Nr 11 (45) Wrzesień 2019 r

Dodano: 30 sierpnia 2019
Nr 11 (45) Wrzesień 2019 r

Świadczeniodawcy liczą, że informatyzacja zmniejszy liczbę przechowywanych dokumentów związanych z leczeniem pacjentów. Na pewno tak będzie dzięki dokumentacji elektronicznej. Co jednak zrobić z dokumentacją sporządzoną w postaci papierowej, a odwzorowaną cyfrowo? W jakich sytuacjach możliwe jest jej zniszczenie? Na ten temat przeczytasz w artykule pt. „Co zrobić z papierową dokumentacją po jej cyfrowym odwzorowaniu” (s. 3).

Przepisy jednoznacznie określają, co powinno się znaleźć w opisie wizyty lekarskiej. Mimo to podczas kontroli dokumentacji medycznej prowadzonej przez różne instytucje często dochodzi do tych samych błędów. Z artykułu pt. „Obligatoryjne elementy opisu wizyty – czego nie może zabraknąć w dokumentacji medycznej” (s. 6) dowiesz się, jak uniknąć przykrych konsekwencji, a jednocześnie sprostać wymaganiom ustawodawcy i NFZ.

Nieodzownym elementem przeprowadzenia przez lekarza badań i udzielania innych świadczeń zdrowotnych jest zgoda pacjenta – bez niej lekarz nie może podjąć jakichkolwiek działań. Jeśli pacjent nie jest pełnoletni, w grę wchodzą poważniejsze procedury. Żeby dowiedzieć się, o czym musisz pamiętać, przeczytaj tekst pt. „Leczenie małoletniego – kiedy uzyskać zgodę sądu opiekuńczego” (s. 17).

Warto również zwrócić uwagę, że większość danych osobowych pacjentów przetwarzana jest w dokumentacji medycznej, a RODO przyznaje pacjentom wiele uprawnień, które umożliwiają kontrolę nad danymi. Z artykułu pt. „Jak przestrzegać praw pacjenta do ochrony danych wynikających z RODO” (s. 20) dowiesz się, z których praw pacjent może skorzystać.

Pozostało jeszcze 99 % treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Dołącz do prenumeratorów magazynu

"Dokumentacja Medyczna w Praktyce"

Sprawdź ofertę »
Zyskujesz:
  • fachowe rozwiązanie Twojego problemu
  • alerty prawne na Twój e-mail
  • gotowe wzory dokumentów

Logowanie

Adres e-mail lub login:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Okładka dokumentacja medyczna