFZ, do 12 sierpnia mogą składać wnioski do pilotażowego programu opasek telemedycznych dla pacjentów po COVID-19. Pilotaż obejmie tysiąc pełnoletnich pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, którzy z powodu choroby trafili do szpitala lub u których stwierdzono zmiany w obrazie radiologicznym świadczące o zakażeniu wirusowym. Program zakłada wykorzystanie opasek telemedycznych w warunkach domowych do stałego pomiaru paramentów życiowych pacjenta, który przechorował COVID-19 i zapewnia możliwość zdalnego ich monitorowania. Placówki, które zostaną zakwalifikowane do programu, otrzymają opaski telemedyczne, które następnie udostępnią ozdrowieńcom. Dzięki nim stan zdrowia pacjenta będzie monitorowany. Mierzone będzie jego tętno i saturacja, a w razie zagrożenia dla zdrowia dane będą przesyłane na platformę DOM. Opaska zawiera przycisk SOS oznaczony alfabetem Braille’a, detektor upadku, lokalizację GPS i aGPS użytkownika, co pozwoli na identyfikację obszaru jego przebywania, jeśli system wykryje upadek bądź pacjent naciśnie guzik alarmowy. Z kolei personalny asystent głosowy poinformuje go o konieczności zażycia leków oraz o uruchomieniu, naładowaniu i rozładowaniu opaski. Za każdy tydzień monitoringu parametrów życiowych pacjenta placówka otrzyma 100 zł brutto. »
Kwestionariusz przed szczepieniem na COVID-19 dostępny na IKP
Lekarz lub inny pracownik medyczny kwalifikuje pacjentów do szczepienia na podstawie m.in. wstępnego kwestionariusza badania przesiewowego. Kwestionariusz zawiera pytania o stan zdrowia, przebyte choroby, a także chorowanie na COVID-19 i objawy wskazujące na prawdopodobieństwo zakażenia koronawirusem. »
Teleporady już nie dla dzieci i seniorów
Od 15 marca zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące teleporad - rozporządzenie ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 427). Zgodnie z nimi lekarze już nie w każdym przypadku będą mogli decydować się na teleporadę. Wizyta stacjonarna będzie obowiązkowa m.in. dla dzieci do 6. roku życia oraz w związku z chorobą przewlekłą, gdy stan pacjenta się pogorszył lub wystąpiła zmiana objawów. W przypadku dzieci poniżej 6. roku życia teleporada będzie możliwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. w ramach dłuższego leczenia. Teleporada nie będzie także możliwa w przypadku pierwszej wizyty pacjenta u lekarza lub położnej. Dodatkowo porada nie może być udzielona zdalnie, gdy zachodzi podejrzenie u pacjenta choroby nowotworowej. Czytaj także: Teleporady – jak zagwarantować bezpieczeństwo podczas ich udzielania >> Wprowadzono standard organizacyjny teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej >> Co zawrzeć w regulaminie reklamacyjnym teleporad i kiedy pacjent może zgłosić reklamację >> »
Zmiany w teleporadach od 1 marca
Od 1 marca 2021 r. teleporad nie będzie można udzielać dzieciom i osobom powyżej 65 lat – tak zakłada nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie udzielania teleporad przez POZ. Zmiana wynika z modyfikacji standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Teleporada dla wszystkich grup wiekowych dalej będzie możliwa w przypadku potrzeby uzyskania zlecenia na wyroby medyczne lub recepty w ramach kontynuacji leczenia czy zaświadczenia niewymagającego bezpośredniej wizyty pacjenta w przychodni. »
Teleporady maksymalnie w ciągu doby
Jedną ze zmian w zakresie teleporad, które wprowadziło rozporządzenie ministra zdrowia z 12 stycznia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, są nowe zasady ustalania terminu i realizacji udzielenia teleporady w POZ. Ma to usprawnić kontakt na linii pacjent - świadczeniodawca, a także zwiększyć dostęp do świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Zgodnie ze zmianami świadczenie powinno być udzielone nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta, czyli w ciągu doby. Czytaj także: Wprowadzono standard organizacyjny teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej>> »
15 stycznia rusza rejestracja seniorów 80+ na szczepienia przeciw COVID-19
Rozpoczyna się proces powszechnych szczepień przeciw COVID-19. Od 15 stycznia seniorzy powyżej 80. roku życia będą mogli zarejestrować się na szczepienia na konkretny termin. Zaraz potem, bo od 22 stycznia, będą mogły zrobić to osoby, które skończyły 70 lat. Pozostali będą mogli zgłosić chęć zaszczepienia przez formularz online. Dzięki temu otrzymają informacje, gdy ruszy rejestracja na konkretny termin dla konkretnych grup wiekowych lub zawodowych. »